Pagina 1 van 5

bouw e-loc NS 1200

Geplaatst: di aug 22, 2006 8:12 pm
door Werkspoormonster
Ja, toch maar eens tijd om het een en ander bekend te maken over de bouw van mijn locomotief. Ze heeft inmiddels al in Raamsdonksveer en op de stoomdagen gestaan, maar verder is er weinig bekend over deze machine.
Hier volgt mijn verhaal over het bouwen van een spoor 1 locomotief.
Zowel positieve als negatieve gebeurtenissen staan hierin vermeld.

Ik ben eind 2004 begonnen met een Elektrische locomotief, de NS 1201.
Aanleiding hiertoe was een plotselinge ontmoeting met de 1255(acts) op rangeerterrein Onnen. Wat een machine!

Afbeelding

Na veel mailen, bellen en brieven sturen ben ik aan tekeningen gekomen.
Eerst alles maar eens op schaal uitgetekend, hierover heb ik bijna een jaar gedaan. Dit omdat ik het nogal druk had met school etc.
Na het tekenen was het dan zover, ik kon gaan bouwen.
Omdat ik nogal onbekend was met het bouwen van een model, had ik alleen tekeningen van de totale locomotief. Eenmaal aan het bouwen zijn meer tekeningen gemaakt van bijvoorbeeld het frame.

Hier volgt het fotoverslag. de eerste foto's zijn al wel een jaar of 2 oud.
Zoekt iemand foto's van de 1200? ik heb werkelijk overal foto's van.

Groet: Vincent de Vries, Grijpskerk

Geplaatst: do feb 01, 2007 10:59 pm
door Werkspoormonster
Hier draait het allemaal om. Deze machine, gebouwd in 1951.
In 2004 ben ik begonnen met het bouwen van een NS 1200 op schaal.
Eerst heb ik mijzelf gevraagd wat ik van het model verwacht. Zo doende ben ik bij spoor 1 terecht gekomen. Mooi handzaam, en dus makkelijk te vervoeren. Ook is op deze schaal de detailering van groot belang.

Afbeelding
NS 1212

Inmiddels is er al een hoop getekend en gebouwd, dit komt zo snel mogelijk op het forum te staan.

Update 1, de draaistellen

Geplaatst: vr feb 02, 2007 4:14 pm
door Werkspoormonster
Hallo allemaal.

Hier volgt mijn eerste update, een zeer uitgebreide, omdat hier alles in staat wat zich de afgelopen 2 jaar heeft afgespeeld in en om de werkplaats.

Ik ben begonnen met het bouwen van de draaistellen.(zie foto)
Afbeelding
Ik ben eerst begonnen met het maken van een set frameplaten.
3mm dik materiaal, wat nogal fors is voor een spoor 1 locomotief.
Hiermee druk aan het frezen geweest, en tussendoor heb ik ook alvast 12 lagerpotjes gefabriceerd.
Afbeelding

Toen eenmaal de frameplaten gefreest waren, doken diverse problemen op. Tractie, Indeling van het draaistel, vering, en ga zo maar door. Hiermee ben ik nu (2007) weer intensief mee bezig. De draaistellen zelf hebben ook een lange tijd stil gelegen, maar dit gaat nu dus weer langzaam vooruit. De frameplaten laat ik overigens waterstraalsnijden, dit omdat ik 4 identieke frameplaten wil. Ook bespaardt dit een hoop werk.

Update 2, de kap

Geplaatst: vr feb 02, 2007 5:06 pm
door Werkspoormonster
Ja, meerdere update's op 1 dag, dit om alles wat overzichtelijker te houden.

