5" Sweet Pea tekeningen in mm

Alles over de 3½", 5", 7¼" sporen

Moderator: Moderators

kees vd Heijden

5" Sweet Pea tekeningen in mm

Berichtdoor kees vd Heijden » zo sep 21, 2014 10:21 pm

beste Heren en Dames,

ik ben voornemens een Sweet Pea te gaan bouwen, ik heb al het een en ander, ook tekeningen maar die zijn in het Engels, ik vroeg mij af of deze er ook zijn in het Nederlands en zo ja waar dan?

met vriendelijke groet Kees.

john

Re: 5" Sweet Pea tekeningen in mm

Berichtdoor john » di sep 23, 2014 10:14 pm

Beste Kees,

met maten in het Nederlands bedoel je waarschijnlijk metrische maten.
Op zich is het werken met engelse tekeningen niet moeilijk, het vergt alleen wat tijd.

Je dient alle maten op de tekeningen van inches naar millimeters om te zetten.
dus 11/32 wordt 11 gedeeld door 32 x 2.54.

Het enige waar je rekening mee moet houden zijn de afrondingen, want rond je een as af op 8 en het gat op 8,5 dan gaat dat niet werken.
Als het goed is moet de NVM waarschijnlijk een gekeurde ketel tekening in haar bezit hebben, want er rijden meer sweet peas rond in Nederland.
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

Foden

Berichtdoor Foden » do sep 25, 2014 1:03 pm

Hallo Kees,
Zoals John al opmerkte, zo moeilijk is het niet, alleen wat werk. Als je gebruik maakt van Excel of een ander spread-sheet programma, dan kan ik je helpen aan een rekenblad, waar je alleen maar de Engelse maten hoeft in te voeren en dan komt daar de metrische maat naast te staan, exact en afgerond. Daain heb ik ook verwerkt het omrekenen van de, op Engelse tekeningen veel gebruikte, BA draad naar metrisch en boor nummers naar metrisch.
De omgerekende maten schrijf ik zelf met potlood in de tekening. Daarna teken ik de verschillende onderdelen zelf nog eens over, maar dat is niet eens noodzakelijk, als je maar wel rekening houdt met de afrondingsverschillen zoals John al opmerkte. Als je belangstelling hebt laat dat maar even weten.
Succes met de Sweet Pea.

kees vd Heijden

Berichtdoor kees vd Heijden » do sep 25, 2014 5:37 pm

Beste John en Foden,

bedankt voor de tips, bij de NVM hebben ze de keteltekening niet is mij in een keurige email verteld. ik dacht dat er wel meer Sweet Pea rond reden in NL.

Foden, ik heb zeker interesse in het excel bestand, ik heb inmiddels al wel e.e.a op papier en zelf zitten klooien in excel. (mocht je het willen versturen) heijdenk@gmail.com alvast heel erg bedankt!!

en jullie hebben gelijk in het omzetten van de Engelse maten naar de Metrische maten, een rekenmachien en een avondje zitten moet wel lukken. als ik standaard 1 inch is 2,54 cm aanhoud en ik blijf dit doorvoeren dan zou dit toch geen problemen moeten opleveren denk ik.

bedankt en vriendelijke groet,
Kees

Erik.B
Contacteer:

Berichtdoor Erik.B » do sep 25, 2014 9:19 pm

Hallo Kees,

Hier bij ook welkom op het forum. Heb ook je voorstel topic bekeken.
Dit forum is niet heel druk. Dit om dat de meeste bouwers of het liefst in hun werkplaats bezig zijn.
Maar het is ook een hobby die niet echt voorkomt bij , ik noem maar even, jongeren.

Ik ben 24 en zo ver ik weet een van de jongste, zonder het van huis uit mee te krijgen. Eigen interesse en zelf op gepakt.

Over stoom etc zit je hier wel goed. Er zitten hier zeker wel vak mensen tussen die je goed op weg kunnen helpen.
Vergeet niet eens op stoom en modelbouw beursen te komen. Om mensen te leren kennen en spreken leer je toch nog het meest.

