De P1 vertikale stoommachine

Alle vragen over stationaire machines kunnen hierin staan

Moderator: Moderators

Plaats reactie
twinkel

De P1 vertikale stoommachine

Bericht door twinkel » vr mar 27, 2020 4:32 pm

Ik ben beginnend bouwer. Heb succesvol de Dreumes gemaakt en toen de NOKS. Beiden goed werkend op stoom. Ik wil nu beginnen met die P1. Heb de tekeningen besteld en ontvangen. Ik zag dat cylinder en spiegelplaat ui 1 gietstuk gemaakt wordt. te bestellen bij Stuart. Ik geef echter de voorkeur aan een cilinder van brons en een aangemaakte spiegelplaat. Er is een leuke YouTube van de bouw door een heer uit het Noorden. Die gebruikt ook een zelf gedraaide cylinder en een aangeboute (!?) spiegelplaat. Is er iemand die ervaring heeft met het bouwen daarvan en wellicht een schets heeft van de "normale" cylinder met flens en een spiegelplaat. Of die iemand weet die dat weet.
Dan nog een vraag over de krukas. Op de tekening is dat er een samengestelde krukas wordt getekend. Op dezelve YouTube zie je een krukas uit 1 stuk gemaakt. Klopt dat? En zo ja hoe maak je dat? Of waar bestellen.
Ik heb een goede EMCO maximat V10P met drie en vierklauw en C5 spantangen en een frees machine.

pfb

Re: De P1 vertikale stoommachine

Bericht door pfb » za mar 28, 2020 8:18 pm

hallo,
natuurlijk maak je de cilinder zelf. De spiegelplaat wordt erop hard gesoldeerd. De bouten zijn om de schuifkast en de deksel vast te zetten. Voordat je soldeert kun je de spiegelplaat helemaal klaar maken en met kleine schroefjes op de plaats houden. De krukas is ook een gietstuk van Stuart. Zelf maken gaat er goed, mijn krukassen zijn ook zelf gemaakt door hardsolderen. Een kwestie van de assen langer laten, goed uitlijnen, en vast in de wangen door loctit of solderen.
Het kan nu niet "croma", maar naar modelbouw dagen gaan betaald zich uit.
Succes, Peter

twinkel

Bericht door twinkel » ma mar 30, 2020 7:32 pm

Dank voor je prompte reactie. De krukas (had nog het materiaal daarvoor) ben ik al aan begonnen. Ik lijm de twee krukwangen paarsgewijs. En dan de gaten voor de as en de kruk op de vierklauw draaien. Na netjes haaks inspannen zou dat moeten lukken. Inderdaad met loctite in elkaar zetten en daarna zuiver nadraaien.Worden de assen iets ondermaats wellicht, maar dan maak ik de hoofdlagers ook ondermaats glij passing. Vind je dat een goede werkwijze?

Inderdaad ga ik de cilinder zelf maken. De boring zeker eerst flink te klein. Is ook makkelijker om de stoompoorten te boren/fresen. Dan de spiegelplaat en de onder flens 2 mm overmaats. Dan hard solderen en daarna alles netjes op maat. Ik denk dat ik de cilinder nog vast laat aan een stomp. wordt dat te groot om rood heet te krijgen, lijm ik het op een stomp en dan in de vierklauw uitklokken op de bovenflens
Schermafbeelding 2020-03-27 om 16.09.34.png
Het maken van de spiegelplaat is wel een dingetje. De ronding tegen de cylinder aan en de ronding tegen de flens is lastig te maken. Ik heb zoiets eerder gemaakt bij een klein oscillerend machientje.
Maar om eerst de volle cirkel uit te draaien en dan afzagen, heb je wel een heel groot blok brons nodig. Heb jij een suggestie?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

pfb

Bericht door pfb » ma mar 30, 2020 7:59 pm

Moi,
Om materiaal te besparen kun je een slagbeitel maken die je voor de bewerking afstelt op de cilinder maat. Door de spiegelplaat vertikaal, aan de zijkant van de klem, op te spannen kun je er de ronding inslaan. Door de spiegelplaat naderhand op dikte te maken houd je genoeg 'vlees' over om te klemmen en de plaat niet dubbel te vouwen. Succes.
Peter.

twinkel

Bericht door twinkel » di mar 31, 2020 7:35 pm

Dank voor je prompte antwoord. Slagbeitel? is dat een beitel die je opspant in de klauwplaat met een hulpstuk om de juiste ronding in te stellen? Dan draait die beitel dus haaks op het bed. Het werkstuk span je dan in op het dwarstransport. Heb ik dat goed begrepen.

