De bouw van een 5" Sik *update 8*

Alles over de 3½", 5", 7¼" sporen

Moderator: Moderators

Administrator
Site Admin

De bouw van een 5" Sik *update 8*

Berichtdoor Administrator » Zo Jul 16, 2006 11:05 pm

Waar je mee omgaat wordt je mee besmet zullen we maar zeggen, ook ik ben nu serieus begonnen met het maken van een loc op 5" spoor, en wel een sik.

Ik had gekozen voor een Sik omdat me dit een makkelijk te bouwen locomotor leek, met de nadruk op leek! Ik ben er al achter dat het toch allemaal wat ingewikkelder is alsdat het lijkt maar daar laat ik me niet door uit het veld slaan natuurlijk ;)

Een electrisch locomotiefje bouwen leek me makkelijker als een stoomloc, je hoeft nog geen cilinders exact pas te maken en ook geen ketel in elkaar te solderen die gekeurd moet worden etc.

Ik ben een tijdje terug begonnen met het frame maar nu ik vakantie heb, heb ik er een aantal dagen hard aan kunnen werken, dit leek me een mooi moment om eens een topic te openen, ik ga proberen om uiteindelijk hier een geheel bouwverslag neer te zetten, zo af en toe zal er eens een update zijn :)

Zoals ik al vermelde, ik ben begonnen met het frame, halverwege zag dit er ongeveer zo uit:

Afbeelding

Zoals te zien is heb ik hier al de gehele voorkant in elkaar geklonken zitten... Dat klinken is nog een hele kunst appart, ik krijg het niet voor elkaar om netjes een mooi rond kopje te krijgen op allebei de kanten, het nageltje wordt of krom, of als ik hem korter maak om te voorkomen dat het nageltje krom wordt, te kort om nog een mooi kopje te maken, als iemand hier nog tips voor heeft, ze zijn welkom ;)

Op de volgende foto is te zien hoe ik bezig ben om de achterbuffer aan de achtervoetplaat te bevestigen, waarna dit geheel weer op de rest van het frame gezet wordt:

Afbeelding

De laatste foto laat vervolgens het complete frame zien zoals het nu in elkaar zit, nog niet alle klinkgaatjes zijn gevuld met nageltjes omdat ze op waren (Er zitten er dus al 200 in!)

Afbeelding

Hierna ben ik begonnen om de zijkanten van het machinistenhuis te maken, helaas heb ik een foutje gemaakt ergens of kloppen de tekeningen niet helemaal maar ik kom niet goed uit met de gaten voor de klinknagels, dus daar zijn nog geen foto's van, zodra dit opgelost is en het machinistenhuis zover is dat het in elkaar gezet kan worden zal waarschijnlijk de volgende update komen...

** Update 1 **
Ik noemde het net al in het vorige stukje, bij het maken van de zijkanten van het machinistenhuis had ik een foutje gemaakt, wat ik had gedaan, ik had gewoon de tekening klakkeloos gevolgd en niet gekeken of de corrosponderende gaten wel op die plek in het frame zaten... *stom*,*stom*,*stom* maar dat zal ik dus ook nooit meer vergeten ;)

Dit is opgelost door een goede tip :idea: van mijn pa, de gaatjes iets opboren, er M3 in tappen, boutje erin, zilversolderen, afslijpen, glad afwerken en je ziet er bijna niets meer van, zie hier:

Afbeelding

Na dit gedaan te hebben, ben ik verder gegaan met de rest van het machinistenhuis wat bijna af is, het dak moet nog rond gemaakt worden, alles moet nog in elkaar geklonken worden en uit de achterwand moeten nog 2 ramen...

Als je dit allemaal bij elkaar legt ziet dat er ongeveer zo uit:

Afbeelding

Verder nog even bezig geweest met het frame... Het klinken van de voetplaat zag er niet echt heel erg netjes uit, rond de klinknagels zaten nogal onregelmatige ruimtes (klinknagels gingen niet allemaal even mooi maar scheef enzo) dus om dit te verhullen een beetje met zilivertin in de weer geweest, alle gaatjes met een beetje S39 voorbehandelen en daarna het geheel warm maken, wat tin erin, afslijpen en ook de lelijke bovenkant is omgetoverd in een mooi geheel, bijkomend voordeel: de tin die liep een beetje door naar onder tussen de voetplaat en het profieltje waardoor alles nog eens beter wast zit ook :D .