Maar nu even jou vraag betreft de engelse maten.
De KMYCA club in belgie heeft een leuke regen tabel. Deze gebruik ik regelmatig voor enkele onderdelen die ik wel eens overneem van tekeningen.

http://www.kmyca.be/tips/duimen.pdf

Mechanische onderdelen zo als eerder genoemde assen kun je beste zelf een goede maat pakken en hier een H of G tolerantie van maken. Bij voorbeeld een as gat met H7 maat. Komt er op neer een h6 as pakken / draaien en toe passen in een geruimd gat.

Vragen kun je altijd stellen. daar is het forum voor. :wink:

Gr
Erik
Do or Do not...there is no try...

http://www.eriksmodelstoom.webs.com/

kees vd Heijden

Berichtdoor kees vd Heijden » do sep 25, 2014 9:31 pm

Hallo Eric,

ik ben ook nog niet zo oud hoor :D 33...
bedankt voor je link, de excel van Foden is ook erg makkelijk.

ik heb sinds het begin van de week een Myford ML7 :D ik weet er niks vanaf...tenminste ik heb nog nooit zelf een draaibank gehad of zelfs ook maar iets gedraaid, maar mijn gedrevenheid en doorzettingsvermogen zijn skyhigh dus ik heb goede moed.

veel filmpjes kijken op Youtube en bij onze Stoomgroep (Kerkwerve) zitten ook mensen die mij graag wat willen leren.

groet Kees

kees vd Heijden

Berichtdoor kees vd Heijden » do sep 25, 2014 9:34 pm

klopt het trouwens dat de zo genoemde Marine Type Boiler ook wel een schotse ketel wordt genoemd ?

Gep Engler
Contacteer:

Berichtdoor Gep Engler » vr sep 26, 2014 11:39 am

Er is nog een "kunstje" :D :
Bouw het ontwerp een fractie kleiner, namelijk schaal 24 : 25,4

Toelichting:
Zoals bekend, is 1 inch exact 25,4 mm. Maar doe alsof het 24 mm is.
En 24 is gemakkelijk een aantal malen door 2 te delen.
Je krijgt dan dus:
1" => 24,00 mm
1/2" => 12,00 mm
1/4" => 6,00 mm
1/8" => 3,00 mm
1/16" => 1,50 mm
1/32" => 0,75 mm

:shock: Maar let op:
Zolang dit zich afspeelt "binnen" je eigen creatie, is het geen probleem.
Maar als er ergens bij voorbeeld ingekochte onderdelen in inchmaten op moeten passen, wordt het opletten, dus die maten exact omrekenen.
Maar sinds de komst van de zakjapanner, mag dat ook geen probleem zijn.

Succes ermee!
Gep

john

Berichtdoor john » za sep 27, 2014 12:35 pm

Beste stomers,

Rijden er bij de kmyca geen sweet peas rond op 5" ?
Want als de nvm geen keteltekening heeft dan wellicht iemand van een club buiten nederland.
Nederland en belgie werken samen binnen de samenwerkende stoomgroepen dus zou een keteltekening uitwisselbaar moeten zijn.
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

kees vd Heijden

Berichtdoor kees vd Heijden » za sep 27, 2014 9:32 pm

bedankt voor je reactie John,

ik ga eens op zoek bij onze Belgische vrienden.

groet Kees

Cor Stoom

Berichtdoor Cor Stoom » ma sep 29, 2014 5:40 pm

ik heb sinds het begin van de week een Myford ML7 :D ik weet er niks vanaf...tenminste ik heb nog nooit zelf een draaibank gehad of zelfs ook maar iets gedraaid, maar mijn gedrevenheid en doorzettingsvermogen zijn skyhigh dus ik heb goede moed.

groet Kees
Hallo Kees,

ook welkom hier. Ik wil je er even op attent maken dat er in diversen delen van het land cursussen worden gegeven.
Ik zelf heb er een gevolgd bij het "metaal lokaal" onder de rook van de TU Delft. Als je een club in de buurt heb, ga daar dan ook eens kijken of bij een opendag.
Suc6 met de hobby.
mvg,
Cor. 8)
Tuinspoorbaan 7 1/4 inch en G-spoor (45mm) in de tuin.

Terug naar “3½", 5", 7¼" spoor”