Dacre

Forum voor alle zaken aangaande spoor 1

Moderator: Moderators

Erik.B
Berichten: 339
Lid geworden op: wo okt 03, 2007 8:35 pm
Locatie: Prov. Groningen
Contacteer:

Re: Dacre

Bericht door Erik.B » ma mar 23, 2009 11:24 pm

Hoi Erik:)

Proficiat met het lopend onderstel:)
Je had ook de excentriek stangen kunnen in korten of langere tussen doen. maar nu hij toch loopt hoeft dat niet. De door jou genoemde Stopcolllars heten eigenlijk meeneem schijven, of gewoon meenemers.
Als zuiger ringen heb ik ook teflon-tape gedaan, echter is mijn ervaring hier mee niet het beste. Ze worden erg dun door de (stoom) olie en kunnen ook nog eens los raken wat erg ongewenst is met zulke kleine stoom porten. Je zou gewone O-ringen kunnen gebruiken. Ik ga bij mijn Dacre Messing zuiger ringen maken. Desnoods wil ik ze ook wel voor jou maken.

Ik stuur je een PB (persoonlijk bericht ) met mijn E-mail adres.

Groetjes
Erik.B;)
Do or Do not...there is no try...

http://www.eriksmodelstoom.webs.com/

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 95
Lid geworden op: wo okt 05, 2005 2:12 pm
Locatie: zoetermeer

Bericht door Erik » vr mar 27, 2009 7:20 pm

Hallo Dacre-bouwers,
Hierbij een foto van mijn resultaat tot nu toe. Inmiddels loopt het onderstel soepel op lucht.
Ik ben nu bezig met de rookkast. Dat vlot nog niet zo, want tijdens het solderen bleek mijn gas op te raken, eerst dus mijn tankje vullen.
Wordt vervolgd,

Afbeelding :( ,
Stoomgroeten,

Erik
Met elk klein stapje kom je weer een beetje dichter bij je doel.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 95
Lid geworden op: wo okt 05, 2005 2:12 pm
Locatie: zoetermeer

Bericht door Erik » ma apr 20, 2009 6:32 pm

Hallo Dacre-bouwers,

Hier weer een paar foto's van mijn vorderingen.
De ketelonderdelen heb ik klaar, nu nog solderen!

Afbeelding
Afbeelding

stoomgroeten,

Erik
Met elk klein stapje kom je weer een beetje dichter bij je doel.

wijns
Berichten: 136
Lid geworden op: di okt 09, 2007 10:05 pm
Locatie: Tremelo

Bericht door wijns » ma apr 20, 2009 11:27 pm

Knap werk Erik , zorg er wel voor dat je brander groot genoeg is om je ketel te verwarmen . De losse buis zou je ( bij wijze van proef ) op maximum 3 minuten roodgloeiend moeten krijgen.
De flensranden mag je een stuk smaller maken , als ik zo op de foto kijk , de helft of nog minder.
Voor de rest , succes bij het lassen.

Dirk

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 95
Lid geworden op: wo okt 05, 2005 2:12 pm
Locatie: zoetermeer

Bericht door Erik » di apr 21, 2009 12:28 am

Hallo Dirk,

Bedankt voor je tips. Ik twijfel inderdaad of mijn brander sterk genoeg zal zijn. Die 3-minuten test ga ik zeker proberen!
Ik zal verslag doen van mijn bevindingen.
Het solderen van de rookkast is inmiddels gelukt, ik heb alleen nog geen foto's gemaakt.
Wordt vervolgd,

Stoomgroeten,

Erik
Met elk klein stapje kom je weer een beetje dichter bij je doel.

Kloppertjes
Berichten: 69
Lid geworden op: do feb 17, 2005 9:19 pm
Locatie: Waddinxveen

Bericht door Kloppertjes » wo apr 22, 2009 12:14 pm

Gaat lekker Erik. Het ziet er allemaal netjes uit. :P

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 95
Lid geworden op: wo okt 05, 2005 2:12 pm
Locatie: zoetermeer

Bericht door Erik » wo apr 22, 2009 9:36 pm

Hallo Stoombouwers,

Vandaag heb ik foto's van de rookkast gemaakt, de schoorsteen moet er nog op.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

groetjes van Erik
Met elk klein stapje kom je weer een beetje dichter bij je doel.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 95
Lid geworden op: wo okt 05, 2005 2:12 pm
Locatie: zoetermeer

Bericht door Erik » za apr 25, 2009 2:41 pm

Hallo medestomers,

Ik ben weer wat verder met de Dacre.

