Triang miniatuurbaan in Nederland in '60 / '70

alle algemene dingen aangaande spoor en locomotieven

Moderator: Moderators

Paul Bender
Contacteer:

Triang miniatuurbaan in Nederland in '60 / '70

Berichtdoor Paul Bender » wo jul 15, 2009 11:18 am

Op een Engels forum over miniatuurspoorlijnen kwam ik de volgende vraag tegen:

I am currently researching a miniature railway in Holland which ran a 10 ¼" Triang loco probably between 1960 and 1970. There is a website which has details about the type of train at http://www.tmnr.co.uk/
The only thing I have been told is :
"Apparently there were quite a few shipped abroad in the first instance. I'm told that there was one sold to run around a lake in a holiday park in Holland - (Mr Daniels the engineer serviced it)"

“I remember this was a manmade lake and it had an old Harvard aircraft there for kids to play on.”

Do you know of any miniature railways in Holland that run around a lake please.
Heeft iemand enig idee?
Paul Bender
-------------------------------------------------------
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak

Paul Bender
Contacteer:

Berichtdoor Paul Bender » vr jul 17, 2009 8:06 pm

Ik kreeg privé net een bericht waarom vermeldt werd dat de Triang trein mogelijkerwijs bij de Pannenkoekenboerderij in Hem (in Noord Holland bij Venhuizen) heeft gereden. De trein zou daar inmiddels weg zijn

Roept dit enige herinnering bij iemand, dan wel heeft iemand daar toevallig foto’s van.

Ik heb inmiddels al contact opgenomen met de huidige eigenaren van de pannenkoekenboerderij
Paul Bender
-------------------------------------------------------
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak

Cor Stoom

Berichtdoor Cor Stoom » za jul 18, 2009 7:47 am

Hallo Paul,

ik ken dat treintje wel.
Voor mijn werk reed ik veel op deze weg de N506 (oude Provincialeweg S9 Hoorn-Enkhuizen) te Hem, gemeente Venhuizen. Gezien vanuit Hoorn ligt de locatie links van de weg.
Ik ben een echte trein fanaat, maar niets heeft mij in al die jaren er toe gedwongen om daar eens te kijken. Het treintje lag in de voortuin van het Pannekoekhuis, een cirkel/ovaal met zo'n doorsnede van ongeveer 5 meter (schatting).
De wagonnetjes waren van hout en ook het locomotiefje bij mijn weten. Het zag er erg "speeltuinachtig" uit en dat is ook de reden waarom ik er nooit gestopt ben.
Veel succes met je verdere speurtocht.
mvg
Cor 8)
Tuinspoorbaan 7 1/4 inch en G-spoor (45mm) in de tuin.

ArnoldS

Speurtocht naar oude Traing-trein

Berichtdoor ArnoldS » zo jul 19, 2009 12:24 pm

Hallo stoomliefhebbers,

Misschien moeten we 't even resumeren:

Gezocht wordt er naar een vaste 10¼" (260mm) baan rondom een kunstmatig meer (wellicht een vijver) van een pretpark in de jaren '60-'70.
Belangrijk aanknopingspunt is dus dat oude vliegtuig type 'Harvard' dat als speel- en klimobject dienst deed voor de kinderen.
Persoonlijk denk ik dat De Pannekoekbakkerij 'Houtlust' langs de Provinciale Weg (N506) (De Hout 26a) http://www.pannekoekbakkerijhoutlust.nl/ niet datgeen is waar deze meneer naar op zoek is, want de eigenaar van dit pannekoekenhuis heeft dit baantje pas in de jaren '90 aangelegd èn er is geen vijver of meertje in de buurt te bekennen. Bovendien denk ik dat we moeten denken aan vakantie- of pretparken die er in de jaren '60-'70 bestonden met een dergelijke baan. Toch niet de Efteling, Ponypark Slagharen, Flevohof of Nienoord? Was er niet iets in de buurt van Heino (NH)? Ik weet 't ook niet... maar...
Gaat er misschien nu bij iemand een belletje rinkelen?

Groeten,
Arnold

Cor Stoom

Berichtdoor Cor Stoom » zo jul 19, 2009 3:46 pm

Hallo,

jammer, dat dit het niet is. Volgens mij ligt Heino in het oosten van NL, ik dacht van Overijsel.
Iets wat erop lijkt is Heiloo en dat ligt ten zuiden van Alkmaar er tegenaan geplakt. Hier is niets van dit.
Ten zuiden van Haarlem, ik dacht van Heemstede of Bennebroek, daar heb je ook al jaren een park. Ik dacht zelf aan "Kraantje Lek" ,maar weet dit niet zeker.
Misschien ff goochelen op "pretpark of speeltuin".
Succes ermee.
Cor 8)

Foden_sam

triang spporbaan

Berichtdoor Foden_sam » zo jul 19, 2009 4:37 pm

Je bedoelt denk Linneaushof in Bennebroek. Daar reed vroeger in ieder geval ook een treintje. Het park bestaat nog maar is helemaal gemoderniseerd.
Succes met je zoektocht

vrijerijder

Berichtdoor vrijerijder » zo jul 19, 2009 8:06 pm

in de linnaeushof rijd er volgens de site nog steeds een trein
als je op hun site kijkt http://www.linnaeushof.nl/index2.html en dan klikt op algemene informatie zie je zelf een foto van deze trein
mogelijk is dit een andere dan die in de vraag bedoeld word maar in iedergeval wel een trein op ongeveer het vereiste spoor breedte

Cor Stoom

Berichtdoor Cor Stoom » ma jul 20, 2009 5:12 pm

Hallo,

ja, die bedoelde ik, de Linneaushof.

mvg

Cor 8)

black maisie
Contacteer:

Berichtdoor black maisie » wo jun 22, 2011 11:08 pm

hallo,

in het linneaushof reed vroeger een stoomlocje op 200mm spoor dat was de pluto.
deze loc in inmiddels omgeschaald naar 7 1/4" en rijd al jaren bij ons in den haag de loc is gebouwd door neve.

mvg michiel
"je hebt een hoop dwarsliggers nodig voor een recht spoor"

Terug naar “Locomotieven en spoor algemeen”