Verschillende materialen solderen

Alles wat maar te bedenken is met werkplaatstechnieken kan hier gevonden worden.

Moderator: Moderators

Foden
Berichten: 58
Lid geworden op: za jan 01, 2011 7:09 pm
Locatie: Leiderdorp

Verschillende materialen solderen

Berichtdoor Foden » zo jan 06, 2019 12:22 pm

Voor het maken van een gastankje wil ik gebruik maken van een stukje RVS pijp 32 x 29 mm met frontjes van koper 2 mm. en messing ferrules. Alles te solderen met zilversoldeer. Kan dit zonder meer, of is er een risico i.v.m. corrosie door de verschillende materialen of verschil in uitzettingscoëfficiënt?

Snipper
Berichten: 56
Lid geworden op: zo jul 05, 2015 9:39 am
Locatie: Klundert

Re: Verschillende materialen solderen

Berichtdoor Snipper » zo jan 06, 2019 5:39 pm

Ik soldeer ook wel verschillende materialen aan elkaar en heb daar eigenlijk nooit problemen mee gehad.
Gemakshalve zou je de tank en de onderdelen allen uit hetzelfde materiaal kunnen maken dan is de vraag al opgelost over de uitzettingscoëfficiënt.
Blijft over de soldeersoort met de materiaalsoort.
Zelf soldeer ik meestal met zilversodeer , maar daar las ik net iets over in dit forum dat zilversoldeer en messing niet goed samen gaan.
Ik hoop dat diegene dit leest en het uitlegt want mijn interesse is gewekt.
Eens komt de tijd dat we ook in de zee olie zullen moeten verversen.

pfb
Berichten: 173
Lid geworden op: za jun 30, 2007 12:06 pm
Locatie: Ezinge

Re: Verschillende materialen solderen

Berichtdoor pfb » zo jan 06, 2019 5:44 pm

Moi Bernhard,
Natuurlijk kun je deze materialen met elkaar hardsolderen. Voor het solderen van de RVS pijp aan de koper frontjes moet je het RVS goed schoonmaken / schuren. Het schoonmaken gaat erg goed met remreiniger en of een beetje zuren. Daarna direct met een papje van flux insmeren. Zelf gebruik ik geen leidingwater om van de flux een papje te maken; met spiritus of gedistilleerd water.
In elkaar zetten, nooit met de vingers aan het soldeervlak komen, dan langzaam de warmte opvoeren door de brander voornamelijk op het RVS te richten.
Succes, Peter

pfb
Berichten: 173
Lid geworden op: za jun 30, 2007 12:06 pm
Locatie: Ezinge

Re: Verschillende materialen solderen

Berichtdoor pfb » zo jan 06, 2019 5:53 pm

Moi,
Nog even een reactie over messing en zilversolderen; Het is volkomen lariekoek dat het niet goed gaat. Als je de soldering goed schoonmaakt, het juiste flux gebruikt en de boel niet verbrand, bent ik niet bang dat het fout gaat. Ik soldeer het al meer dan 50 jaar. Alleen als je zachtsoldeer hebt gebruikt en je wilt daarna op die plek alles nog zilversolderen ga je de boot in.
Groet, Peter

val
Berichten: 21
Lid geworden op: za dec 17, 2016 5:04 pm
Locatie: Kuringen

Re: Verschillende materialen solderen

Berichtdoor val » zo jan 06, 2019 9:35 pm

:?:
Laatst gewijzigd door Rob op ma jan 07, 2019 7:33 pm, 4 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig

val
Berichten: 21
Lid geworden op: za dec 17, 2016 5:04 pm
Locatie: Kuringen

Re: Verschillende materialen solderen

Berichtdoor val » zo jan 06, 2019 10:22 pm

:?:
Laatst gewijzigd door val op zo jan 06, 2019 10:32 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

val
Berichten: 21
Lid geworden op: za dec 17, 2016 5:04 pm
Locatie: Kuringen

Re: Verschillende materialen solderen

Berichtdoor val » zo jan 06, 2019 10:23 pm

:?: o
Laatst gewijzigd door val op zo jan 06, 2019 10:32 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

