Kan iemand mij vertellen hoe een Hydrostatische oliepomp werkt.
En waar kan ik een tekening / gegevens vinden.
Groet, Peter
Hydrostatische oliepomp
Moderator: Moderators
-
- Berichten: 208
- Lid geworden op: za jun 30, 2007 12:06 pm
- Locatie: Ezinge
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: za jan 01, 2011 6:09 pm
- Locatie: Leiderdorp
Re: Hydrostatische oliepomp
Hallo Peter,
Misschien heb je wat aan de informatie op deze site:
https://www.forklift-driversclub.nl/201 ... dynamisch/
Daar staat een verhaal over hydrostatische en hydrodynamische aandrijving en een schematische afbeelding.
Groeten,
Foden.
Misschien heb je wat aan de informatie op deze site:
https://www.forklift-driversclub.nl/201 ... dynamisch/
Daar staat een verhaal over hydrostatische en hydrodynamische aandrijving en een schematische afbeelding.
Groeten,
Foden.
-
- Berichten: 208
- Lid geworden op: za jun 30, 2007 12:06 pm
- Locatie: Ezinge
Re: Hydrostatische oliepomp
Moi Foden,
Deze site ken ik , maar het is een aandrijving en geen oliepomp voor een stoomlok. De locomotief heeft niet de mogelijkheden om een mechanische pomp te plaatsen of de beweging af te leiden van het schaarsysteem.
Peter
Deze site ken ik , maar het is een aandrijving en geen oliepomp voor een stoomlok. De locomotief heeft niet de mogelijkheden om een mechanische pomp te plaatsen of de beweging af te leiden van het schaarsysteem.
Peter
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: za jan 01, 2011 6:09 pm
- Locatie: Leiderdorp
Re: Hydrostatische oliepomp
Hallo Peter,
Dan heb ik je vraag verkeerd begrepen. Het gaat je dus om een speciale smeeroliepomp begrijp ik.
Succes met het verder zoeken.
Groeten,
Foden.
Dan heb ik je vraag verkeerd begrepen. Het gaat je dus om een speciale smeeroliepomp begrijp ik.
Succes met het verder zoeken.
Groeten,
Foden.
- john
- Berichten: 592
- Lid geworden op: do apr 05, 2007 12:45 pm
- Locatie: Geldrop
Re: Hydrostatische oliepomp
hier wordt het uitgelegd:
https://www.trains.com/trn/train-basics ... ocomotive/
https://www.trains.com/trn/train-basics ... ocomotive/
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: ma mar 12, 2007 12:34 pm
- Locatie: Alphen a/d Rijn
Re: Hydrostatische oliepomp
Hallo Peter
Bij model treinen noemen we dit ook wel verdringer smeertoestellen.
In de meest eenvoudige vorm is het dus een luchtdicht afgesloten olietankje waar aan de bovenzijde (zeg 10% van de bovenkant) een verbinding is met de stoomleiding naar de cylinder(s).
Dat is dan een klein gaatje, denk aan 0,8 mm of een regelbare naaldafsluiter .
Het werkt als volgt:
De olietank is voor 90% gevuld met olie.
Door het kleine gaatje komt dus stoom in de ruimte boven de olie.
De stoom koelt af en condenseert tot waterdruppels in die ruimte.
Die waterdruppels zakken door de olie naar de bodem van de tank.
De olie wordt dan omhoog gedrukt.
(daar komt dus het Hydrostatisch = vloeistof- of water-druk vandaan)
Het oliepeil stijgt hierdoor tot boven het kleine gaatje en een beetje olie komt zo in de stoomleiding.
Dit gaat zo door tot alle olie in de tank vervangen is door condenswater.
Voordeel, is simpel, geen bewegende delen, kan heel klein gemaakt worden.
Nadelen zijn er ook
1) temperatuurgevoelig: is de olietank koud en/of de stoom relatief koud (natte stoom) dan condenseert de stoom snel en smeert het toestel heel erg vet.
Is alles opgewarmd dan geeft het toestel veel minder olie.
