Wat voor soort water in de ketel?

Een van de belangrijkste dingen bij een stoominstallatie (of het nu een stationaire machine of een locomotief is) is de ketel

Moderator: Moderators

stoompluim

Wat voor soort water in de ketel?

Berichtdoor stoompluim » vr jan 02, 2015 4:49 pm

Dag!
Ik heb een Wilesco D415 mobile machine.
Wat voor soort water kan ik daar het best in doen?

Leidingwater?Erg hard hier.
Gedestilleerd water?
Gedemineraliseerd water?

baggeraar

Re: Wat voor soort water in de ketel?

Berichtdoor baggeraar » vr jan 02, 2015 10:57 pm

Ik gebruik regenwater.
Als er een flinke bui over is geweest is het dak meestal ontstoft, dan emmer vullen. (in witte emmer lijkt het meestal op drinkwater zo schoon)
Nacht laten staan en dan met een bekertje uit de emmer pakken en door een koffiefilter gieten: perfect.

Maar als je maar zo af en toe wat gebruikt kan je zoals in de handleiding staat ook gedistilleerd water nemen.
Demiwater zou ik niet doen, dat is niet stabiel en probeert dat te worden door benodigde stoffen uit je ketelwand te trekken (zo heb ik begrepen).

Op diverse fora is er al genoeg over te vinden.
Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken.

stoompluim

Berichtdoor stoompluim » za jan 03, 2015 8:33 am

Hallo Baggeraar,
er is inderdaad genoeg over te vinden op diverse fora,en dat is nou net het probleem...

kees vd Heijden

Berichtdoor kees vd Heijden » zo jan 04, 2015 8:59 pm

Beste Stoompluim

Volgens mij kan je gewoon onthard water gebruiken, in de "grote" stoomketels op mijn werk gebruiken we dat ook. wat ook kan in R.O water (Reversed Osmose) maar daar is dan weer niet zo gemakkelijk aan te komen.

voordeel van onthard water is dat de Calcium en Magnesium eruit zijn waardoor je ook geen wit uit geslagen kijkglaasje krijgt.

groet Kees

stoompluim

Berichtdoor stoompluim » zo jan 04, 2015 9:14 pm

Kees,
onthard water,valt daar ook demi water onder?

kees vd Heijden

Berichtdoor kees vd Heijden » ma jan 05, 2015 7:59 pm

Demi is eigenlijk een afkorting van Gedemineraliseerd water, alles is daar uit gehaald....water heeft de eigenschap terug te willen naar z'n oorspronkelijke vorm, in theorie zou het dus kunnen dat het water mits het lang genoeg in een boiler zit, mineralen uit het materiaal gaat "halen" of je het in werkelijk zou merken weet ik niet,

De Ph van het water zal een grotere invloed hebben op je boiler. hoe hoger de temperatuur hoe zuurder het water.
bij 25 graden is het neutraal ph 7 en bij 100 graden is de ph nog maar 6 ongeveer. bij stoomketels wordt zover ik weet geen demi water gebruikt. de pH in een stoomketel (vlampijp ketel) is doorgaans tussen de 10,5 en 12.

Bij een koperen boiler is het wel af te raden om onthard water te gebruiken ook dit heeft met de pH en temperatuur te maken, ik ken voorbeelden waar dit toch is gedaan en na een week stilstaan in de boiler is de eerste paar liter bruinig van kleur.

ik heb zelfs eens een verhaal gehoord dat het zelfs zo zou kunnen zijn als je maar genoeg onthard water drinkt dit water de Calcium weer uit je botten gaat halen... :shock: ik doe er een paar korrels zout bij....

als je veel wil weten over water is de website van http://www.lenntech.nl/index.htm een goed idee.

Terug naar “(stoom)Ketels”