Deze keer ga ik het hebben over de kap. Dit is misschien wel het moeilijkste deel van de hele locomotief, omdat de neuzen spits toelopen. Voor de mensen die weten hoe een 1200 er werkelijk uitziet, je zult wel begrijpen dat dit geen makkelijke opgave is. In de kap (die ik in 2 middagen geknipt, gevouwen en gelast heb) zitten aan beide uiteinden een frame, die de lijnen van de neus weergeven.
Uiteindelijk is begin dit jaar de messing neus op de locomotief geplaatst.
Afbeelding
1= de neus zonder frame, en zonder bufferbalk, stoomdagen '06
2= de neus, met frame, eind '06
3= de neus, met frame en bufferbalk, begin '07
4= de neus, compleet met bufferbalk, moet nog afgesoldeerd worden.

De bufferbalken zijn massieve stukken metaal, op maat gefreesd en voorzien van schroefdraad achterin om de balk aan de locomotief te koppelen. De bufferbalken zijn thuis op de freesmachine gemaakt.

Afbeelding

Op de foto is te zien hoe de frees 46 graden gekanteld is, dit om de schuine kant van de bufferbalk te kunnen frezen. op de afbeelding rechts is de bufferbalk, inmiddels voltooid, te zien met een messing plaatje met alle kranen etc erop.

Geplaatst: za feb 03, 2007 12:54 pm
door Beunhaas102
Ziet er allemaal netjes uit, vind met name de kap zeer goed gemaakt.

Even off-topic, de freesbank is een Quantum BF16 Vario? Zo ja, zou je mij kunnen vertellen of deze bevalt?

Geplaatst: za feb 03, 2007 1:44 pm
door Werkspoormonster
Hallo Beunhaas,

De freesbank is inderdaad een BF16 Vario.

Deze bank bevalt mij zeer goed, is ook goed geschikt voor modelbouw.
Ook de traploze snelheidsregelaar is erg goed. Ook het draaien van de hele frees is gemakkelijk, al is het aantal graden ietwat moeilijk af te lezen. Een zeer goede bank.

Vincent deVries
zwartezee4@hotmail.com

Draaibankje

Geplaatst: vr feb 16, 2007 9:10 pm
door Werkspoormonster
Jaja,

Ik heb zelf een draaibankje aangeschaft. Deze was welliswaar al in de familie, maar deze wou hem kwijt. Voor een zacht prijsje heb ik nu een complete Emco Unimat SL gekocht.
Makkelijk voor al het kleine draaiwerk aan de locomotief.
Ook ben ik zelf bezig met het maken van een machineklem voor de draaibank, voor de verticale freesopstelling.

Geplaatst: do feb 22, 2007 6:21 pm
door Beunhaas102
Zozo netjes, Emco zijn leuke bankjes (en zeker onmisbaar een draaibankje naast je freesbank). Net machineparkje! Zelf zoek ik nog een freesbankje voor naast de draaibank, maar dat zal dus waarschijnlijk een BF20 worden (slag groter als de BF16).

Bouw van de buffers Part 1

Geplaatst: vr mar 02, 2007 10:02 pm
door Werkspoormonster
Vanochtend werd ik wakker met het idee om maar eens een 4-tal buffers voor mijn 1201 te gaan maken.
Dit is voor mij de eerste keer dat ik met mijn Emco Unimat SL aan het draaien ben geweest. Dit was wel even wennen, helemaal als je normaal achter een draaibank staat met ruim een meter tussen de centers....
Het resultaat mag er (vind ik zelf) wezen. Er staat ook een afbeelding van de tekening bij, dit maakt alles wat duidelijker.
De buffers zijn nog niet klaar, er moet nog het een en ander aan gesoldeerd worden.
Ook is de 2e bufferbalk klaar.
Afbeelding

Afbeelding

Morgen maak ik de 2e set buffers, waarna de bufferbalk op de locomotief kan worden geplaatst.

Vincent

Bufferbalk nadert voltooiing

Geplaatst: ma mar 19, 2007 10:32 pm
door Werkspoormonster
Jawel, er wordt in de werkplaats Grijpskerk nagenoeg elke dag hard gewerkt aan de 1201.
Zo zijn er aan de kant van cabine 1 buffers gemaakt en gemonteerd.