Hier mijn verslag van het solderen van de ketel:
Op aanraden van Dirk heb ik de 3 minuten proef met wat de “vuurbuis” moet worden gedaan. Het lukte om hem binnen die tijd rood te stoken, dus dat stemde mij hoopvol.
Om de warmte goed vast te kunnen houden heb ik van gasbetonblokken een afscherming om de te solderen ketel heen geplaatst.
Desondanks kreeg ik het soldeer aanvankelijk niet aan het vloeien.
Nadat de hele zaak weer was afgekoeld en weer schoongemaakt heb ik de gasbetonblokken zo dicht mogelijk om het keteltje geplaatst. Na een tijdje (nou ja, het leek wel een uur) geduld begon het koper te gloeien, het vloeimiddel smolt en het zilversoldeer begon mooi rond de soldeernaad te lopen. :D
Ik heb eerst één kant gesoldeerd ( de vuurbuis èn het frontje) , toen alles weer uitgezuurd, schoongemaakt etc. en vervolgens op dezelfde manier de andere kant. De draadbussen heb ik als laatste gesoldeerd.
Alle naden zien er mooi dicht uit, een snel proefje met een pompje onder water gaf geen luchtbellen.
Afbeelding
Afbeelding

Ik moet nu een pompje gaan maken om de drukproef met waterdruk te doen.


Als ik weer verder ben meld ik me weer.

Stoomgroeten,

Erik
Met elk klein stapje kom je weer een beetje dichter bij je doel.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 95
Lid geworden op: wo okt 05, 2005 2:12 pm
Locatie: zoetermeer

Bericht door Erik » zo jun 14, 2009 4:51 pm

Hallo Dacre bouwers,

Na lange tijd weer een berichtje over de vorderingen aan mijn Dacre.
De ketel is klaar en ook de regulateur, veiligheidsklep etc.
Ik ben nu bezig met de brander. Ik heb 2 verschillende buisjes van 8/7 mm voor de brander geprobeerd, een met sleuven, zoals op de tekeningen aangegeven, en een met gaatjes. Ze branden wel, maar ik moet het gas heel laag zetten, anders wordt de vlam geel. Ik heb een sproeier van Regner met een doorlaat van 0,2mm. Vandaag heb ik met de beide branders geprobeerd de ketel te stoken als proef. Ze blijven allebei branden in de vuurbuis, maar ik heb het idee dat de capaciteit te weinig is. Het water in de ketel kreeg ik niet aan de kook. Als ik de brander "hoger" zet komt de vlam in de rookkast. De ketel wordt wel warm, maar niet heet genoeg.
Heeft iemand een idee wat ik zou kunnen doen?

Alvast bedankt voor jullie reaktie,

Stoom(bijna!)groeten,

Erik Reinders

wijns
Berichten: 136
Lid geworden op: di okt 09, 2007 10:05 pm
Locatie: Tremelo

Bericht door wijns » zo jun 14, 2009 8:35 pm

Erik
Is de brander precies gemaakt zoals op de tekening?
Is de sleuf aanwezig waar later de oververhitter in komt?
Sproeier niet verstopt? Bij een gedeeltelijke verstopping spuit het gas niet recht vooruit .Als je de gastank op zijn kop zet en dan de kraan opendraait kan je de straal beoordelen of hij mooi recht spuit.
Ik hoef je niet te zeggen dat zoiets in openlucht moet!!!
Het is zinvol om een fijn zeefje te plaatsen in de toevoerleiding. Gebruik je butaan of een mengsel van butaan- propaan?
Het lijkt me dat er te weinig lucht meegezogen wordt.
Als je brander buiten de buis brand is er iets mis , buiten de buis kan de brander bijna niet branden.
Kan je een foto maken van je volledige brander?
Dirk

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 95
Lid geworden op: wo okt 05, 2005 2:12 pm
Locatie: zoetermeer