Afbeelding

Omdat ik toch in de weer was met de zilvertin ook maar gelijk de handgrepen aan de bufferbalken van het frame gemaakt en erin gesoldeerd:

Afbeelding

Het geheel tot nu toe:

Afbeelding

** Update 2 **
Tussendoor is er een mini update geweest waarin ik al aangaf dat ik nog een aantal dingen gedaan heb.

Als eerste ben ik begonnen om het machinistenhuis in elkaar te zetten. Het dak wat ik daarvoor nodig had mooi rond gewalst, dit ging alleen niet goed (Ging torderen en werdt te bol) dus deze moet ik nog een beetje bijkloppen.

Daarna de 14 treeplankdragers gemaakt en toen deze klaar waren en ik nog tijd over had maar alvast 1 deur gemaakt. In eerste instantie dacht ik dat deze te klein was, maar na bestudering van een aantal foto's is het volgensmij toch wel goed, het raam schuift namelijk nog over de bovenkant van de deur heen, hoe dit echter precies zit kan ik nergens vinden, dus om zeker te weten of het goed is ga ik binnenkort naar de VSM waar ik hoop dat ik bij hun Sik kan komen om eens goed detail foto's te maken en te kijken hoe alles precies zit.

Ook de ramen voor 1 kant heb ik gemaakt, het rechter(achterste) raam is echter niet naar m'n zin dus deze ga ik waarschijnlijk overnieuw maken, maar ook dit hangt een beetje af van wat ik bij de VSM zie.

Een overzichtje van een aantal van de onderdelen:

Afbeelding

Het dingetje in het midden met de schuine kant is de 1e van 4 baanschuivers.

Na dit alles had ik zin om even wat anders te gaan doen, dus ben maar begonnen om de buffers te draaien, wat een werk is dat nog zeg, maar na 3 dagen zag het er toch als volgt uit:

Afbeelding

Nog even 2 overzichtsfoto's van de Sik zoals hij nu is, de treeplankdragers zitten er los op en ook het dak zit nog los.

Afbeelding

Op de volgende foto is ook goed te zien dat het dak net te rond is:

Afbeelding

** Update 3 **
Al weer een lange tijd terug dat ik een update geplaatst heb, maar ik kan toch nog wel een klein iets melden. Ik weet welke motor er in de sik gaat komen!

Deze is gekocht op de najaarsstoomdag in de rijnhal. Heeft een traploos regelbare snelheid, zowel vooruit als achteruit, twee accu's. Kortom, helemaal compleet.

Fototjes:
Afbeelding
Afbeelding

Ook heb ik op de najaarsstoomdag 6 schijven te pakken gekregen waar de wielen uit gemaakt kunnen worden (2 extra omdat mijn handigheid met draaien niet zo groot is ;) )

** Update 4 **

"Hoe verlies je 69% gewicht in 4 dagen tijd..."

Het antwoord op de bovenstaande vraag is niet door een of ander heel erg super delux afslank programma te gaan volgen wat aangeboden wordt op Tellsell maar door je wielen te gaan draaien!

Het begin materiaal:
Afbeelding

En dan de achterkant draaien:
Afbeelding

Wat passen en meten:
Afbeelding

En dan zien 3 van de 4 achterkanten er zo uit:
Afbeelding

Als alle 4 de achterkanten gedraaid zijn is het tijd om door te gaan met de voorkant...
Uiteindelijk ziet een wiel er zo uit:
Afbeelding

Waar kwam dat gewicht verliezen nu vandaan dan? Nou heel simpel! Het materiaal waar een wiel uit gedraaid wordt is ongeveer 1410 gram voordat er iets mee gedaan is. Na het draaien is hier nog 440 gram van over!

Nog even een foto met het begin materiaal en het uiteindelijke wiel bij elkaar:
Afbeelding

Hoe ver ben je nu?? Hoor ik u vragen... Nou... In 4 dagen tijd heb ik alle vier de achterkanten gedraaid. Ik moet nu van 3 wielen nog de voorkant draaien (inclusief loopvlak e.d.) dus voorlopig ben ik nog wel even met de wielen bezig ;)

** Update 5 **
Uiteindelijk zijn de wielen nog vrij snel afgerond geweest. Dus was het snel tijd om door te gaan met de assen:
Afbeelding

Toen deze af waren was ik natuurlijk nieuwschierig hoe dit eruit zag tesamen met de assen dus deze maar even erbij gepakt en het volgende plaatje gemaakt:
Afbeelding

Het volgende om het frame rijdend te krijgen was het verenpakket. Deze zit aan de zijkant van de locomotor en bestaat uit 2 veerstrop houders en een veerstrop begrenser voor elk wiel. Eerst maar begonnen om de veerstrop begrenzers te maken. Dit was een redelijk recht-toe, recht-aan klusje. Van een hoekprofieltje wat af frezen en gaatjes boren en presto! Veerstrop begrenzers:
Afbeelding

