Bouwverslag DB 23 015

Alles over de 3½", 5", 7¼" sporen

Moderator: Moderators

emiel_nl

Bouwverslag DB 23 015

Berichtdoor emiel_nl » Za Jun 22, 2013 5:09 pm

Bouwverslag DB 23 015

Recent heb ik een BR 23 in aanbouw overgenomen om af te bouwen. Het gaat om de schaal 1:16 SSN23023 (3,5”, 89mm) volgens tekeningen van de NVM (72.20.001). Alleen krijgt mijn loc het nummer 23 015, naar dit foto-voorbeeld van Carl Bellingrodt:

AfbeeldingAfbeelding
Foto’s aanklikbaar.

Momenteel bestaat de loc uit het hoofdframe, de pony-truc, het achterdraaistel, de cilinders, de bufferbalk+buffers, de aspotten, de assen, de aspomp, de wielen in ruw gietijzer, alle krukpennen, de tenderdraaistellen waarvan eentje klaar is, de tender-assen+ wielen, diverse delen frame-opbouw, de schoorsteen, de buis voor de ketel en maarliefst drie ronde koperen platen die dienst kunnen doen als voor-pijpenplaat. Daarnaast nog een aardige hoeveelheid aan reeds uitgesneden plaatwerk in verschillende diktes. Dat wordt even wat uitzoeken wat waarvan is.

Verder zitten alle tekeningen erbij (20 stuks) en de bouwbeschrijving.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De bedoeling is om het machinistenhuis uit te voeren conform de 23 015, dus met een rechte deur i.p.v. een geknikte deur. Een snelle blik op de tekening levert op dat een rechte deur een beetje conflicteert met de ganghendel, maar er is nog wel ruimte om de ganghendel wellicht wat verder naar binnen te plaatsen. Ik wil vooraf van het machinistenhuis eerst een proefmodel in karton maken.

De cilinders zijn, in tegenstelling tot wat de bouwbeschrijving opgeeft, van brons. Ze zijn nagenoeg klaar, alleen rechts moet er nog een schuifstanghuis en een zuigerschuif gemaakt worden. De zuigerveren missen nog en de cilinderkranen moeten nog gemaakt worden.

Van de voor- en achteras zit nog één wiel los, die moet nog vastgezet worden. Aan het achterdraaistel mankeert nog wel wat, zoals o.a. dat het draaistelframe scheef is en niet op de drukstukken in het hoofdframe steunen, maar er onder zweven. Van de drijfwiel-aspotten moet de achterste rechts opnieuw gemaakt worden. Daarvan wijkt het as-gat 1 mm af, waardoor de achterste drijfas scheef kom te zitten.

De tenderassen zijn al gedraaid en de assen zijn ook klaar. De wielen moeten alleen nog nagedraaid worden voor de perspassing op de assen. Van de tenderdraaistellen is er eentje klaar en de andere moet nog afgemaakt worden.

Ik heb inmiddels een draaibank en een freesbank staat nog in de planning.

Groetjes,
Emiel
DB 23 015 in aanbouw (schaal 1:16 / 89 mm)

norwin

Berichtdoor norwin » Zo Jun 23, 2013 2:43 pm

Schitterende loc.
Veel succes met de bouw hiervan.
Overigens zijn er genoeg modelbouwers die hun freeswerk op de draaibank doen hoor.
Groetjes Norwin

Cor Stoom

Berichtdoor Cor Stoom » Ma Jun 24, 2013 4:01 am

Wat een bofkont ben jij Emiel, zo'n prachige lok te mogen afmaken. :D

Als ik ooit nog eens...............dan wordt het deze. :wink:
Ik heb de hele serie gelezen die vroeger in de Modelbouwer stond en begon in september 1984. (Goh das ook al weer bijna 30 jaar terug).

Ik kan me nog herinnneren dat er af en toe nog wel wat gewijzigd werd, maar ik denk dat er op dit forum wel voldoende kennis aanwezig is om dat op te lossen. Overigens staan er nog wel enkele van deze bouwwerken op dit forum.
Veels suc6 met de afbouw en ik blijf je volgen.

mvg,
Cor. 8)
Tuinspoorbaan 7 1/4 inch en G-spoor (45mm) in de tuin.

emiel_nl

Berichtdoor emiel_nl » Ma Jun 24, 2013 6:57 pm

Ik heb ook wel enige binding met BR 23, aangezien ik in m'n SSN-tijd op de 23 023 m'n eerste stookdiensten deed tijdens de Nationale Stoommanifestatie in 1998 (pendelen tussen Utm en Db). En daarna nog regelmatig op die loc heb gestaan tot 2008.

Ik had inderdaad gezien dat er meerdere hier op dit forum deze loc gebouwd hebben of er mee bezig zijn. Dus over hulp in dit forum maak ik me geen zorgen.

Het probleem met het zwevende achterdraaistel heb ik overigens al opgelost. Ik vroeg me alleen of of iemand weet wat de zijdelingse uitslag minimaal moet zijn (in mm). Dan kan ik dat even nameten.
Groetjes,
Emiel

Arjan

Berichtdoor Arjan » Vr Jun 28, 2013 9:46 pm

Beste Emiel

Ik heb de ssn23023 recent gebouwd en hij rijdt super, erg fijne loc om mee te rijden. Ondertussen ben ik met een Beyer Garratt 20 class vanaf originele fabriekstekeningen aan het bouwen.
Om terug te komen op de 23, als je vragen hebt over details en dergelijke stuur me een pb'tje.

Om je alvast een advies te mogen geven, gebruik geen zuigerveren maar Virton O-ringen ! Veel duurzamer, eenvoudig toe te passen, lange levensduur en geen roest.

Hartelijke modelbouw groet,

Arjan

emiel_nl

Berichtdoor emiel_nl » Zo Jun 30, 2013 3:25 pm

Dank je voor de tip. Ik zal het zeker in overweging nemen. Ik kreeg via een PB ook nog de tip om eventueel zuigerveren te kopen bij Sauerbier, maar volgens mij hebben zij ook die O-ringen.

Ik kwam nog wel een ander probleem tegen tijdens het nameten. De schuiven blijven totaal niet aan de maatvoering te voldoen. In de totale lengte zit een afwijk van 1,5 mm (34,5 tegen 33 mm volgens de tekening), maar ook de twee delen waar de zuigerveren op horen zijn bijna 1 mm te breed. Daar kan ik denk ik niets meer mee.

Nu zit ik te denken, als ik dan toch nieuwe moet maken, om trofimoff-schuiven te maken. Heeft iemand ervaring met deze schuiven? Mijn ervaring ermee beperkt zich momenteel tot "het gebruik in het echt".
Groetjes,
Emiel

john

Berichtdoor john » Zo Jun 30, 2013 10:06 pm

ik had er wel van gehoord maar wist niet echt wat het was, dus even op google gekeken:
http://en.wikipedia.org/wiki/Trofimoff_valve

Wat ik er uit opmaak is dat de zuigers van de zuigerschuif op de spindel kunnen bewegen, bij stoomdruk worden de zuigers naar hun eindstops gedrukt en werk de schuif als normale schuif.

Als de regulateur wordt gesloten valt de druk weg en blijven de zuigers staan omdat ze over de as kunnen schuiven en is er een open verbinding tussen de poorten om het rijden met gesloten regulateur mogelijk te maken.

Is dit handig op je eigen 3.5" locomotief ?
Ik denk het niet, de kans op fouten binnen de stoomverdeling wordt alleen maar groter.
De "echte" locomotieven hadden er voordeel mee bij het helling af rijden, maar onze spoorbanen in nederland liggen behoorlijk vlak.

