tig lassen of pap koken

Alles wat maar te bedenken is met werkplaatstechnieken kan hier gevonden worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Menno Marrenga
Berichten: 13
Lid geworden op: vr feb 07, 2020 1:10 am

tig lassen of pap koken

Bericht door Menno Marrenga » wo apr 15, 2020 9:55 pm

Als ik twee forse blokken pisbakkestaal aan elkaar wil TIG-lassen lijkt het wel of ik pap aan het koken ben: zo veel bellen borrelen uit de smelt op. Ook als ik de oppervlaktes helemaal blinkend glad slijp, oppoets met benzine en dan afdroog, de bellen blijven komen. Dus oppervlaktevuiligheid zal het wel niet zijn - trouwens, bij veel vuiler maar dunner materiaal heb ik dit probleem niet. Ik dacht: als ik maar lang genoeg doorkook dan moet elke mogelijke uitgassing wel stoppen, maar zelfs na het ijzer rondom de las minuten lang roodgloeiend houden blijft het: blub, blub. Ik krijg zelfs de indruk dat het dan erger wordt.
Wie herkent dit effect?
Waar komt al dat gas vandaan?

pfb
Berichten: 191
Lid geworden op: za jun 30, 2007 12:06 pm
Locatie: Ezinge

Re: tig lassen of pap koken

Bericht door pfb » do apr 16, 2020 9:36 am

Moi Menno,
Ik hen een vermoeden wat jij pisbakkenstaal noemt een staalsoort is wat lood bevat, het z.g. automatenstaal. dat is haast niet te lassen want je kookt het lood eruit. Zilver/hardsolderen gaat goed.
Staal met een zwarte huid kun je beter lassen, niet dat gladde spul.
Succes, Peter

Menno Marrenga
Berichten: 13
Lid geworden op: vr feb 07, 2020 1:10 am

Re: tig lassen of pap koken

Bericht door Menno Marrenga » wo apr 22, 2020 8:01 am

Dat lijkt een plausibele verklaring.

Ik heb geen idee wat voor soort staal ik heb. Meestal gewalste en gelaste kokers en ge-extrudeerde hoeklijntjes of IPE profielen. Het heeft wel een zwarte walslaag maar dat zegt niet zo veel. Het komt uit China en ik vrees dat ze daar hun hoogovens op bruinkool stoken en dat het schroot niet echt vloeibaar wordt. Dat merk ik al achter de draaibank. Soms denk ik: dit draait lekker, vermoedelijk zit ik nu op een oud gietijzeren huinhek en dan ineens breekt de beitel: heeft iemand een Zweeds kgellager in de smelt gegooid of zo iets. Het staal is dus niet homogeen. Best mogelijk dat er hier en daar wat oud lood in zit, schroot van een uitgedeukte auto of zo.

Als je gelijk hebt, dan zal ik wat vaker met messing gaan solderen. Want wachten tot al het lood er uit gekookt is - dat is niet te doen.

Plaats reactie