De bouw van een 5" Sik *update 8*

Alles over de 3½", 5", 7¼" sporen

Moderator: Moderators

Administrator
Site Admin

Berichtdoor Administrator » Wo Jul 25, 2007 6:59 pm

Het is alweer een tijd geleden dat ik een update geplaatst heb. In de tussentijd is er niet veel gebeurd, wat er wel gebeurd is:
- Flens + Haak gemaakt.
- Voor en achter front van de motorkast gemaakt.
- Schoorsteen + bevestigingsflens.

Verder ben ik vandaag bezig geweest om de koppelingen te maken, maar dit is niet helemaal gelukt dus morgen nog een poging :)

Administrator
Site Admin

Berichtdoor Administrator » Zo Aug 05, 2007 7:26 pm

Gisteren zijn we naar Kerkwerve geweest naar de open dag van Stichting Miniatuur Spoorwegen Kerkwerve en hebben daar een gezellige dag gehad. Voor mij was dit ook de kans om mijn Sik weer eens te laten zien en een aantal foto's te maken. Een drietal van de foto's wil ik hier delen om te laten zien hoe ver de Sik is.

Pal van voor:
***Foto is beschadigd door fout in de forumsoftware, graag opnieuw laden***

Schuin voor:

Schuin achter:

Goed is de motor kap te zien welke net af was. Ook staat hier de schoorsteen op gemonteerd.

Administrator
Site Admin

Berichtdoor Administrator » Di Aug 14, 2007 1:46 pm

Gisteren hard aan het werk geweest in de werkplaats om een prototype van een aspot te frezen... Deze is uit aluminium, de bedoeling is dat de echte uit staal gaan :)

Hier een fotootje ervan:
Foto is beschadigd door fout in de forumsoftware, graag opnieuw laden

Frits

Aspot

Berichtdoor Frits » Di Aug 14, 2007 3:27 pm

Zeg Admin,

Hoezo staal? Wat is er mis met aluminium? :(

Deze ziet er toch hardstikke goed uit, misschien nog even wat afbramen hier en daar. Voor de sterkte maakt het geen verschil, maar deze roest niet.

mvg

Frits
Bouw het perfekt, maar houd het simpel. :D

Administrator
Site Admin

Re: Aspot

Berichtdoor Administrator » Di Aug 14, 2007 4:03 pm

Zeg Admin,

Hoezo staal? Wat is er mis met aluminium? :(

Deze ziet er toch hardstikke goed uit, misschien nog even wat afbramen hier en daar. Voor de sterkte maakt het geen verschil, maar deze roest niet.

mvg

Frits
De Sik wordt ook echt afgeveerd op deze blokjes, op 4 van deze blokjes komt dus het complete gewicht + trekkracht van de sik te staan... Ik ben bang dat het dan niet sterk genoeg is :)

Dit blokje moet trouwens nog even gezandstraald worden zodat idd het scherp er overal af is :)

gerard

aspotten!!

Berichtdoor gerard » Vr Aug 31, 2007 7:38 pm

He Vin ziet er echt goed uit!!!
Complimenten aan de kok!! :D :D

Wat betreft die mooie alu. aspotten ik denk dat het wel kan hoor!
Als je ze goed op de lagerblokken monteert. Er komt geen schuivende beweging op, als ik hety goed beredeneer. En dan wordt het gewicht ook nog verdeeld over vier blokken. Moet kunnen.
Ik zou zeggen ga zo door!!

Groeten gerard :wink:

Werkspoormonster

reactie op sik

Berichtdoor Werkspoormonster » Za Sep 01, 2007 8:36 pm

Hoi vincent,

Netjes gedaan!! het begint nu op een sik te lijken.

Jij hebt nog het geluk dat je maar 4 aspotten hoeft de maken...
ik zit meteen op 3x zoveel :(

Ziet er goed uit!

Vincent
"Willen is kunnen"
Sponsored by Werkgroep 1501

Administrator
Site Admin

Re: reactie op sik

Berichtdoor Administrator » Zo Sep 02, 2007 3:24 pm

Hoi vincent,

Netjes gedaan!! het begint nu op een sik te lijken.

Jij hebt nog het geluk dat je maar 4 aspotten hoeft de maken...
ik zit meteen op 3x zoveel :(

Ziet er goed uit!

Vincent
Hahaha jah inderdaad! zijn die van jou ook op deze manier of wel simpeler ?

Administrator
Site Admin

Berichtdoor Administrator » Do Jun 26, 2008 9:46 pm

Zo! Eindelijk weer een update van mijn kant na 9 maanden stilte...

Eindelijk weer wat tijd om verder te gaan met de sik, ik ben gister en vandaag hard bezig geweest en alle aspotten zijn eindelijk af! Foto's zal ik binnenkort nog plaatsen...

Administrator
Site Admin

Berichtdoor Administrator » Wo Jul 16, 2008 10:42 pm

De laatste weken minder kunnen doen als ik wilde. Daardoor nog steeds geen nieuw werk van mij te zien. Waarom dan toch een nieuwe post? Ik heb vandaag een mooie enveloppe met inhoud gekregen. Waarom ik daar zo blij mee ben?

Nou, een tijdje terug ben ik in contact gekomen met John (niet degene die hier op het forum onder deze naam post) die mijn berichten gelezen had op het forum hier, met de vraag of ik al een update had omdat hij het een leuk bouw project was.

Uiteindelijk bleek John werkzaam te zijn bij de S.T.A.R. en heeft mij kunnen helpen aan een zeer groot aantal foto's van hun groene sik.

Maar dat is niet wat in de enveloppe zat. In de enveloppe zaten stikkers die gemaakt zijn aan de hand van de echte stikkers die op de sik van de S.T.A.R. te vinden zijn, alleen dan verschaald naar een formaat wat voor mijn Sik nodig is!