De krukas is ruw in delen gereed. Ik heb licht perspassing. (hamertikjes). Met locatie 306 zo recht mogelijk monteren en dan nadraaien tussen de centers. De centers zitten al in de asjes. Is dat een idee? Graag suggesties.

pfb

Bericht door pfb » wo apr 01, 2020 11:30 am

Moi,
In dit geval bedoel ik met een slagbeitel een ,stuk, beitel die in een houder in de freesbank wordt gebruikt.
slagbeitels.jpg
Het is gemakkelijker werken op de frees denk ik.
Een slagbeitel wordt ook wel gebruikt om iets vlak af te frezen. Zelf ben ik daar geen voorstander van want als de kop van de freesbank niet 100% haaks staat ben alleen maar ondiepe groeven aan het maken.
Peter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

twinkel

Bericht door twinkel » wo apr 01, 2020 6:37 pm

Dankjewel voor je reactie. Staat de slagbeitel precies haaks op de draairichting? Ik zag ergens dat de ingeklemde beitel onder een hoek van rond 30 graden zit. Wat is wijsheid? Ik heb materiaal, messing, om dit te maken. Wacht nog ff op advies van jou. Heb ook nog een mooi stuk messing waaruit dit werkstuk ruimschoots kan. (vlees om op te spannen). Wil je ook nog ff kijken naar mijn vraag over de krukas?

twinkel

Bericht door twinkel » do apr 02, 2020 9:41 am

screenshot uit die video bouw P1. Hier lijkt de spiegelplaat toch vast gebout op de cilinderflens. Je ziet ook helemaal geen zilversoldeer sporen. Wat denk je?

pfb

Bericht door pfb » do apr 02, 2020 2:12 pm

moi,
Het materiaal bepaald in hoofdzaak de stand van de beitel. Een rechte is gemakkelijker te meten voordat je begint. De hoek van de beitelpunt is voor het materiaal ook idealer. De gijn is wel om zo kort mogelijk in te spannen. Anders een grotere houder.
Verder kan ik niks zien van de screenshot want ik ben niet thuis. Dit komt uit het ziekenhuis systeem. Ik ben hier voor een chemo behandeling,volgende week komt het weergoed.
Peter

pfb

Bericht door pfb » di apr 07, 2020 5:11 pm

Moi,
Ik zie nu dat je de screenshot niet gedeeld hebt. Het is mogelijk om de spiegelplaat met bouten in de cilinder vast te schroeven en daar dan bv vloeibare pakking tussen te werken. Het zou niet mijn eerste keuze zijn. Ben je bang dat het zilversoldeer niet overal onder komt? Daar zijn wat dingen voor die je kunnen helpen. Ik heb een poos geleden een 2"traktor cilinder in delen in elkaar gesoldeerd door op een tussenvlak vijlkorrels soldeer te leggen door een staaf soldeer te vijlen en het in een papiertje op te vangen. Alles kan goed komen als je er maar over gaat denken en links en rechts wat informatie verzameld. Deze site is er een van.
Ik hoor van je, succes, Peter

twinkel

Bericht door twinkel » wo jul 08, 2020 11:09 am

De bouw gaat voorspoedig. Tot nu toe alles gelukt. Ben toe aan de stoomschuif. In die Youtube film van de P1 zie ik dat de stoomschuif van kunststof is gemaakt. Lijkt me idd beter. Welk materiaal is daarvoor geschikt? Teflon? Waar kun je dat (staf)materiaal bestellen?

Plaats reactie