Hallo Benjamin,
Uit je vragen begrijp ik dat je nog niet zo veel weet van de werking en het gebruik van model stoomlocomotieven. Om te beginnen met een BR brittania pacific locomotief is wellicht wat te hoog gegrepen, maar je hebt deze nu eenmaal overgenomen dus vooruit.
Om te beginnen lijkt het mij zeer verstandig dat je eerst de tekeningen van de loc bestelt bij de firma AJReeves in Engeland. Dit kan via hun webshop
www.ajreeves.com.
De gaatjes in de ketel waar je het over hebt zijn waarschijnlijk de vlampijpen (of voor de vlampijpen bedoeld) die in de ketel van de voor pijpenplaat in de rookkast naar de achter pijpenplaat in de vuurkist lopen. Als het goed is zitten er ook één of twee dikkere buizen (of grotere gaten) in, waarin de oververhitter (superheater) elementen moeten worden gestoken. De leidingen van de oververhitter naar de cilinders bevindt zich in de rookkast, terwijl daar tevens de aansluiting van de oververhitter op de regulator leiding (buis), die zich ook in de ketel moet bevinden, gerealiseerd wordt.
Ik weet niet wat je bedoelt met 'die ketel kan bijna dicht'. Is ze nog niet met zilver gesoldeerd? Dan heb je een probleem als je dat nog nooit eerder hebt gedaan. Zoek in dat geval hulp bij een ervaren model (locomotief ketel) bouwer.
Voorts wil ik je er op wijzen dat een dergelijke ketel gekeurd dient te worden door een ketelinspecteur, terwijl tevens de keteltekening (en bijbehorende sterkte berekeningen) voor accoord dienen te zijn getekend door een z.g. rekenmeester. Kijk in Onder Stoom voor de betreffende adressen.
Ik hoop dat ik je met het bovenstaande niet ontmoedigd heb, maar er komt wat meer bij kijken dan simpelweg de ketel 'even' afmaken.
Met vriendelijke groet,
Henny Scheele