Martin Evans Columbia

Alles over de 3½", 5", 7¼" sporen

Moderator: Moderators

Bert

Martin Evans Columbia

Berichtdoor Bert » do jul 14, 2011 7:26 pm

Beste bouwers,

Ooit kocht ik van een vriendelijke Engelsman een roestig locframe met wat wielen, drijfstangen en nog het een en ander, geen tekeningen erbij. Hij wist niet wat het was en ik al helemaal niet. Het geheel lag lang bij de rest van onvoltooide projecten achteraan op mijn werkbank.
Inmiddels weet ik dat het om Martin Evans 3,5" Columbia (een 4-8-4 Baldwin type locomotief) handelt.
Na een poetsbeurtje en wat nameten ben ik erachter gekomen dat er met hetgeen ik in handen heb veel mis is, maar er zijn ook wel wat lichtpunten. Voor mij reden om aan de hand van een artikelreeks uit de Model Engineer de bouw ervan weer ter hand te nemen. De maatvoering in de Model Engineer is hier en daar slecht leesbaar en uiteraard in inches.
Doel is een correcte opbouw van het frame met werkend stangenstelsel. Op lucht zouden de wielen rond moeten kunnen gaan.
Mijn vraag aan jullie is de volgende. Wie van jullie is in het bezit van een (on-)voltooide Columbia en zou mij hier en daar met wat informatie willen helpen. Of wie weet waar ergens in verenigingsverband met zo'n loc wordt gereden zodat ik hem (4-8-4 is bij mij geen 'zij') in levende lijve kan ontmoeten.

Ik hoop op een goed antwoord.

Mvg. Bert.

marcel s
Contacteer:

Berichtdoor marcel s » do jul 14, 2011 11:06 pm

hallo Bert
omdat een foto meestal meer verteld Afbeelding
Onderzoek alle dingen en behoudt het goede

Bert

Berichtdoor Bert » ma jul 18, 2011 7:47 pm

Beste Marcel en anderen,

Dit plaatje is mij bekend. Ik heb natuurlijk het Internet afgestruind op zoek naar info en ook al wel een en ander gevonden.
Iets meer over Columbia.
Martin Evans Columbia in 3,5 inch is naar voorbeeld van de 4-8-4 locomotieven die Baldwin Works in de VS in de jaren tussen 1927 en 1947 bouwde. Martin Evans zegt zelf over zijn Columbia dat het geen exacte kopie is van een bestaande loc. Hij doet een uitgewerkt voorstel voor het frame, drijfwerk, ketel en voedingstoestellen. De verdere opbouw is naar eigen inzicht en keuze. Een eventuele tender kan bijvoorbeeld drie-assig zijn maar even goed 2 x drie assen bezitten.

In de beschrijving stuit ik op onduidelijkheden zoals het volgende:
De totale breedte van het frame inclusief de lagerblokken bedraagt volgens tekening 3 7/32 inch = pakweg 81,8 mm. Met links en rechts een half millimetertje speling tussen lagerblokken en drijfwielen en de breedte van de flenzen van de wielen zelf, kom ik uit op een totale breedte van 91 mm. Binnen mijn beleving past dit niet op 3,5 inch spoor. Hier zal ik tzt wat gaan moeten aanpassen.

Mijn vragen voor nu zijn:
1. Wat mag ik aanhouden als maximale breedte van een wielstel, gemeten aan de buitenzijde van de flenzen?
2. Op de tekening is geen radius aangegeven tussen loopvlak en flens. Is deze radius bij 3,5 inch spoor niet noodzakelijk?
Een andere vraag betreft de lagerblokken:
Hoeveel bedraagt de voor-achterwaartse speling (voelermaat) tussen een lagerblok en het frame?

Alvast dank maar weer.
Mvg. Bert.