Na de veerstrop begrenzers begonnen met de veerstrop houders. Dit was me even een klus zeg! Ze komen uit materiaal 20x20 en zijn uiteindelijk als grootste maten 16x18, aardig wat frezen en vijlen dus, maar dan heb je ook wat!
Afbeelding
Afbeelding

Hierna ben ik begonnen om de lagerblok geleiding te vrezen. Nadat ik 1 kant gevreesd had, bleek echter dat er erg veel spanning in het materiaal had gezeten, dus hij was helemaal krom getrokken. Ondertussen hebben we dit door het materiaal goed warm te maken weer goed gekregen, een wijze les is dus om met dit soort dingen je materiaal goed spanningsloos te maken.
Afbeelding

Omdat ik op dat moment niet verder kon met de geleiding ben ik verder gegaan met de lagerblokken zelf, hier ben ik nu een eind mee gevorderd. De gaten waar de lagers in komen moeten nog geboord / geruimd worden, maar verder zijn ze klaar.
Afbeelding

Over lagers gesproken. Ik heb de lagers die in de loc komen gehaald. mooie SKF lagers met een as-diameter van 10mm en buitendiameter van 19mm.
Afbeelding

Ik hoop dat jullie het een leuk verhaaltje hebben gevonden om te lezen en zal proberen jullie op de hoogte te houden, tips zijn altijd welkom !

Ook is het zo dat ik erachter ben gekomen dat ik een aantal details mis van dingen, dus als iemand nog gedetailleerde foto's of tekeningen heeft van vooral het machinistenhuis houdt ik me deze aanbevolen.
Laatst gewijzigd door Administrator op Zo Feb 15, 2009 5:28 pm, 13 keer totaal gewijzigd.

Frits

Sikbouw

Berichtdoor Frits » Ma Jul 17, 2006 11:05 pm

Tot nu toe lijkt het best een interessant verhaal te worden. Ik ben wel nieuwsgierig naar het verdere verloop van je bouw.

Dus op naar de volgende fase en foto's. :wink:
Soms zie je dingen die je ook inspireren om te gaan of blijven bouwen.
Heel nuttig, :) :) en..... ook van de fouten van anderen is iets te leren, dus schroom niet je missers ook te laten zien. :oops:

Groeten Frits
Bouw het perfekt, maar houd het simpel. :D

Administrator
Site Admin

Re: Sikbouw

Berichtdoor Administrator » Ma Jul 24, 2006 8:40 pm

Tot nu toe lijkt het best een interessant verhaal te worden. Ik ben wel nieuwsgierig naar het verdere verloop van je bouw.

Dus op naar de volgende fase en foto's. :wink:
Soms zie je dingen die je ook inspireren om te gaan of blijven bouwen.
Heel nuttig, :) :) en..... ook van de fouten van anderen is iets te leren, dus schroom niet je missers ook te laten zien. :oops:

Groeten Frits
Bij deze dan de misser ;)

De update is onder de orginele startpost gezet na *update 1* :)

gerard

Berichtdoor gerard » Za Aug 12, 2006 2:08 pm

he vin!! 8)

Tjonge jonge ziet er goed uit!!!
We hebben het er veel over gehad maar dat de vaart er zo in zat wist ik niet. Ben erg benieuwd om het in het echie te bekijken.
Heb zelf net een nieuwe computer aangeschaft. Nu kan ik eindelijk mijn super deluxe 3D tekenprogramma gebruiken, en ik kan je zeggen dat gaat me aardig goed af. Erg leuk.

Nou ik zie je snel weer en veel succes met het bouwen, ik zal je beschrijving zeker bijhouden.

stoom groeten gerard

Administrator
Site Admin

Berichtdoor Administrator » Ma Aug 21, 2006 9:44 pm

he vin!! 8)

Tjonge jonge ziet er goed uit!!!
We hebben het er veel over gehad maar dat de vaart er zo in zat wist ik niet. Ben erg benieuwd om het in het echie te bekijken.
Heb zelf net een nieuwe computer aangeschaft. Nu kan ik eindelijk mijn super deluxe 3D tekenprogramma gebruiken, en ik kan je zeggen dat gaat me aardig goed af. Erg leuk.

Nou ik zie je snel weer en veel succes met het bouwen, ik zal je beschrijving zeker bijhouden.

stoom groeten gerard
Hey Gerard!