Afbeelding\

Deze bufferbalk, weegt zonder trekhaak al 300 gram. dit keer 2, en de rest van de locomotief,
in combinatie met 2 buhler motoren, moet genoeg zijn om een beetje trekkracht op te bouwen.

De internationale stoomdagen 2007 op nienoord komen eraan.
Voor mij niks nieuws, ik ben al ruim 10 jaar actief bij nienoord.
Toch is het deze keer een beetje anders, dit jaar wil ik mijn 1200 op de rails hebben.
Vorig jaar had ik alleen een frame en een halve huif staan, maar dat is nu wel anders.

Vincent

Licht in het duister!

Geplaatst: vr apr 13, 2007 8:49 pm
door Werkspoormonster
:idea: Licht in het duister :idea:
Zo, weer tijd voor een update.
De afgelopen dagen ben ik druk geweest achter de draaibank.
Ik heb de "fittingen" voor alle koplampen gemaakt.
2 verschillende type's, allebei geschikt voor een 5mm LED.
De bovenste 2 lampen zullen worden verlicht door 2-kleurige 5mm LED's, in de kleur rood en geel. Dit omdat bij de 1200 een omgekeerde 'L' van toepassing is bij het normale rijden. bij achteruit rijden gaan de bovenste 2 lampen in het rood branden, als sluitverlichting. De onderste 2 zullen gewoon geel zijn.
Een tekeningetje voor de duidelijkheid, en natuurlijk een foto.
Afbeelding

Geplaatst: ma apr 16, 2007 5:01 pm
door Roy Wilms
Ziet er allemaal veelbelovend uit.

1 vraag. waarom laat je de zijkanten van de draaistellen waterstraalsnijden, en niet lasersnijden? Waterstraalsnijden is voor dunner materiaal veel duurder als lasersnijden, en veel minder nauwkeurig ook nog.

Groetjes

Roy

Reactie op waterstraal of laser

Geplaatst: ma apr 16, 2007 5:28 pm
door Werkspoormonster
Hallo,

De keuze is, omdat ik nog een paar nabewerkingen moet doen aan
de draaistel frame's. Zo moet er nog schroefdraad op meerdere plaatsen komen.
Bij laseren komt zoveel warmte vrij, dat het metaal gehard wordt, en je boren en tappen eigenlijk wel kunt vergeten.

Lasersnijden is ook nog eens vrij prijzig. waterstraalsnijden is vele malen goedkoper. Maar je kunt het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt.

Ook had ik frameplaten zelf kunnen frezen, maar door de vele rare vormen is dit nogal moeilijk. Wel heb ik 1 setje liggen, helemaal gevijld :o

Vincent

Re: Reactie op waterstraal of laser

Geplaatst: ma apr 16, 2007 10:55 pm
door Beunhaas102
Werkspoormonster schreef:Bij laseren komt zoveel warmte vrij, dat het metaal gehard wordt, en je boren en tappen eigenlijk wel kunt vergeten.
Ik ben zelf lasersnijder en wil hier even op 'inspringen', er komt niet veel warmte vrij, echter de warmte is wel heel hoog geconcentreerd op en klein oppervlak, met inderdaad als gevolg dat gesneden contouren gehard worden. Dit kan prima opgeboord worden mits je met een scherpe boor voorzien van een druppeltje snijolie het gehele geharde deel wegboort (niet gaan kietelen door en kleine overmaat boor). In de praktijk komt het regelmatig voor dat wij dingen ondermaats snijden die later opgeboort en getapt/geruimd worden.

re: lasersnijden

Geplaatst: di apr 17, 2007 3:42 pm
door Werkspoormonster
Hoi,

Oke, ik het heb ook maar van horen en zeggen.
de keuze voor het waterstraalsnijden was voor mij simpel.
een bedrijf bij mij in de buurt doet dit, en voor mijn frame plaatjes
was het vele malen goedkoper dan het te laten lasersnijden.
Hierbij even een foto om te laten zien waar het om gaat.
Afbeelding

Wanneer de frameplaten klaar zijn, zal ik een foto plaatsen op het forum.
Vincent