Ik ben helemaal nieuw op dit forum en, hoewel technisch onderlegd en een warm hart voor stoom, heb eigenlijk NUL ervaring met dit fenomeen. Maar al googlend leek mij dit forum een goede plaats om verder te komen met mijn vraag.
En wat is mijn vraag....
Ik wil graag een stoomfluit bedienen op echte stoom en dat gezegd hebbende stap ik al feitelijk jullie wereld binnen.
Ik moet dus op een of andere manier stoom opwekken en zover mijn kennis gaat heb ik niet al te veel druk nodig voor een of twee (kleine) stoomfluiten. Ik heb op youtube een filmpje gezien van iemand die al bij 15 psi (circa 1,3 bar?) een prima druk had voor een stoomfluit. (correct me if I am wrong).
De ketel moet wel enige capaciteit hebben want moet wel een tijdje op druk kunnen blijven dus ik denk dat dit dan al een flink keteltje wordt, misschien wel 10-20 liter??
het geheel zou met een gas brander op temperatuur kunnen worden gebracht.
Ik heb honderd vragen....
veiligheid, keuring, hoe controleer je druk (laag houden), hoe vul je zoiets bij...zijn er standaard ontwerpen, is er iemand die voor geld en goede woorden zoiets kan bouwen...
Kortom ik zou graag een keer met een doorgewinterd stoom-bouwer willen praten, liefst iemand die in de buurt van Utrecht woont. Als die persoon een uurtje voor me vrij zou willen maken dan kom ik graag langs met iets lekkers bij de koffie

Ik hoop dat er mensen zijn die me verder willen helpen
Met vriendelijke groet,
Ron