Basset-Lowke, type Mogul 2-6-0

alle algemene dingen aangaande spoor en locomotieven

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
werner
Berichten: 72
Lid geworden op: di jan 08, 2008 6:35 pm

Berichtdoor werner » ma mar 31, 2008 11:03 pm

De rookkast is er af .
Dit omdat ik tijdens het lopen op lucht nog het e.e.a. hoorde lekken.
Ook moet ik nog een blazerleiding maken.



Afbeelding


Nu heb ik nog een paar vragen :

Op de foto hieronder zit links de aansluiting van de blazer, wat is het onderdeel met de 4 inbusboutjes ?
Ook zie je de aansluitingen voor de in en uitlaat poorten, hier zit denk ik de lekkage want ze zaten helemaal los.
Ik wil alle aansluitingen loshalen, daarna weer monteren met teflontape,of is hier een andere manier voor ?

Afbeelding

Groet,
Werner

Klaas van Gemerden
Berichten: 164
Lid geworden op: ma nov 13, 2006 6:29 pm
Locatie: Zwijndrecht

Berichtdoor Klaas van Gemerden » ma mar 31, 2008 11:12 pm

Ik denk dat het de regalateur is..

De buizen die je eronder ziet zijn de oververhitters.

Gr. KvG

Klaas van Gemerden
Berichten: 164
Lid geworden op: ma nov 13, 2006 6:29 pm
Locatie: Zwijndrecht

Berichtdoor Klaas van Gemerden » ma mar 31, 2008 11:19 pm

er loopt een buis die fungeert als trekstang door je ketel naar voren.
daarin zit een stang die je in het machinistenhuis bediendt de zogenaamde regelateur. Kort door de bocht: het gashendel.

Bij Jack Hough z'n black five zit het ook zo.

Niet iedereen is erig te spreken over een oververhitter ik ben benieuwd hoe het straks bevalt bij het rijden ermee.

Gr. KvG

Gebruikersavatar
werner
Berichten: 72
Lid geworden op: di jan 08, 2008 6:35 pm

Berichtdoor werner » ma mar 31, 2008 11:26 pm

Dag Klaas,

Bedankt voor de info, het zal nog wel even duren voor die gaat rijden. :wink:
Met wat voor systeem worden de locs meestal uigevoerd ?

Groet,
Werner

Gebruikersavatar
Rene Witteman
Berichten: 216
Lid geworden op: wo sep 27, 2006 9:43 pm

Berichtdoor Rene Witteman » ma mar 31, 2008 11:27 pm

Beste Werner,
De grote messing aansluiting is de aanvoerbuis vanaf de regelatuur,
deze voed de verse stoom vanuit de ketel nadat je de regelatuur opend.
Via deze aanvoer gaat de stoom eerst door de oververhitterbuizen door de vlampijpen, en daarna naar het T-stuk naar de cilinders.
Dit is een veel gebruikt systeem, gemaakt volgens het grootbedrijf.
In tegenstelling tot het grootbedrijf bestaat dit altijd uit een hele
buidel van deze pijpen.
Dit is dan gelijk ook het verschil tussen de grote en kleine locs, wat betreft de oververhitters.
Bij onze kleine modellen gaat dit via 1 a 2 leidingen, de afgelegde weg van de verse stoom door deze buizen is dan ook niet lang.
Niet lang genoeg om e.e.a. goed te kunnen drogen en verhitten.
Vandaar dat er bedenkingen zijn over het gebruik ervan bij kleine modellen.

Mogelijk dat het bij de wat grotere modellen wel wat helpt.

mvg Rene
Laatst gewijzigd door Rene Witteman op ma mar 31, 2008 11:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
werner
Berichten: 72
Lid geworden op: di jan 08, 2008 6:35 pm

Berichtdoor werner » ma mar 31, 2008 11:34 pm

Dag Rene,


Moet ik de regelateur nog loshalen en controleren ?
(i.v.m. keuren)


Groet,
Werner

Gebruikersavatar
Rene Witteman
Berichten: 216
Lid geworden op: wo sep 27, 2006 9:43 pm

Berichtdoor Rene Witteman » ma mar 31, 2008 11:41 pm

Het beste kun je alles van de ketel demonteren en afstoppen.
Daarna het plaatsen van een vulnippel 1/4" en een manometer.
Het geheel met water vullen en afpersen tot 9 bar.

Als alles lekvrij blijft ca. 20 minuten en op druk, kun je weer verder.
Bovenstaande handeling moet worden bekeken en getest bij onze ketelinspecteur.

Vervolgens kun je de appendages opbouwen.
Tijdens een stookproef worden de veiligheden afgesteld en kom je in aanmerking voor je ketelcertificaat.

