Basset-Lowke, type Mogul 2-6-0

alle algemene dingen aangaande spoor en locomotieven

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
werner
Berichten: 72
Lid geworden op: di jan 08, 2008 6:35 pm

Berichtdoor werner » ma feb 04, 2008 7:48 pm

Bedankt voor jullie reacties. :D
Ik ben super blij met alle info, het maakt me nog enthousiaster :!:

Allereerst ga ik de loc tot in detail fotograferen, zodat je kan zien hoe alles in elkaar heeft gezeten.
En ook alles nummeren( bedankt voor de tip Alex) :wink:
Maar............. eerst een goed plan, dus......
ik woon in Lelystad maar ben bereid om een stuk te rijden voor een goed stuk advies ! (en ik neem de loc natuurlijk mee)

Groet,
Werner

Klaas van Gemerden
Berichten: 164
Lid geworden op: ma nov 13, 2006 6:29 pm
Locatie: Zwijndrecht

Berichtdoor Klaas van Gemerden » ma feb 04, 2008 8:56 pm

Ik zou eens bij Hollandse Rading gaan kijken! http://www.radingspoor.nl

Alex
Berichten: 304
Lid geworden op: za dec 10, 2005 12:25 am
Locatie: Westerkwartier prov.Groningen
Contacteer:

Berichtdoor Alex » ma feb 04, 2008 11:16 pm

Ik denk dat Rading Spoor inderdaad de club het dichtste bij jou in de buurt is. Harry ten Broeke in Almere is de keurmeester voor ketels in jou distrikt, hij komt ook geregeld op Rading Spoor. ( zie adressen ketelkeuringen) Ik denk dat je contact met hem moet opnemen wat precies de procedure voor jouw ketel moet worden. Verder heeft Harry ook een hoop praktische kennis.
Ik zou het trouwens leuk vinden als je ons op de hoogte kan/wil houden van de vorderingen aan je loc.
Groeten Alex

Gebruikersavatar
werner
Berichten: 72
Lid geworden op: di jan 08, 2008 6:35 pm

Berichtdoor werner » di feb 05, 2008 6:29 pm

Ik zal het proberen om jullie op de hoogte te houden van de vorderingen aan de loc.
Ik ben gisteravond nog even met de loc bezig geweest, en wat mij opvalt is dat de lagers in het drijfwerk aan de rechterzijde veel meer slijtage hebben als de linkerzijde :shock:
Is daar een verklaring voor, b.v door veel bochten in de baan naar rechts ?
Ik denk dat de lagers van messing zijn, zal ik dit zo houden of kan ik beter brons gebruiken?

Groet,
Werner

Alex
Berichten: 304
Lid geworden op: za dec 10, 2005 12:25 am
Locatie: Westerkwartier prov.Groningen
Contacteer:

Berichtdoor Alex » di feb 05, 2008 9:48 pm

Ik kan de slijtage zo niet verklaren, maar brons is absoluut een beter lagermateriaal.

Gebruikersavatar
Rene Witteman
Berichten: 216
Lid geworden op: wo sep 27, 2006 9:43 pm

Berichtdoor Rene Witteman » di feb 05, 2008 10:08 pm

Beste Werner,
Ik ben al jaar en dag lid van Radingspoor en wil je hierbij dan ook uitnodigen om met je loc eens een clubavond bij te wonen.
We komen elke 1e vrijdag van de maand bij elkaar in ons clubhonk
nabij de baan.
Hier zijn altijd genoeg mensen aanwezig die je verder kunnen helpen.
Je bent van harte welkom.
Er zijn trouwens genoeg van onze leden die bij jouw uit de buurt komen.

Stuur desnoots maar een PB naar mij voor een afspraak.

mvg Rene

Gebruikersavatar
werner
Berichten: 72
Lid geworden op: di jan 08, 2008 6:35 pm

Berichtdoor werner » wo feb 06, 2008 11:39 pm

Bij deze Rene,

Een pb.

Groet,
Werner

Gebruikersavatar
werner
Berichten: 72
Lid geworden op: di jan 08, 2008 6:35 pm

Berichtdoor werner » do feb 07, 2008 7:48 pm

Foto's van lagerslijtage ;

Linkerzijde trekstang koppelstang dus !
Afbeelding


Linksachter trekstang ?
Afbeelding


Rechterzijde trekstang
Afbeelding

Rechtsachter trekstang ?
Afbeelding


Ik hoop dat ik de juiste namen gebruik, ben druk aan het leren ! :wink:

Groet,
Werner
Laatst gewijzigd door werner op do feb 07, 2008 9:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Alex
Berichten: 304
Lid geworden op: za dec 10, 2005 12:25 am
Locatie: Westerkwartier prov.Groningen
Contacteer:

Berichtdoor Alex » do feb 07, 2008 9:38 pm

De stangen die de zuigerstang met het drijfwiel verbinden zijn de drijfstangen, de stangen die de wielen onderling koppelen zijn de koppelstangen. :D
Alex

Gebruikersavatar
werner
Berichten: 72
Lid geworden op: di jan 08, 2008 6:35 pm

Berichtdoor werner » do feb 07, 2008 9:47 pm

:oops:
Op internet heb ik een tekening gevonden met deze benaming(trekstang)
Moet dus koppelstang zijn ! :roll:
Bedankt Alex.