Klaas van Gemerden

Berichtdoor Klaas van Gemerden » di jul 19, 2011 11:37 am

Ha Bert,
1. Wat mag ik aanhouden als maximale breedte van een wielstel, gemeten aan de buitenzijde van de flenzen?
http://www.stoomgroep.be/modelbouw/wielen.htm

Groeten Klaas

Bert

Berichtdoor Bert » di jul 19, 2011 8:19 pm

Dank je Klaas voor je snelle reactie,

Maar ook dit plaatje gaf me te denken:
Wielafstand 68 mm :?: Dat worden dan wel weer hele dikke flenzen.

Mvg. Bert.

Klaas van Gemerden

Berichtdoor Klaas van Gemerden » wo jul 20, 2011 8:25 am

Bij 71/4'' zijn de flenzen 6.35 dik geloof ik volgens het tabelletje van de 71/4'' society. als je dat verschaal naar 3.5'' krijg je iets van 3mm.

als ik de 71/4'' maten uit Turnhout verschaal krijg ik 83mm tussen de wielen.

er is dus een fout gemaakt in de tabel.

Groeten Klaas

Bert

Berichtdoor Bert » vr jul 22, 2011 7:34 pm

Dank je Klaas,
Met 83mm kan ik leven.
Bert.

black maisie
Contacteer:

Berichtdoor black maisie » zo aug 21, 2011 11:17 pm

Hallo Bert,

Ik heb geen 3 1/2" loc van Martin Evans.
Maar wel een 7 1/4" loc van hem een Black five/highlander.
Martin Evans heeft heel veel gebouwd maar er zittin in zijn ontwerpen wel veel fouten.
Hou daar wel rekening mee.
Tevens heb ik hier thuis een boek van Martin Evans zelf waarin hij al zijn modellen beschrijft dus ook de "columbia"

Mvg Michiel
"je hebt een hoop dwarsliggers nodig voor een recht spoor"

Bert

Berichtdoor Bert » ma aug 22, 2011 8:58 pm

Beste Michiel,

Dank voor je opmerkingen. Ik ben ook al tegen een onregelmatigheid aan gelopen, maar tot dusver is het voor mij nog wel te behappen. Regelmatig verwijst Martin naar de beschrijving van andere ontwerpen van zijn hand. Zijn manier van beschrijven vind ik wel erg onderhoudend.

Mocht ik het drijfwerk op lucht kunnen laten lopen, ook als is het maar één volle minuut, dan is voor mij de missie al geslaagd. Mocht me dit niet lukken, dan heb ik in ieder geval weer een boel geleerd voor de toekomst. Voor mij is de materie allemaal nog vrij nieuw.
Op Internet vond ik dat het mogelijk is om het drijfwerk op lucht te laten lopen en ik heb zelfs nog een filmpje van een 'helemaal klare' Columbia gevonden:

http://www.youtube.com/watch?v=Lf7IakvIuts&NR=1

Ik heb natuurlijk ook nog gegoogeld naar de 'Black five" en ik vind dit een indrukwekkende machine.

Michiel, zou je me de naam van het boek wat je noemde kunnen doorspelen. Misschien heb ik ook eens geluk op Ebay of elders.

Mvg.
Bert.

black maisie
Contacteer:

Berichtdoor black maisie » ma aug 22, 2011 9:43 pm

Hallo Bert,

Ik heb je en privé bericht gestuurd.
Ik vergeet te vertellen dat wij in Den Haag op de stoomgroep een complete
columbia hebben staan.

gr Michiel

black maisie
Contacteer:

Berichtdoor black maisie » ma aug 22, 2011 9:45 pm

bert,

Het filmpje dat op you-tube staat is niet van een columbia maar een 9F
Of te wel een Goederen uitvoering van een britania.

gr Michiel

Bert

Berichtdoor Bert » di aug 23, 2011 9:20 pm

Hallo Michiel,

Herkansing:

http://www.youtube.com/watch?v=4oOo_hRhpA8

Mvg, Bert.

Terug naar “3½", 5", 7¼" spoor”