Denk ook even dat je minimaal 2 watertoevoegtoestellen moet hebben.

mvg Rene

Gebruikersavatar
werner
Berichten: 72
Lid geworden op: di jan 08, 2008 6:35 pm

Berichtdoor werner » di apr 01, 2008 12:25 am

Bedankt Rene,

Kan ik voorlopig weer verder ! :D

Groet,
Werner

Gebruikersavatar
werner
Berichten: 72
Lid geworden op: di jan 08, 2008 6:35 pm

Berichtdoor werner » wo apr 02, 2008 6:30 pm

Vraagje Rene,

Met "alles" bedoel je ook ALLES ? :shock:
Dus ook peilglas, regelateur,en alle andere appendages in het machinistenhuis ?
Moet de regelateur aan de voorzijde van de ketel er ook af ?
Ik hen inmiddels de ketel helemaal los, zal ik hem vrijdag meenemen ?

Groet,
Werner
Laatst gewijzigd door werner op wo apr 02, 2008 10:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Alex
Berichten: 304
Lid geworden op: za dec 10, 2005 12:25 am
Locatie: Westerkwartier prov.Groningen
Contacteer:

Berichtdoor Alex » wo apr 02, 2008 9:34 pm

Hoi Werner,
Normaal gesproken laat je het peilglas met afpersen op de ketel zitten. Maar vaak lekken klepjes en kraantjes een beetje en dan blijft je ketel niet op de persdruk staan. Wat ikzelf doe is alle klepkasten en andere zaken die een beetje kunnen lekken ( wat normaal op stoom geen probleem hoeft te zijn) eraf schroeven en vervangen door blinde stoppen. De oververhitter heb ik ook laten zitten maar omdat jij niet weet wat de conditie van het ding is zou ik hem toch voor inspectie demonteren. Overleg dat anders nog even met René want ik kan dat moeilijk op afstand inschatten. Hetzelfde geld voor de regulateur, die had ik ook laten zitten maar wel afgedopt. Als je de procedure een keer gedaan hebt weet je precies waar je op moet letten en dan is het heel simpel om te doen.
Succes
Alex

Gebruikersavatar
werner
Berichten: 72
Lid geworden op: di jan 08, 2008 6:35 pm

Berichtdoor werner » wo apr 02, 2008 10:49 pm

Dankjewel Alex,

Ik denk dat ik gewoon voor alles blinde stoppen maak, dan kan ik als het moet alles afdoppen.

Groet,
Werner

Gebruikersavatar
Rene Witteman
Berichten: 216
Lid geworden op: wo sep 27, 2006 9:43 pm

Berichtdoor Rene Witteman » wo apr 02, 2008 11:09 pm

Beste Werner,
Normaal bied je een nieuwe ketel aan ter keuring, geheel afgedopt zonder enige appendages.
Nu is dit geen nieuwe ketel maar wel een onbekende, om e.e.a. volledig te kunnen uitsluiten zou ik alles dus demonteren.

Later is dit niet meer nodig , bij eventuele herkeuringen.

mvg Rene

Gebruikersavatar
werner
Berichten: 72
Lid geworden op: di jan 08, 2008 6:35 pm

Berichtdoor werner » wo apr 02, 2008 11:14 pm

Dag Rene,

Prima, ga ik doen !
Ik heb het regelement gelezen en het is me nu helemaal duidelijk!

Groet,
Werner

Gebruikersavatar
werner
Berichten: 72
Lid geworden op: di jan 08, 2008 6:35 pm

Berichtdoor werner » di apr 08, 2008 5:44 pm

Hallo allemaal,

Weer een vraag !
Ik heb alle appendages los, op 1 na....... de regelateur !
Ik krijg hem niet los, er loopt een stang/buis van het machinistenhuis door de ketel naar voren. De 4 inbussen (zie foto, hier zitten ze er nog in) heb ik al los. Ook is alles van de regelateur in het machinistenhuis los.
Kan het zijn dat ik de leidingen van de oververhitter los moet smelten, of is er een andere manier ?
Ik kan namelijk de regelateur in het machinistenhuis een stukje verdraaien maar dan loopt de stang vast.


Afbeelding



Afbeelding

Groet,
Werner

Gebruikersavatar
Rene Witteman
Berichten: 216
Lid geworden op: wo sep 27, 2006 9:43 pm

Berichtdoor Rene Witteman » di apr 08, 2008 7:39 pm

Hoi Werner,
Heb je ook de dom boven op de ketel er af gehaald?
Mogelijk zit hier onder de regelatuur welke waarschijnlijk gedemonteerd dient te worden.
Meestal loopt er een buis vanaf de voorzijde van de ketel naar de dom, waaraan dan weer de afsluiter zit voor de regelatuur.
De regelatuurstang welke naar het machinistenhuis loopt komt door de ketelwand heen met een pakkingdrukker (gland) deze moet je ook demonteren.
De boven genoemde stang moet er waarschijnlijk via het machinistenhuis eruit.

Kijk maar ik hoor het wel.

mvg Rene


Terug naar “Locomotieven en spoor algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron