Brittania br 70000 van reeves in 3,5 inch

Alles over de 3½", 5", 7¼" sporen

Moderator: Moderators

monsterdiesel

Brittania br 70000 van reeves in 3,5 inch

Berichtdoor monsterdiesel » za aug 22, 2015 9:24 am

Beste iedereen,

Ik heb van iemand een brittania pacific overgekocht, de locomotief is bijna gebouwd en met de resterende delen erbij, maar zonder de tekeningen.

Ik zoek wat hulp met de ketelopbouw, die is klaar maar niet af. Heeft iemand daar wat plaatjes van? Weet iemand hoe het zit met die superheaters, en waarom zitten er zoveel gaatjes bovenin die ketel? (7 aan de rookkast kant en 7 aan de kant vd cabine)

De vlampijpen etc is al klaar, die ketel kan bijna dicht.

Nog aardig wat vragen en op zoek naar antwoorden....

Mvg benjamin

Henny Scheele

Re: Brittania br 70000 van reeves in 3,5 inch

Berichtdoor Henny Scheele » ma aug 24, 2015 5:43 pm

Hallo Benjamin,

Uit je vragen begrijp ik dat je nog niet zo veel weet van de werking en het gebruik van model stoomlocomotieven. Om te beginnen met een BR brittania pacific locomotief is wellicht wat te hoog gegrepen, maar je hebt deze nu eenmaal overgenomen dus vooruit.
Om te beginnen lijkt het mij zeer verstandig dat je eerst de tekeningen van de loc bestelt bij de firma AJReeves in Engeland. Dit kan via hun webshop www.ajreeves.com.
De gaatjes in de ketel waar je het over hebt zijn waarschijnlijk de vlampijpen (of voor de vlampijpen bedoeld) die in de ketel van de voor pijpenplaat in de rookkast naar de achter pijpenplaat in de vuurkist lopen. Als het goed is zitten er ook één of twee dikkere buizen (of grotere gaten) in, waarin de oververhitter (superheater) elementen moeten worden gestoken. De leidingen van de oververhitter naar de cilinders bevindt zich in de rookkast, terwijl daar tevens de aansluiting van de oververhitter op de regulator leiding (buis), die zich ook in de ketel moet bevinden, gerealiseerd wordt.
Ik weet niet wat je bedoelt met 'die ketel kan bijna dicht'. Is ze nog niet met zilver gesoldeerd? Dan heb je een probleem als je dat nog nooit eerder hebt gedaan. Zoek in dat geval hulp bij een ervaren model (locomotief ketel) bouwer.
Voorts wil ik je er op wijzen dat een dergelijke ketel gekeurd dient te worden door een ketelinspecteur, terwijl tevens de keteltekening (en bijbehorende sterkte berekeningen) voor accoord dienen te zijn getekend door een z.g. rekenmeester. Kijk in Onder Stoom voor de betreffende adressen.
Ik hoop dat ik je met het bovenstaande niet ontmoedigd heb, maar er komt wat meer bij kijken dan simpelweg de ketel 'even' afmaken.

Met vriendelijke groet,
Henny Scheele

monsterdiesel

Berichtdoor monsterdiesel » di aug 25, 2015 12:31 pm

Beste Henny,

Voorts bedankt voor je reactie en het meedenken.

De Britt is niet mijn eerste project zeg maar, ik heb meerdere grote en ingewikkelde stukken succesvol afgerond dus ik weet wel 1 of 2 dingen (maar dat kon je niet weten).

De tekeningen zijn onderweg. Dat duurt ff, die spullen komen uit engeland. Ik denk dat de ketel vrij eenvoudig gekeurd te krijgen is, ze is gebouwd volgens plan reeves en daar zijn ook constructie berekeningen bij. (ketel is al gesoldeerd) Ik ga daar eens een rekenmeester en een keuradres bijzoeken, daar zie ik de problemen niet.

Dus de vlampijpen etc zitten er al in, 4 grote en daaronder een aantal rijen kleinere. Het gaat mij vooral om de 6 gaatjes bovenin de ketel, dus boven de 4 grote vlampijpen.

Ik heb begrepen dat er meerdere doorlopende kanalen moeten zijn, die door de ketel heen een afsluiter kunnen bedienen. (in acht genomen de uitzettings coofficient van pijp en ketel). Dat snap ik en het is te fixen, maar graag zou ik eens een plaatje zien van die superheaters, hoe het zit en waar op aangesloten.

Voor wie er mee wil denken en een goed idee heeft....

mvg Benjamin

john

Berichtdoor john » ma aug 31, 2015 5:59 pm

Bedoel je dze 4 gaatjes ?

Afbeelding

Ik vermoed dat de langs steunen van de ketel er nog in moeten om dit vlakke plaat deel af te steunen.

De oververhitter elementen komen met een verzamel header vanaf de regulateur, enworden in de 2 grote vlambuizen gestoken.
De 2de verzamel header verzameld de oververhitte stoom en vanafhier gaat deze naar de stoom cilinders
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

john

Berichtdoor john » ma aug 31, 2015 6:05 pm

Tadaa:
Afbeelding
Langs steunen dus.
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

Terug naar “3½", 5", 7¼" spoor”