Bericht door Erik » zo jun 14, 2009 11:41 pm

Hallo Dirk,

Dankjewel voor je reaktie. Ik ga morgen de sproeier controleren!
Ik gebruik aanstekergas, ik denk dat dit butaan is.
Ik dacht ook al dat er te weinig lucht meekomt, als je de gaskraan iets te ver opendraait brandt de vlam geel (als de brander niet in de ketelbuis zit). Als hij in de buis zit hoor je de brander niet. Bij lokomotieven die ik gezien heb hoor je altijd de brander "ronken".
Als ik de gaskraan wat verder opendraai komt er een (blauwe) vlam in de rookkast. Ik heb de luchtopeningen gemaakt volgens de tekening. Denk je dat ik de sleuf voor de oververhitter groter moet maken?
Ik zal morgen proberen wat foto's te maken.

Vriendelijke groeten,

Erik
Met elk klein stapje kom je weer een beetje dichter bij je doel.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 95
Lid geworden op: wo okt 05, 2005 2:12 pm
Locatie: zoetermeer

Bericht door Erik » di jun 16, 2009 5:28 pm

Hallo mede Dacre bouwers,

Even een verslagje van mijn vorderingen.
De problemen met de brander zijn opgelost, met dank aan Dirk.
Bij controle van de sproeier bleek dat ik deze niet goed gasdicht in de houder had geschroefd :oops: , een beetje teflon (gas) tape deed wonderen. Foto's heb ik nog niet, maar die komen er aan.
Ik heb de ketel vandaag proefgestookt, de brander deed het prima, ik kon tot 3 bar stoken waarna de veiligheid ging blazen (eigenlijk deed deze dit al vanaf zo'n 2,75 bar, ik blijf nog een beetje aan de veilige kant)
Als ik foto's heb zal ik die de volgende keer plaatsen.

Stoomgroeten,

Erik
Met elk klein stapje kom je weer een beetje dichter bij je doel.

wijns
Berichten: 136
Lid geworden op: di okt 09, 2007 10:05 pm
Locatie: Tremelo

Bericht door wijns » di jun 16, 2009 7:35 pm

Erik
Blij dat je brander het nu doet . De opening voor de stoomleiding ( oververhitter ) moet je niet groter maken dan op de tekeningen. Ik dacht enkel dat je ze nog niet gemaakt had. :wink: Ze is nodig om secundaire lucht binnen te krijgen.
Je kan de gleufjes van de brander zelf naar beneden richten . Ik heb al een paar keer de ( koperen ) oververhitter doorgebrand . Als je de brander omdraait is het gevaar veel minder en hij werkt even goed.
Dirk

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 95
Lid geworden op: wo okt 05, 2005 2:12 pm
Locatie: zoetermeer

Bericht door Erik » vr jun 19, 2009 2:35 pm

Hallo Dacre bouwers,

Zoals beloofd de foto's van het brandertje. Ze zijn niet zo heel scherp, maar ik denk dat e.e.a. toch goed te zien is.
Ik heb foto's gemaakt van de brander met de 2 verschillende branderbuisjes; die met sleuven en die met gaatjes. Ze doen het allebei goed, ik ga in de loc. proberen welke het beste werkt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding[/img]

De stoomleidingen heb ik bijna klaar, wordt vervolgd!

Stoomgroeten,

Erik
Met elk klein stapje kom je weer een beetje dichter bij je doel.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 95
Lid geworden op: wo okt 05, 2005 2:12 pm
Locatie: zoetermeer

Bericht door Erik » do jun 25, 2009 2:59 pm

Hallo Dacre bouwers,

Eindelijk heb ik het voor elkaar: Mijn Dacre heeft op stoom zijn eerste rit gemaakt. :) :) :)
Mijn zoon heeft het heuglijke moment vastgelegd :

http://www.youtube.com/watch?v=7E5875DMO-Q
http://www.youtube.com/watch?v=R110eyzfg0c

Ik zal ook nog wat foto's maken, die komen de volgende keer.
De tip van Dirk over de brander op zijn kop is heel belangrijk: Als je de brander normaal monteert wordt de stoomleiding ebeangstigend helder rood, en ik kan me voorstellen dat hij zou smelten. Als hij ondersteboven gemonteerd is gaat het veel beter.

wordt vervolgd,

Stoomgroeten,

Erik
Met elk klein stapje kom je weer een beetje dichter bij je doel.

Plaats reactie