Wel of geen stoomdoom

Een van de belangrijkste dingen bij een stoominstallatie (of het nu een stationaire machine of een locomotief is) is de ketel

Moderator: Moderators

Daantje

Wel of geen stoomdoom

Berichtdoor Daantje » do jan 07, 2016 2:38 pm

Wat is het verschil tussen een stoomdoom of geen stoomdoom heb hem nu zonder doom gemaakt .
Of heeft het puur met uiterlijk te maken

En een gelukkig nieuwjaar iedereen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

pfb

Re: Wel of geen stoomdoom

Berichtdoor pfb » vr jan 08, 2016 5:11 pm

Moi Daan,
Door een stoomdom boven op de ketel te plaatsen heb je een plaats waar je nog drogere stoom kunt aftappen. De watermassa beweegt nogal tijdens het koken, daardoor trek je ook veel waterdruppels mee naar je machine. Dat heb je liever niet omdat water niet samendrukbaar is kan er met veel water in je stoom schade aan je machine ontstaan. Warmte stijgt naar boven en dar moet je je stoom weghalen. Daarom een stoomdom. Ook zou ik de leiding van de dom naar de machine weer door het vuur laten lopen om de stoom verder te drogen. Het laatste stuk vanaf het vuur naar de machine isoleren is ook een optie.
Groet Peter

Daantje

Berichtdoor Daantje » zo jan 10, 2016 4:41 pm

Heb dit nog gemaakt om het meer te verhitten hopelijk maakt dit het iets droger

Leen Brouwer

Berichtdoor Leen Brouwer » wo jan 20, 2016 2:53 am

Om te voorkomen dat je waterslag krijgt in je stoommachine moet je dus droge stoom hebben. De stoomdom is een manier. Wat ik zo zie is dat je een spiraal heb gemaakt, wellicht krijg je nu oververhitte stoom. Een stoommachine presteert het best op verzadigde stoom. Dus misschien is het net teveel van het goede. Maar het is een hobby machine dus maakt het ook weer niet zoveel uit. Maar water in je cilinders moet je zeker niet hebben.

john

Berichtdoor john » zo jan 24, 2016 11:53 am

Hij Daniël,
Die laatste foto, kijken we daar in de rookkast, waar die spiraal zit?
Waar zitten de vlampijpen, ik zie er geen namelijk.

Je laat nu de stoom buiten om de ketel naar je regulateur lopen, dat is jammer.
Het was beter geweest om de regulateur IN de ketel te plaatsen en de bediening door de ketel heen naar achteren toe.
Dan was de stoompijp vanaf de regulateur naar de machine veel korter geweest en was niet met de buitenlucht in aanraking gekomen met de nodige afkoeling daardoor.
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

Daantje

Berichtdoor Daantje » ma jan 25, 2016 9:50 am

De vlampijpen zitten achter het spiraal verstopt . Hoop door het spiraal de condens vorming tegen tegaan. de leidingen ga ik ook nog isoleren de vlampijpen moet ik vanaf de voorkant schoonmaken. ben toch aan de stoomdoom begonnen.de leiding gaat toch een beetje verandert worden door de komst van de stoomdoom.op de knie komt een 3/4 safety afgesteld op 6.1 bar mijn 2de safety word afgesteld op 6.3 bar had nog wat ruimte over in mijn cat 1 kom nu op 49.6

john

Berichtdoor john » ma jan 25, 2016 8:20 pm

hoeveel vlampijpen heb je dan als ik vragen mag ?
Want als de oververhitter spiraal er voor zit en voor de rest is geen vlampijp te zien dan zijn het er niet veel lijkt me.
Normaal zie je onder in de rookkast de eerste rij pijpen al zitten, voorbeeld:
Afbeelding
Bij jou is dat niet te zien, tenminste niet op die ene foto.
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

Daantje

Berichtdoor Daantje » ma jan 25, 2016 9:58 pm

En zitten 7 halfduimse vlampijpen erin en de buiten pijp is een 6 duimer

Daantje

Berichtdoor Daantje » ma jan 25, 2016 10:03 pm

Zo zitten ze erin

john

Berichtdoor john » di jan 26, 2016 7:34 am

Aha, stuk duidelijker nu.
Je hebt ze er in gelast, 7 vlampijpen zijn wat weinig.
Een 6 duimer, dat gaat toch richting 150mm inwendige buis diameter?
Meestal gaan er dan tegen de 30 - 40 vlampijpen in.
In mijn koperen keteltje van 127 mm inwendig heb ik er al 27 in zitten.

Maar Daniël, heb je de ketel tekening laten keuren? Want je kunt niet zomaar een stoomdom op een ketel lassen, daar is in het berekende ontwerp geen rekening gehouden.
Ik hoop dat je ook het juiste staal gebruikt, H2 staal met certificaten, anders krijg je volgens mij geen goedkeuring op de ketel.
Ik moet wel zeggen dat je laswerk er goed uit ziet, ikdoe het je in ieder geval niet na.
Alleen had ik de vlampijpen er in gerold in plaats van gelast, en dan koperen vlampijpen.

Daantje

Berichtdoor Daantje » di jan 26, 2016 11:51 am

De 6 duimer is van p9 en de rest is p5 alleen het is staal zonder certificaat van de 6 duimer heb ik wel het serienummer en de tekening is niet helemaal af dan geef ik dit extra door aan onze engineer(werk bij mammoet) die berekent de sterkte en las voor mij uit. Maar moet je ook certificaten voor het staal bij cat 1 hebben want ik dacht dat je daar geen certificaten voor nodig had. Alleen een keuring omtrent goed gebouwd

john

Berichtdoor john » di jan 26, 2016 8:13 pm

Ai, ik ben bang dat je nu in de fout bent gegaan...

B. ONTWERP EN BOUW
4) Het ketelontwerp
a) De bouwer van een modelstoomketel moet altijd voorafgaand aan de bouw van een
keuringsplichtige ketel contact opnemen met een ketelinspecteur.
b) Om voor certificatie onder dit reglement in aanmerking te komen moet het
ketelontwerp zowel voor wat betreft de constructie als de gebruikte materialen
voldoen aan de technische aanwijzingen die bij dit reglement behoren
( het
Handboek Modelstoomketels, uitgegeven door Stoomgroep Holland en de N.V.M.)
of
ander internationaal erkende standaarden voor het ontwerp en de bouw van
stoomketels.
Indien andere materialen worden toegepast dan in het Handboek Stoomketels staan
aangegeven dient vóóraf contact te worden opgenomen met de Veiligheids Commissie.

6)
Nieuw ontwerp
a)
Bij een modelstoomketel van een nieuw ontwerp wordt de bouwer geacht zelf reeds
de nodige sterkteberekeningen uit te voeren of uit te laten voeren alvorens hij de
keteltekening ter controle aan de rekenmeester overlegt.
De rekenmeester maakt op de tekening en de bijbehorende sterkteberekening aantekening van de goedkeuring.
De veiligheid (of veiligheden) maakt deel uit van het ketelontwerp
en valt daarmee
onder dezelfde categorie als de ketel. Indien in de handel verkrijgbare veiligheden
worden gespecificeerd moeten deze zijn gecertificeerd volgens de hoogste categorie:categorie IV)

9)
De bouw van een modelstoomketel:
a)
In het geval van een stalen ketel moeten voorafgaand aan het begin van de bouw de gebruikte materialen geverifieerd worden aan de hand van de bijbehorende
certificaten. Certificaatnummers, of een markering die aan het materiaalcertificaat refereert, moeten door de ketelinspecteur of een erkende instelling op alle drukbelaste
stalen onderdelen van de ketelromp onuitwisbaar worden aangebracht.
b)
De laswerkzaamheden moeten worden verricht door een gecertificeerd lasser;
de voor het laswerk te gebruiken laselektroden en de toe te passen lasmethode moet worden geverifieerd.
Voor categorie II ketels moet(e)n de lasmethode(n) en de lasser zijn goedgekeurd door een derde, gecertificeerde partij.
De gebruikte lasmethode(n) moet(en) worden vastgelegd in de ontwerpspecificaties.