Je kunt het proberen, mocht het niet werken kun je altijd nog de "gewone" schuiven er in zetten.
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

emiel_nl

Berichtdoor emiel_nl » Ma Jul 01, 2013 7:05 pm

De daadwerkelijkde doelstelling van de trofimoff-schuif is een goede drukvereffening van de stoomzuiger in leegloop-toestand (dus met de regulateur gesloten). Bijkomend voordeel was bovendien minder slijtage tijdens het rijden in leegloop. Overigens is de Trofimoff-schuif geen echte bijzonderheid. De andere gebruikte systemen (Cars Schulz-schuif en Müller-schuif) die bij Duitse locs zijn toegepast doen allemaal hetzelfde: drukvereffening in leegloop. De Trofimoff-schuif is zelfs bij NS bij een 3900 beproefd. Hoewel succesvol, toch niet algemeen doorgevoerd.

Mocht het in het model niet goed werken (dat is natuurlijk mogelijk), kan ik de boel ook nog tot een geheel hardsolderen.
Groetjes,
Emiel

wijns

Berichtdoor wijns » Ma Jul 01, 2013 9:18 pm

Even iets niet duidelijk , werkt die "trofimoff" zowel bij binnenlader als bij buitenlader?

Dirk

emiel_nl

Berichtdoor emiel_nl » Ma Jul 01, 2013 10:18 pm

Een trofimoff werkt alleen als een binnenlader, in het duits omschreven als "inneneinstömung". Dat zal ook mede te maken hebben dat Duitse stoomlocs met ronde stoomschuiven altijd "inneneinströmung" hebben.
Groetjes,
Emiel

wijns

Berichtdoor wijns » Di Jul 02, 2013 12:18 pm

Ok , nu snap ik het , simpel eigenlijk , je moet er maar opkomen.
Met een buitenlader zou het inderdaad niet kunnen.
Slimme jongens in die tijd!! :wink:

Dirk

john

Berichtdoor john » Di Jul 02, 2013 12:57 pm

Ik ben bang dat de wrijving te hoog is om dit systeem te laten werken.

Wat is de diameter van de schuif ?

Want als deze 10 of 12 mm is, met zuigerveren dan zou het kunnen dat de schuif bussen niet goed op hun plek willen schuiven bij het wegrijden.

Ook de afdichting tussen schuifstang en schuifbus moet perfect zijn, anders krijg je lekverliezen tussen schuifstang en bus.

Mijns inziens kun je beter nieuwe schuiven draaien dan de oude hard solderen.
De kans op krom trekken en vervorming bij het hardsolderen is aanzienlijk, probeer deze dan maar stoomdicht weer in het schuifhuis te krijgen.
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

emiel_nl

Berichtdoor emiel_nl » Wo Jul 03, 2013 9:36 pm

De schuif-diameter is 20 mm. En wellicht met teflon zuigerveren is de weerstand klein genoeg. Voor de afdichting heb ik wel wat bedacht, maar ik moet de tekening nog verder uitwerken. Ik kan die hier wel een keer plaatsen, als daar belangstelling voor is?
Groetjes,
Emiel

john

Berichtdoor john » Ma Jul 22, 2013 1:03 pm

Ik ben afgelopen weekend bij de Harzer Schmalspurbahnen geweest, en hun loc`s hebben ook trofimoff achtige schuiven.

Je kon perfect horen wanneer de machinist weer stoom op de cilinders zette.
Na het dalen hoorde ik een "klunk" geluid, dar waren de zuigers van de schuif die op hun zitting werden geblazen.

Ook bij het wegrijden hoorde je eerst die "klunk", daarna gingen de cilinder kranen open, een dot stoom er op, meteen weer dicht en wegrijden maar.

Chrit-koumans

Berichtdoor Chrit-koumans » Di Jul 23, 2013 6:11 pm

Hallo Emiel,

Voor de tekening met afdichting is denk ik altijd belangstelling.

MVG

Chrit.
De optimist ziet steeds rozen,
De pessimist alleen maar doornen.

Terug naar “3½", 5", 7¼" spoor”