vraagje

Alle vragen over stationaire machines kunnen hierin staan

Moderator: Moderators

Plaats reactie
twinkel

vraagje

Bericht door twinkel » do feb 20, 2020 7:32 pm

Ik ben beginnen bouwer van model stoommachientjes. Ik heb de Dreumes gemaakt. Werkt goed op een Gekocht Wilesco keteltje. Daarna de NOKS. Liggende machine. Slag 30. Diameter 20. Daar zit een plunjerpompje bij als voeding pomp. Loopt goed op 2 bar perslucht en ook met een geïmproviseerd aangesloten staande stoomketel met vlampijpen.

Ik ben het nu aan het afbouwen op een mooie onderplaat met de ketel en netjes aangesloten

Mijn vraag is over aansluiten voeding pomp. Ik denk dat de capaciteit groter is dan de vraag van ketel water. Is de ketel op niveau moet je, denk ik, het voeding water kunnen omleiden naar een bijvoorbeeld warm water open bak. Wellicht met of een drie wegkraan of twee kraantjes. Ik denk dan om nog een open warm water bak te maken. Misschien kan ik ook de stoom uitlaat in die warmwaterbad leiden.

Graag tips hoe een en ander in te richten. Ook waar ik de nog benodigde appendages kan vinden om tekening om die zelf te maken

pfb

Re: vraagje

Bericht door pfb » vr feb 21, 2020 11:00 am

Moi,
Je kunt met 1 kraan de terugstroom regelen. Door, met een kraan, de retourleiding af te sluiten kan de pomp alleen via de terugslagklep het water kwijt in de ketel. Open de kraan en het water zal de gemakkelijke weg kiezen en dat is in de warmwaterbak. Probeer het boek van van Dort en Oegema te krijgen. Het heet Handboek Modelstoommachines. Hierin vind je heel veel informatie over het zelf maken van onderdelen.
Groet, Peter

Plaats reactie