Dit betekend dat je bij toepassing van een regelbaar naaldventiel het beste het toestel pas kunt aanzetten als de lok op temperatuur is (lees al 10 meter gereden heeft).
2) gevoelig voor stoomdruk schommelingen (vooral bij dead-leg toestellen met een lange toevoer leiding en minder bij inline toestellen.)
Rij je dus veel start-stop-start-stop dan zijn er stoomdrukschommelingen in het olietankje.
Iedere keer dat je stopt valt de stoomdruk in het olietankje weg en gaat de stoom (met olie) terug de stoomleiding in.
Rij je dus op een 7,25" lok met een dergelijk toestel dan kun je bij iedere keer dat je de lat dichttrekt een warme olie douche in je gezicht krijgen.
Goede ontwerpers kunnen die nadelen wel iets verminderen, maar over het algemeen wordt er vaak te vet gesmeerd.
Groeten Willem
Bij model treinen noemen we dit ook wel verdringer smeertoestellen.
In de meest eenvoudige vorm is het dus een luchtdicht afgesloten olietankje waar aan de bovenzijde (zeg 10% van de bovenkant) een verbinding is met de stoomleiding naar de cylinder(s).
Dat is dan een klein gaatje, denk aan 0,8 mm of een regelbare naaldafsluiter .
Het werkt als volgt:
De olietank is voor 90% gevuld met olie.
Door het kleine gaatje komt dus stoom in de ruimte boven de olie.
De stoom koelt af en condenseert tot waterdruppels in die ruimte.
Die waterdruppels zakken door de olie naar de bodem van de tank.
De olie wordt dan omhoog gedrukt.
(daar komt dus het Hydrostatisch = vloeistof- of water-druk vandaan)
Het oliepeil stijgt hierdoor tot boven het kleine gaatje en een beetje olie komt zo in de stoomleiding.
Dit gaat zo door tot alle olie in de tank vervangen is door condenswater.
Voordeel, is simpel, geen bewegende delen, kan heel klein gemaakt worden.
Nadelen zijn er ook
1) temperatuurgevoelig: is de olietank koud en/of de stoom relatief koud (natte stoom) dan condenseert de stoom snel en smeert het toestel heel erg vet.
Is alles opgewarmd dan geeft het toestel veel minder olie.
Dit betekend dat je bij toepassing van een regelbaar naaldventiel het beste het toestel pas kunt aanzetten als de lok op temperatuur is (lees al 10 meter gereden heeft).
2) gevoelig voor stoomdruk schommelingen (vooral bij dead-leg toestellen met een lange toevoer leiding en minder bij inline toestellen.)
Rij je dus veel start-stop-start-stop dan zijn er stoomdrukschommelingen in het olietankje.
Iedere keer dat je stopt valt de stoomdruk in het olietankje weg en gaat de stoom (met olie) terug de stoomleiding in.
Rij je dus op een 7,25" lok met een dergelijk toestel dan kun je bij iedere keer dat je de lat dichttrekt een warme olie douche in je gezicht krijgen.
Goede ontwerpers kunnen die nadelen wel iets verminderen, maar over het algemeen wordt er vaak te vet gesmeerd.
Groeten Willem
Ruim 20 jaar weinig met stoom gedaan, wil nu weer beginnen
-
- Berichten: 208
- Lid geworden op: za jun 30, 2007 12:06 pm
- Locatie: Ezinge
Re: Hydrostatische oliepomp
Moi Willem,
Ondertussen is de werking bekend. Maar het systeem met kijkglazen heeft het voordeel dat je de smeeroliedruppels gemakkelijk door de glycerine kunt zien en kunt regelen; is mij verteld. Ik had gehoopt iemand met dit systeem zou reageren. nu ben ik al blij met zoveel informatie.
Bedankt, Peter
Ondertussen is de werking bekend. Maar het systeem met kijkglazen heeft het voordeel dat je de smeeroliedruppels gemakkelijk door de glycerine kunt zien en kunt regelen; is mij verteld. Ik had gehoopt iemand met dit systeem zou reageren. nu ben ik al blij met zoveel informatie.
Bedankt, Peter