BR standard class 9F 5inch

Alles over de 3½", 5", 7¼" sporen

Moderator: Moderators

peter de beus

Berichtdoor peter de beus » Do Mei 02, 2013 11:18 am

dat vind ik ook leuk, het is wel minder mooi dan wanneer het door een echte spuiter is gedaan, en het is een beetje behelpen als je op een flat woont, maar ik heb het toch mooi zelf gedaan 8)

peter de beus

Berichtdoor peter de beus » Zo Mei 05, 2013 11:57 pm

ondertussen begonnen met het terug monteren van alle leidingen en appendages.

nieuwe cones op de leidingen gesoldeerd, en nieuw globe valves van sauerbier gemonteerd, en de check valves zijn nu voorzien van RVS kogels.

Afbeelding

alle railings terug gemonteerd na het spuiten.

Afbeelding

Afbeelding

Cor Stoom

Berichtdoor Cor Stoom » Ma Mei 06, 2013 6:00 am

Hoi Peter, ziet er mooi uit hoor je spuitwerk, ik moet het je nog maar na zien te doen. Ik vond overigens die spuitsprimer ook al mooi, die doffe kleur, leek net een "Kriegslok".

suc6 verder met de opbouw.
mvg,
Cor 8)

ps. wat een buffel trouwens, ben benieuwd naar het filmpje als hij rijdt. :D
Tuinspoorbaan 7 1/4 inch en G-spoor (45mm) in de tuin.

peter de beus

Berichtdoor peter de beus » Ma Mei 06, 2013 12:37 pm

Hoi Cor!

Bedankt! ik vind het ook niet gek voor de eerste keer.
Ik begin het wel steeds beter onder de knie te krijgen, de laatste onderdelen zijn eigenlijk het mooist geworden.

Het word na een paar keer rijden natuurlijk pas echt een loc als hij onder de olie en kolenstof komt te zitten 8)

peter de beus

Berichtdoor peter de beus » Za Mei 11, 2013 1:09 pm

ketel gister goedgekeurd 8)

peter de beus

Berichtdoor peter de beus » Ma Jun 24, 2013 3:36 pm

Even een update na een tijdje afwezig te zijn geweest,

Inmiddels een keer opgestookt wat aardig ging naar mijn idee.
Het was voor mij de eerste keer kolen stoken.
Hier en daar wat kleine drupjes uit koppelingen en de regulateur.
Ik moet het draad wat hier in zit ter afdichting even vervangen.
(is natuurlijk al 15 jaar oud).
Toen ik het vuur wou trekken zat het rooster muurvast, waarschijnlijk door het uitzetten.
Deze moet er weer uit ( zit binnen in de vuurkist vast met schanieren) en wat ingekort worden.
Koud klemde hij ook al steeds een beetje.

Ik zit nog een beetje te twijfelen wat nou de juiste positie is voor de blazer leiding, deze zit nu ''halfverwege'' tussen de exhaust en de schoorsteen en steekt vanaf daar daar recht omhoog.
Ik heb het idee dat hij niet erg veel trek op het vuur geeft.
Kan iemand mij vertellen wat de ideale positie zou zijn voor maximaal effect? Ik zie ze wel eens helemaal onder, maar ook wel veel verder naar boven zitten.

Het drijfwerk (wat muur vast zat na al die tijd) heeft een week in de wd40 olie gestaan, ook de cylinders heb ik helemaal vol laten lopen via de exhaust.
Het draait nu (nogwel zwaar) maar zonder zware punten rond.
Alleen kan ik hem maar 3/4 slag links om en hetzelfde rechtsom draaien.
Daarna loopt het ergens tegenaan voor mijn gevoel en wil hij niet verder.
Ik moet nog proberen uit te vinden waar dit probleem vandaan komt.
Aan het drijfwerk is niks te zien voor zover mijn kennis gaat tenminste.

Groeten,

Peter

peter de beus

Berichtdoor peter de beus » Wo Jun 26, 2013 10:24 pm

ik vroeg me af of iemand me kan vertellen wat de beste manier is om de moeren van het drijfwerk te borgen? of is dit niet nodig, het lijkt me dat niet niet te vast gedraaid moet worden en daarna geborgd met draad oid??

Best lastig zonder bouw beschrijving maar het komt vanzelf goed! :lol:

pfb

Berichtdoor pfb » Do Jun 27, 2013 9:45 pm

Moi Peter,
Op enkele loks die ik vorige week in Engeland heb gezien zat het drijfwerk vast met kroonmoeren en splitpennen. Je kunt voor deze oplossing kiezen, er zijn 1mm splitpennen te koop. Je kunt daarbij ook kroonmoeren kopen, maar ook een gaatje in de bestaande moer en as boren als de ruimte beperkt is.
Groet, Peter

peter de beus

Berichtdoor peter de beus » Vr Jun 28, 2013 1:35 pm

Ok bedankt!

Ik ga kijken of ik een manier kan vinden deze te boren, zal lastig worden ben ik bang.... even kijken of sauerbier deze moeren kan krijgen.

peter de beus

Berichtdoor peter de beus » Wo Aug 07, 2013 10:45 pm

Inmiddels heb ik weer heel wat werk gedaan aan de loc om hem te verbeteren, en een hoop ''rotte plekken'' tegen gekomen.

De zuigers en cylinders en stoomschuiven zijn gedemonteerd geweest.
Dit omdat ik de wielen maar niet aan het draaien kon krijgen, slechts een kwart slag heen en terug.

De cylinders zaten helemaal vol met roest, deze heb ik gehoond, en de zuiger veren en zuigers helemaal schoongemaakt en glijden nu mooi door de cylinder, wel een beetje stroef omdat het nog moet inlopen natuurlijk.

