Voorstellen en vraag tekening envoudige stoommachine

Alle vragen die nergens anders kunnen kunnen hier worden gesteld

Moderator: Moderators

Plaats reactie
baggeraar

Re: Voorstellen en vraag tekening envoudige stoommachine

Bericht door baggeraar »

Ander forum
zelfde vraag
nieuwe kansen?

Ik denk dat je veel dezelfde antwoorden gaat krijgen.
Probeer nu eens die rekensom te maken van het voorbeeld dat staat in Van Dort en Oegema.
Grote kans dat met je opgegeven afmetingen en toerental niet ver komt.
Wat ik met je gegevens krijg aan vermogen zal iets van 300 Watt zijn.
Daar moet nog wel het vermogen af voor de pomp die je ketel van vers water voorziet.
Lijkt me weinig voor een rolstoel.
Gezien je ervaring met alles dat rijden kan moet je dan (lijkt mij) ook wel kunnen inschatten of dat vermogen voldoende is.
Ga daarna eens rekenen (als je het benodigde vermogen weet) hoe groot de ketel moet zijn en kijk dan of je die kwijt kan zonder dat je rolstoel bezwijkt onder het totaalgewicht. (vergeet geen reserve ketelwater mee te nemen)
Kijk dan of het bedachte vermogen nog steeds toereikend is en ga dan pas verder met de bouw.
Ik denk dat je serieuze wielen onder die stoel moet gaan plaatsen en achterop een soort trekkerzadel waar dan nog een beetje plaats is voor jezelf.

succes.
Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken.
bartbossum

Re: Voorstellen en vraag tekening envoudige stoommachine

Bericht door bartbossum »

In (drink)water zitten stoffen die problemen kunnen veroorzaken in de ketel. De twee meest bekende problemen zijn kalkafzetting en corrosie. Beide kunnen voor uitval zorgen en verkorten, de levensduur van je warmtewisselaar, leidingen en appendages. Wil je afzetting, corrosie en andere problemen voorkomen? Dan is het ontharden, ontgassen, conditioneren en/of ontzouten van het ketelwater van essentieel belang.

Bron: https://gruenbeck.nl/toepassingen/ketel ... handeling/
Plaats reactie