val
Berichten: 21
Lid geworden op: za dec 17, 2016 5:04 pm
Locatie: Kuringen

Re: Verschillende materialen solderen

Berichtdoor val » zo jan 06, 2019 10:25 pm

Hoi,
aub toch even blz 17 lezen van het Handboek Modelstoomketels...en het desbetreffende Keuringsreglement over het gebruik van messing.
Alles kan... maar of het mag is een ander verhaal!
Gelukkig is er maar 1 soort roodkoper...echter zijn er verschillende soorten
messing (koper/zink verhouding is verschillend) het zink smelt bij 420, koper aan + 1400° bij te hoge soldeer temperatuur zou dus het zink in de messing kunnen "verbranden". Wat poreusheid/ slecht hechten van het soldeermateriaal zou kunnen veroorzaken. Het gaat niet om koperen leidingen met messing kraan/verbinding wat perfect te solderen aan +- 500° is. Maar wel al dan niet een messing (stoom) ketel!!!
Mvg Val

Foden
Berichten: 58
Lid geworden op: za jan 01, 2011 7:09 pm
Locatie: Leiderdorp

Re: Verschillende materialen solderen

Berichtdoor Foden » ma jan 07, 2019 6:12 pm

Hallo Snipper, Peter en Val,
Net als Snipper was de reactie van Val op de vorige post reden om mijn vraag te stellen. In het 2de antwoord van Val verwijst hij naar het handboek stoomketels. Er wordt bij koperen ketels ook altijd aangeraden (verplicht) om met bronzen (forforbrons) ferrules te werken. Naar mijn beste weten niet zozeer i.v.m. de soldeertemperaturen en de verschillende samenstelling van messing, maar meer i.v.m. de veroudering van messing, waardoor op den duur de betrouwbaarheid van de aansluiting in het geding komt. Brons i.p.v. koper omdat het tappen van goede schroefdraad in koper heel lastig blijft. In mijn geval had ik ook beter voor fosforbrons kunnen kiezen, maar dat had ik niet liggen.
Heb het advies van Peter gevolgd en na solderen en schoonmaken het tankje afgeperst op ruim 12 bar. Lijkt mij voldoende voorlopig om er vertrouwen in hebben.

patrol2.8
Berichten: 5
Lid geworden op: vr dec 14, 2018 6:12 pm

Re: Verschillende materialen solderen

Berichtdoor patrol2.8 » vr jan 11, 2019 3:13 pm

Ik zou gewoon lijmen, locktite heeft een assortiment waar je alles mee kan lijmen. Scheurtjes in carters worden zelfs gerepareerd. Lijmtechnisch construeren! je zal echt versteld zijn van de mogelijkheden.

Snipper
Berichten: 56
Lid geworden op: zo jul 05, 2015 9:39 am
Locatie: Klundert

Re: Verschillende materialen solderen

Berichtdoor Snipper » za jan 12, 2019 7:52 pm

Ja ik lijm ook steeds vaker als het tot de mogelijkheden behoort.
Loctite 603 is fantastisch.
En JB lijm is een wondermiddel.
Eens komt de tijd dat we ook in de zee olie zullen moeten verversen.

val
Berichten: 21
Lid geworden op: za dec 17, 2016 5:04 pm
Locatie: Kuringen

Re: Verschillende materialen solderen

Berichtdoor val » zo jan 13, 2019 6:16 pm

patrol2.8 scroll even naar het voorpagina, klik op "veiligheid" SGH FORUM!!
Snipper: Ja ik lijm ook steeds vaker als het tot de mogelijkheden behoort.>>> tot 150° en beperkt belastbaarheid.
Ps Natuurlijk lijm ik ook...maar niet voor alles bestaat er lijm!

soldeermens
Berichten: 1
Lid geworden op: di dec 11, 2018 11:33 pm

Re: Verschillende materialen solderen

Berichtdoor soldeermens » vr jan 18, 2019 11:39 pm

Foden post_id=12794 time=1546770128 user_id=6756]
Voor het maken van een gastankje wil ik gebruik maken van een stukje RVS pijp 32 x 29 mm met frontjes van koper 2 mm. en messing ferrules. Alles te solderen met zilversoldeer. Kan dit zonder meer, of is er een risico i.v.m. corrosie door de verschillende materialen of verschil in uitzettingscoëfficiënt?

Beste Foden,
Waarom maak je jou gastankje niet helemaal van rvs.
Makkelijk en mooi te solderen met hardsoldeerzilver.
Dit kan zonder problemen.
De vulling propaan of butaan tast het rvs niet aan.

groet,
Joep


Terug naar “Werkplaatstechniek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 0 gasten

cron