Bedenk hierbij dat het achteraf ter controle aanbieden van een ketel, dus nadat deze is gebouwd zonder tussenkomst van een rekenmeester en inspecteur, zal leiden tot weigering van afgifte van een persbewijs. In dat geval mag een ketel niet in een openbare ruimte en/of in het bijzijn van derden op druk worden gebracht.
Ook indien het persbewijs gezien de bedrijfstoestand niet noodzakelijk is, is het ten zeerste aanbevolen contact op te nemen met een ervaren bouwer en met hem de constructie en bewerkingen intensief te bespreken en zo nodig zijn hulp in te roepen tijdens de bouw van de stoomketel.
Het is en blijft de verantwoordelijkheid van de bouwer er voor te zorgen dat een goede, betrouwbare en veilige stoomketel tot stand komt. Aan aanwijzingen van een inspecteur noch rekenmeester kunnen geen rechten worden ontleend.

Op beurzen en tentoonstellingen zal van de bouwers/eigenaren worden verwacht dat zij een ingevuld Certificaat van Deugdelijkheid bij zich hebben (te downloaden van deze site) indien zij de ketel, mits de werkdruk niet hoger is dan 3 bar en het volume kleiner dan 2 liter, op stoom willen brengen. Indien de werkdruk hoger is dan 3 bar dient men een geldig bewijs van een met goed gevolg afgelegde stoomproef te kunnen overleggen en mag de herkeuringstermijn van 2 jaar niet zijn overschreden.

Dit trek ik zo van de website van Onder Stoom af.
Waar gaat het mis:
- tekening is niet bij de veiligheidscomissie geweest, (rekenmeester)
- Tekening is nog niet af....
- ketel is al gelast zonder vooraf inspectie door een keurmeester
- ben je gecertificeerd lasser ?
- waarschijnlijk onvoldoende materiaal certificaten
- waarschijnlijk nog geen technisch dossier met berekeningen en tekeningen die garant staan voor een correct gebouwde stoomketel.

Een mechanisch engineer kan een ontwerp helemaal doorrekenen en nacalculeren dat het ontwerp voldoende sterk is echter zal een keurmeester van de SVS dit zeker nog een keer willen narekenen.

Ik ga even heel bot doen, maar op dit moment is de ketel niet meer waard dan de oud ijzer prijs.
Een SVS keurmeester zal deze ketel eenmaal gelast niet meer kunnen inspecteren/keuren.

Wat is de inhoud van de ketel ? als ik P xV doe op basis van een ketelromp van 15cm diameter en een lengte van 60cm zit ik al op 10 liter, ofwel P x V = 6(bar) x 10 (liter) is 60.
Dan zit je al in categorie 2, en daar hoort een NOBO instantie, Lloyds register de keuring op uit te voeren.
Bovenstaand verhaal is ook daar van toepassing, laswerk dient VOOR HET LASSEN ter inspectie aangeboden te worden, ook de sub las samenstelling(en) dienen geïnspecteerd te worden voordat ze verder worden gelast.

Ik wil je niet ontmoedigen..... maar als je je iets dieper in de materie had verdiept dan had je je een hoop werk bespaard denk ik.

Daantje

Berichtdoor Daantje » di jan 26, 2016 9:07 pm

De totale inhoud is 7.40l x 6 bar 44.4 daarbij de vlampijpen eraf getrokken . Heb contakt gehad met loyds die bevestigde dat het onder CAT 1 valt maar zit er nu wel aan te denken om een andere ketel te gaan maken

john

Berichtdoor john » di jan 26, 2016 10:12 pm

Ik neem aan dat de ketel in kwestie voor de loco-tank is?
Ik heb geen idee hoe die machine echt wordt genoemd maar vind het een fantastisch model om na te maken, gewoon uniek!!!
Als test ketel voor thuis zou hij wel te gebruiken zijn denk ik, als je hem maar afperst op voldoende druk.

Daantje

Berichtdoor Daantje » di jan 26, 2016 10:28 pm

Dat is al wel gebeurt op 42 bar . het lijkt op een lombard log hauler maar dan grotere rupsen eronder . dat is wel slim kijken of deze grote wel voldoende is kwa ketel dan een nieuwe ketel bouwen volgens de goeie regels en prosedure

Terug naar “(stoom)Ketels”