Hierbij een foto.

John, als je dit leest, super bedankt en we houden contact!

Administrator
Site Admin

Berichtdoor Administrator » Vr Aug 08, 2008 10:01 pm

Zoals een tijdje terug al beloofd weer een nieuwe update...

De afgelopen 2 weken druk bezig geweest met de Sik... Als eerste was het tijd om na de aspotten de veren pakketten te maken, hiervoor was het nodig om in het verenstaal gaatjes van 2 mm te maken. Uiteraard is dit niet te boren, dus het was tijd om een andere oplossing te vinden. Uiteindelijk is het een kleine pons geworden:

Nu was het tijd om ze te buigen, ook hier maar een hulpstukje voor gemaakt voor in de pers:

Uiteindelijk is dit dan het resultaat:

Nu was het tijd om alles in elkaar te gaan zetten... Veren op de aspotten, de aspotten op de lagerblokken en vervolgens de lagerblokken in het frame schuiven. Het frame zou nu moeten rollen... Of toch niet :evil:

Wat bleek? De veren bleken buiten de veerstroppen te staan... Tijd om het een en ander aan te gaan passen dus... Aspotten van achter affrezen... Nog niet genoeg opgeschoven... Vervolgens _proberen_ de lagerblokken af te frezen, dit ging alleen totaal niet goed, gevolg? Ik moest nieuwe lagerblokken maken :(

Goed.. Dat ook gedaan en dan is dit het resultaat:

Mooi! Het past!! Nu de ketting er omheen en dan kunnen we proberen of het een en ander rond wil draaien!

Ook dat bleek te werken, dus nog maar even een fototje gemaakt terwijl bijna alles wat ik nu af heb erop zit:

Wat er verder de laatste tijd gebeurd is:
- Begonnen met het maken van het voetrempadaal, daar heb ik een flens voor staan op de tekening, wie weet waar die komt? Aan de binnen of buitenkant van het frame...
- Achterbuffer versterkt
- Trekinrichting gemaakt

Morgen is er een rijdag bij Stormpolder, daar wil ik gaan proberen of die het ook doet op de baan (Als het droog is), daar zullen dan waarschijnlijk ook nog wel foto's van volgen...

Ik hoor wel of er commentaar of vragen zijn :)

Klaas van Gemerden

Berichtdoor Klaas van Gemerden » Za Aug 09, 2008 7:54 pm

Ik zag je vandaag langs komen op de stormpolder maar had ff niet door dat je de admin van OS was... :oops:

Je had problemen met je accu's?

Gr. KvG

Administrator
Site Admin

Berichtdoor Administrator » Zo Aug 10, 2008 1:43 pm

Ik zag je vandaag langs komen op de stormpolder maar had ff niet door dat je de admin van OS was... :oops:

Je had problemen met je accu's?

Gr. KvG
Geeft niet hoor, ik heb u ook niet herkend ;)

Ik had idd wat problemen waarvan ik vermoed dat ze te maken hebben met de accu's....

De motor is een motor die 8,3 ampere kan trekken, de accu heeft het volgende erop staan: "Initial current: Less then 4,5 ampere" lijkt dus dat de accu's niet het vermogen kunnen leveren wat de motor nodig heeft.

Dit heeft tot gevolg dat de sik een redelijke snelheid krijgt zodra hij onbelast is (geen Admin erachter ;) ) maar zodra het heuveltje op moet bijna stil staat, ook ontwikkeld ze maar zeer langzaam snelheid en is de topsnelheid ook niet zo hoog...

Erg raar al met al, nog even het een en ander nodig om uit te zoeken.

Cor Stoom

Berichtdoor Cor Stoom » Zo Aug 10, 2008 2:57 pm

Hallo Admin,

wat ziet het erg gaaf uit zeg, wat heb je dat mooi gemaakt.
Ik heb je hele serie bekeken omdat ik ook bezig ben met de bouw van de Sik, maar dan in 7 1/4 inch.
Maar nu die accu's, zijn dat wel TRAKSIE accu's ? want gewone accu's zijn eigenlijk niet geschikt voor dit motortje.
Ik heb overigens dezelfde set.
mvg Cor. :D
Tuinspoorbaan 7 1/4 inch en G-spoor (45mm) in de tuin.

Administrator
Site Admin

Berichtdoor Administrator » Zo Aug 10, 2008 3:51 pm

Hallo Admin,

wat ziet het erg gaaf uit zeg, wat heb je dat mooi gemaakt.
Ik heb je hele serie bekeken omdat ik ook bezig ben met de bouw van de Sik, maar dan in 7 1/4 inch.
Maar nu die accu's, zijn dat wel TRAKSIE accu's ? want gewone accu's zijn eigenlijk niet geschikt voor dit motortje.
Ik heb overigens dezelfde set.
mvg Cor. :D
Hoi Cor,

Nee zijn 'gewone' gel accu's ... nog het beste te vergelijken met een batterij geloof ik...

Net een test gedaan, de amperé meter erop en dan kijken wat de motor kan trekken bij maximaal vermogen en een belasting door middel van een sjorband 2x om de as geslagen en strak vastgehouden :P

Dit is max 4,5 amperé terwijl de motor 8,3 zou moeten trekken, dus het lijkt er idd op dat de accu's te weinig vermogen kunnen leveren.

Ben nu op zoek naar wat goede accu's, maar die zijn niet goedkoop voor zover ik nu kan zien :(

Voor de liefhebbers nog een filmpje van zaterdag (Gister):
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/BzFTZna-cag"> </param> <embed src="http://www.youtube.com/v/BzFTZna-cag" type="application/x-shockwave-flash" width="425" height="350"> </embed> </object>

Terug naar “3½", 5", 7¼" spoor”