Groet,
Werner

Gebruikersavatar
Rene Witteman
Berichten: 216
Lid geworden op: wo sep 27, 2006 9:43 pm

Berichtdoor Rene Witteman » do feb 07, 2008 10:41 pm

Beste Werner,
op basis van je fotomateriaal kan ik concluderen dat e.e.a. bewust zo gemaakt is.
De lagerbussen zijn excentrisch gemaakt om de hardafstanden van de krukpennen te kunnen bereiken.
Omdat e.e.a. waarschijnlijk niet nauwkeurig genoeg is gemaakt.
Verder is het lagermateriaal hoogstwaarschijnlijk messing, de kleur is in vergelijk met brons veel te geel.
Messing is een slecht lagermateriaal, dit kun je beter vervangen.
Natuurlijk is een groot deel van de speling slijtage.

mvg Rene

Gebruikersavatar
werner
Berichten: 72
Lid geworden op: di jan 08, 2008 6:35 pm

Berichtdoor werner » do feb 07, 2008 10:54 pm

Dag Rene,

Bedankt voor je uitleg.
Dit zou dus betekenen dat al het lagerwerk vervangen moet worden .
Zijn de lagers er uit te persen, of word het boren ?
Misschien is het dan beter om een groter gat te boren waardoor er meer lagermateriaal in kan.

Groet,
Werner

Gebruikersavatar
Rene Witteman
Berichten: 216
Lid geworden op: wo sep 27, 2006 9:43 pm

Berichtdoor Rene Witteman » do feb 07, 2008 11:07 pm

Is moeilijk op deze afstand in te schatten, maar waarschijnlijk kun je ze er uit persen.
Kijk even goed of ze niet zijn geborgd met een stift, schroefje of stel-
inbusje.
Misschien zit er een kraagje aan, controleer e.e.a. goed voor je ze er uit drukt.
Leg de gedemonteerde stang op een solide ondergrond met een gat erin en pers ze eruit.
Mogelijk kan je ze ook uitfrezen (kotteren) dit geeft het beste resultaat.
voor het plaatsen van de nieuwe is het verstandig om ook de pennen eens goed na te meten, deze kunnen versleten zijn.
Ze kunnen loopsporen hebben door vuil of slechte smering.
Ze kunnen zelfs ovaal zijn.

Het vervangen van de pennen en bussen is natuurlijk het beste.
Zelf gebruikt ik bronzen bussen met zilverstalen pennen, deze kun je netjes op maat maken en daarna harden.
Na het harden moet je ze ontlaten anders breken ze.
Een scothbrite-doekje er over met wat olie en ze zijn weer mooi glimmend.
Nu kun je ze inlijmen met loctite en eventueel borgen.

mvg Rene

Gebruikersavatar
werner
Berichten: 72
Lid geworden op: di jan 08, 2008 6:35 pm

Berichtdoor werner » do feb 07, 2008 11:20 pm

ik denk nog niet dat ik met het drijfwerk ga beginnen.
Op dit moment is mijn kennis van locs gewoon te weinig om "zomaar "wat te gaan doen.
Nu fotografeer ik alles, schrijf de problemen op, en zoek veel op het internet om de techniek van locs te leren.
Daarover nog een vraag :
Ik kan geen goede tekening vinden van het Walschaert drijfwerk, ik had er een gevonden, maar (zie vorige post) de benamingen kloppen niet.
Heb jij eventueel een goede tekening met benaming ?

Groet,
Werner

Gebruikersavatar
Rene Witteman
Berichten: 216
Lid geworden op: wo sep 27, 2006 9:43 pm

Berichtdoor Rene Witteman » do feb 07, 2008 11:21 pm

Beste Werner,
Om het geheel goed te kunnen inschatten en bepalen moet je de hard-
afstanden van de wielen aan beide zijdes van de loc eens nauwkeurig op meten.
Dit moet overeen komen met de hardafstanden van de krukpennen, hier mag nagenoeg niets in zitten.(eigenlijk niets)
Alleen dan loopt de loc mooi rond.

Om een verschil er uit te halen moet je waarschijnlijk een hele toverdoos
leeg halen.
Dit moet je geheel terugzoeken in de hornblocks op het frame, daarna in de lagerblokken en daarna in de hardafstanden van de pennen en as onderling. (dus de afstand hard pen / hard wielas)
Deze moeten ook bij alle wielen gelijk zijn.

mvg Rene


Terug naar “Locomotieven en spoor algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron