bouwtekening Axel 1923 compound

Alle vragen over stationaire machines kunnen hierin staan

Moderator: Moderators

Plaats reactie
dirk huijsmman

bouwtekening Axel 1923 compound

Bericht door dirk huijsmman » zo feb 09, 2020 9:20 pm

Beste mensen,
Heeft iemand de bouwtekening van de Axel 1923 compound stoommachine of weet je iemand die hem gebouwd heeft?
Alvast bedankt, Dirk Huysman.

Rob
Site Admin

Re: bouwtekening Axel 1923 compound

Bericht door Rob » za feb 15, 2020 6:04 pm

Beste Dirk,
Kijk eens op:

http://www.john-tom.com/MyPlans/SteamPl ... Engine.pdf

De naam word anders gespeld, verder komt eea overeen, succes.

Rob

dirk huijsmman

Bericht door dirk huijsmman » za feb 15, 2020 11:07 pm

Beste Rob,
Bedankt voor je reactie. Met deze aanwijzingen kan ik de machine niet bouwen, ze zijn niet compleet.
Ik heb in Amerika een adres gevonden, die tekeningen en gietstukken heeft.
De communicatie loopt echter erg stroef en er is veel geld mee gemoeid, dus ik ben voorzichtig met bestellen.
Groet, Dirk

pfb

Bericht door pfb » zo feb 16, 2020 3:47 pm

Moi,
Een snelle blik op de 33 pagina's heeft mij niet op een tekort in de tekeningen kunnen wijzen.
Het is best te doen om van die tekeningen iets fatsoenlijks te maken. Alle maten moeten wel omgezet worden, niet alleen naar metrisch maar vermoedelijk ook naar een redelijke schaal. Dat kost een hoop tekenwerk, want zo van de Engelse maten werken gaat meestal niet erg goed. Een beetje ervaring is wel nodig om het zonder gietstukken te doen. Probeer het eens met Fusion 360 te tekenen, dat is een, voorlopig, gratis 3D tekenprogramma. Mijn ervaring is als je het tekent zie je ook de mogelijkheden om het te maken.
Groet, Peter

dirk huijsmman

Bericht door dirk huijsmman » wo feb 19, 2020 9:44 pm

Beste Peter,
Bedankt voor je reactie. Omrekenen gaat prima, maar opnieuw tekenen met een computer zit er bij mij niet in. Bouwen gaat me goed af, maar wel van tekeningen. Ik ben 65+ en heb zo mijn beperkingen op computergebied. Ik ben in Amerika bezig en hoop dat dit lukt.
Groet, Dirk

pfb

Bericht door pfb » wo feb 19, 2020 10:19 pm

Moi Dirk,
Ik ben 73 en teken op de computer omdat beter gaat dan op papier. Als het niet lukt in Amerika wil ik wel tekeningen omzetten naar metrisch. Wil je het op dezelfde schaal bouwen? Een lage druk cilinder van 75mm diameter geeft wel de grootte van het geheel. Zelf vind ik het een mooi model als het een derde kleiner is. Minder materiaal en het vinden van een geschikte ketel kan een groot probleem zijn als je niet zelf kunt lassen. Bij een derde deel kan je nog een koper ketel gebruiken. Of je moet het hele zaakje voor in een bootje maken. Reken maar eens uit hoeveel liter inhoud de ketel moet zijn.
Groet, Peter

dirk huijsmman

Bericht door dirk huijsmman » do feb 20, 2020 2:24 pm

Beste Peter,
De machine hoeft niet in een bootje. Ik bouw, omdat ik dit leuk vind. Ik was in mijn werkzame leven certificaat lasser g6 en machinebankwerker hand. Ik zal het in ieder geval in mijn achterhoofd houden voor het geval het nodig mocht zijn. Ik stel dit zeer op prijs.
Groet, Dirk uit waddeneiland Texel.

pfb

Bericht door pfb » vr feb 21, 2020 11:08 am

Moi Dirk,
Ik ben benieuwd of je reactie uit Amerika krijgt en hoe het met de invoer zit. Ze doen de laatste tijd heel vreemd daar.
Veel succes, Peter

Plaats reactie