De stoomschuiven zagen er uit alsof ze de wand nergens raakten, behalve op 2 kleine plekjes, (bronzen ringen met een grote sleuf er in).
Deze bleken ook als een zeef te lekken, met het openen van de regulateur kwam alle perslucht gelijk door de schoorsteen naar buiten.

Hiervoor heeft iemand op mijn werk PFTE (teflon) ringen gedraaid, en deze vervangen nu de bronzen veren die er op zaten, hopelijk dicht het nu mooi af (nog niet getest).

Inmiddels heb ik alles weer gemonteerd en ben ik toegekomen aan het opnieuw afstellen....

Na wat rond zoeken op internet ben ik verschillende (vooral engelse) sites tegen gekomen waar technische berekeningen op staan voor poort breedte's en openings tijden voor poorten en verschillende afstellingen met de breedte van de stoom schuiven.

ik heb wel het een en ander geprobeerd, maar ik kom er niet echt uit wat nou echt de juiste manier is om het af te stellen.

Eigenlijk hoop ik dat iemand met mij zou willen mee kijken, zodat ik zelf kan leren en met eigen ogen kan zien hoe dit moet gebeuren, dan is het waarschijnlijk voor een beginner wat makkelijker te begrijpen.....
Dus als iemand die hier wel handig mee is mij zou willen helpen zou ik
dat heel erg op prijs stellen.... peterrr88@hotmail.com is mijn e mail adres.

Hier staan de foto's van het werk tot nu toe, waar zichtbaar is
hoe de stoom schuif er uit zag na demontage, en na monteren van
de PFTE ringen en nog een aantal foto's.

http://www.mijnalbum.nl/Album=ZB4RKC4Q

Groeten,

Peter

pfb

Berichtdoor pfb » Do Aug 08, 2013 5:59 pm

Moi Peter,
Op de foto's is te zien dat er een goede soort zuigerveer in de cilinder zit. Ik ben even de naam kwijt maar het begint, geloof ik, met een C. De teflon veren om de schuiven, daar heb ik zo mijn bedenkingen over. Ik kan niet zien hoe de vering ( druk ) tegen de wand is geregeld. Misschien heb ik het verkeerd, maar ik hoop dat jij me dat wel duidelijk zal maken.
Zelf heb ik in mijn 2" tractor ook teflon ringen toegepast en die hebben ruim 8 jaar hun werk gedaan. Deze ringen hebben een groef aan de binnenkant met daarin een cirkel van RVS verenstaal van rond 0.5 mm die de zaak op spanning houdt. Geen O-ringen dus.
De ringen heb ik gemaakt dat ze stijf pas in de cilinder gaan, daarna met een lamellen zaagje een schuin gleufje zagen en ze passen dan precies en zijn nagenoeg gesloten.
Door het stukje verendraad blijft er genoeg vering over om licht te lopen en lange tijd af te dichten.
Als je nu helemaal top wil moet je zoeken naar teflon met grafiet. Dit wordt gebruikt o.m. in compressoren voor medische lucht.
Groet Peter

peter de beus

Berichtdoor peter de beus » Vr Aug 09, 2013 1:47 pm

Dag Peter,

bedankt voor het antwoord, de zuigerveren zijn zgn Clupet veren.
Een dubbele zuiger veer uit 1 stuk om het even in plat hollands uit te leggen
:lol:

de teflon ringen zijn gewoon simpele ringen zonder enige voor of veer spanning gemonteerd. wel zijn ze iets stelbaar door de opsluitingen strakker te draaien.
Ze zijn eerst 1/100ste mm kleiner afgedraaid als de boring.
Daarna met een fijn schuurpapiertje in de draaibank steeds ietjes schuren tot hij er niet te strak in past, door het uitzetten van het teflon gaat hij dan mooi afdichten, dit is tussen de 6 en 9 % meer als de cylinder.
Ik moet zeggen dat ik het nog onder stoom moet testen, hoe strak ze dan gaan zitten. voor de veiligheid is er 2 10de aan de binnekant over.

In engeland word het veel op deze manier gedaan en dit schijnt betrouwbaar te werken... ( veel rijden met onderstaande dough hewson ringen).

http://britanniabuilder.com/DougHewsonValveBobbins.jpg

Ik dacht waarom moeilijk doen als het blijkbaar ook makkelijk kan.
Gelijk 8 ringen gedraaid dus heb even voorraad :)

inmiddels heb ik de opsluiting van de ringen aangepast om te zorgen dat de breedte van de schuif de totale breedte van de stoom poorten niet meer overschrijdt, en de 1/2 TT + P niet te breed is (hij bleef eerder de uitlaat afdekken met de opsluitingen, Nu zijn de PFTE ringen dus volledig dragend.

dit weekend ga ik er stoom op zetten dus dan weten we weer meer 8)

peter de beus

Berichtdoor peter de beus » Ma Aug 19, 2013 10:29 am

pfb

Berichtdoor pfb » Ma Aug 19, 2013 9:28 pm

Moi Peter,

Gefeliciteerd, het heeft je vast een goed gevoel gegeven.

Peter

Bert

Berichtdoor Bert » Di Aug 20, 2013 12:28 pm

Dag Peter,

Proficiat. Ik heb dit verhaal gevolgd.
Waar ik benieuwd naar ben en waar ik van dacht dat het nog zou komen is de manier waarop je de schuiven hebt afgesteld.
Kun je daar iets over te vertellen?

Dank en groeten, Bert.

Terug naar “3½", 5", 7¼" spoor”