Leuk ook jou weer eens te zien :) Jah, jah.. de vaart zit er aardig in, ik doe nu alvast een kleine update plaatsen in text, misschien dat ik morgen nog wat foto's plaats...

In verband met een scoutingkamp een weekje niks gedaan, maar ik ben vandaag weer verder gegaan.... Wat is er nu allemaal af?

14 treeplankdragers
Machinistenhuis zitten de wanden van aan elkaar vast

Waar ben ik mee bezig?
- Het dak van het machinistenhuis moet rond gemaakt worden, dit heb ik tever doorgebogen met de wals dus moet vlakker geklopt worden
- Ik heb 1 deur gemaakt voor het machinistenhuis, deze is alleen te klein getekend op de tekening dus die moet ik overnieuw maken...

Nuja... dit was weer een kleine update...

Werkspoormonster

ook aan het bouwen

Berichtdoor Werkspoormonster » Di Aug 22, 2006 8:15 pm

Hallo Vincent,

Hoe kan ik foto's op m'n forum zetten?
Ik ben er nog niet echt achter hoe dit in z'n werk gaat.

groeten:

Vincent de Vries (nienoord)
grijpskerk
"Willen is kunnen"
Sponsored by Werkgroep 1501

Administrator
Site Admin

Re: ook aan het bouwen

Berichtdoor Administrator » Di Aug 22, 2006 9:15 pm

Hallo Vincent,

Hoe kan ik foto's op m'n forum zetten?
Ik ben er nog niet echt achter hoe dit in z'n werk gaat.

groeten:

Vincent de Vries (nienoord)
grijpskerk
Hey Vincent!

Grappig om ook jou hier te zien!! Je kan je foto's niet zomaar op het forum zetten, meer hierover kan je vinden in het volgende topic: viewtopic.php?t=216

Hier beschrijft Frits erg goed hoe het een en ander in z'n werk gaat, als je nog vragen hebt, moet je maar even mailen :)

Administrator
Site Admin

Berichtdoor Administrator » Zo Aug 27, 2006 8:12 pm

En weer een update! Onder de startpost bij Update 2 :D :D

Werkspoormonster

vervolg plaatsen van foto's

Berichtdoor Werkspoormonster » Vr Sep 01, 2006 3:24 pm

hoi Vincent.

Toch is dit voor mij nog niet echt helder...ik heb wel een fotopagina, kan ik (en mag ik) een link op m'n topic zetten?

Groet:
Vincent
"Willen is kunnen"
Sponsored by Werkgroep 1501

Administrator
Site Admin

Re: vervolg plaatsen van foto's

Berichtdoor Administrator » Vr Sep 01, 2006 5:18 pm

hoi Vincent.

Toch is dit voor mij nog niet echt helder...ik heb wel een fotopagina, kan ik (en mag ik) een link op m'n topic zetten?

Groet:
Vincent
Tuurlijk !

en als je kijkt bij je foto pagina dan heeft elke foto een eigen URL (bijvoorbeeld: www.vincentklop.nl/foto's/Sik/voorbeeldfoto.jpg) als je dit nu zet tussen

Code: Selecteer alles

[img] en [/img]
dan komt de foto direct op het forum te staan :)

Administrator
Site Admin

Berichtdoor Administrator » Zo Dec 17, 2006 5:13 pm

Update 3 heb ik toch maar een echte update van gemaakt... Is dus nu ook te vinden in de topic start....
Laatst gewijzigd door Administrator op Do Feb 01, 2007 10:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Alex

Berichtdoor Alex » Zo Dec 24, 2006 12:17 am

Hoi Vincent
Dat draaien valt best wel mee en bedenk dat de meeste van ons een gevulde afvalbak onder hun werkbank hebben staan, en daar zitten niet alleen draai spanen in.
Groeten Alex

Administrator
Site Admin

How to lose 69% weight in 4 days

Berichtdoor Administrator » Do Feb 01, 2007 10:24 pm

En er is weer een update! Nummer 4... Kijk dus weer snel in de topic start voor de laatste update!

Administrator
Site Admin

Berichtdoor Administrator » Zo Feb 04, 2007 11:31 pm

De wielen zijn af!!! De laatste zijn dus redelijk snel gegaan gelukkig :)

Administrator
Site Admin

Berichtdoor Administrator » Zo Mar 04, 2007 6:35 pm

En weer een hele mooie update geplaatst al zeg ik het zelf :)

Dit keer van een aantal kleine, maar belangrijke onderdelen. Veel leesplezier!

Terug naar “3½", 5", 7¼" spoor”