beitelhouder

Alles wat maar te bedenken is met werkplaatstechnieken kan hier gevonden worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Menno Marrenga

beitelhouder

Bericht door Menno Marrenga » wo apr 15, 2020 3:50 pm

Ik heb een paar nieuwerwetse draaibeitels: toolbits geschroefd op houders. De schroefjes zijn kleine torx boutjes, en de holtes van zo'n torx boutje zit meestal vol met een kleverige emulsie van smeerolie, gepolimeriseerde boorolie, en poeder van roest en walslaag. Als ik daar ook nog een torx-schroefdraaiertje in probeer te proppen, dan gaat dat alleen op een fractie van een millimeter. Grote kans dat ik dan het boutje en/of de schoefdraaier dol draai, en die beitelhouders zijn best wel duur. Ik wilde de torx boutjes vervangen door boutjes met schroefgleuf of zeskantmoer, maar die kon ik nergens vinden (en ze zijn te klein en te hard om zelf te draaien.)

Een vorige keer was ik bijna een half uur bezig de troep uit te lepelen met een dus staaldraadje. Dat is uiteindelijk gelukt maar sedertdien verwissel ik mijn bitjes niet meer zo vaak. Advies van een bevriend monteur: smeer het torx holletje dicht met grease, dan kan er geen andere rommel meer in, en als je het bitje later wilt verwisselen, los die grease dan op in Carburator Cleaner. Dat werkt inderdaad.

Maar het is een inelegante oplossing voor een handeling die men vaak verricht. Wie kent een betere? Waarom kiest men voor machines die veel slijpsel produceren voor imbus of torx, en niet voor boutjes met zeskantkop of rechte schroefgleuf, die gemakkelijker schoon te schrapen is?

Snipper

Re: beitelhouder

Bericht door Snipper » wo apr 15, 2020 6:50 pm

Heb zelf een compressor bij de draai en freesmachine , dus ik blaas die vuiligheid er zo uit.
Ook voor veel andere dingen is perslucht handig.
Eens komt de tijd dat we ook in de zee olie zullen moeten verversen.

Menno Marrenga

Bericht door Menno Marrenga » wo apr 15, 2020 8:08 pm

Compressortje werkt ook bij mij goed voor allerlei vuiligheid in T-slots, zwaluwstaarten en M8 imbusbouten. Maar niet voor zo'n torx gaatje, met gleufjes van (op het oog geschat) 0.2mm. Welke druk en nozzelopening gebruik jij daarvoor?

)

Snipper

Bericht door Snipper » do apr 16, 2020 9:15 am

Heb een Jun air compressortje.
Regelateur van o tot 8 bar.
Nozzel opening van 1.8 mm.
Staat meestal ingesteld op 1.5 bar.
Bij 3 bar vliegt alles al rond je oren en spuit je de kleinste spleetjes schoon.
De nozzel is gewoon een buisje van 80 mm lang.
En omdat hij zo dun is kan ik overal in en tussen komen.
Ook die ttorx schroefjes vormen geen enkel probleem.
Eens komt de tijd dat we ook in de zee olie zullen moeten verversen.

pfb

Bericht door pfb » do apr 16, 2020 9:45 am

Moi Menno,
De ttorx boutjes zijn vele malen sterker dan de gewone bouten en schroeven met gleufjes.
En een zeskante boutkop zit in de weg van de afvoer van je spanen. zeker als je probeert de goede maximale snijsnelheid en voeding te gebruiken. De warmte van de bewerking moet door de spanen worden algevoerd, zo'n boutkop zit dan in de weg.
Succes, Peter

Menno Marrenga

Bericht door Menno Marrenga » wo apr 22, 2020 1:49 pm

Ik zal mijn compressortje wat oppimpen. Dank voor de suggestie, Snipper.

aan pfb: Een hoge treksterkte is de eigenschap van het staal, niet van de vorm van de kop. Wat ik op internet kan vinden (gefragmenteerde informatie, veelal it zijn verband gerukt dus onbetrouwbaar) is dat de treksterkte van torx boutjes in de buurt ligt van 12.9 staal. Alleen vind ik daar geen piepkleine zeskantboutjes van.
Ik ben nog opgegroeid in de tijd dat men vooral waakte dat de beitel koel bleef. Dus traag draaien, veel boorloie en ongebroken kurketrekkerspanen. Dan zit een zeskantkop niet in de weg. Aan die nieuwerwetse mode om met meximale snijsnelheid te werken moet ik erg wennen. Wel, nooit te oud om te leren.

Plaats reactie