BR standard class 9F 5inch

Alles over de 3½", 5", 7¼" sporen

Moderator: Moderators

wijns
Berichten: 128
Lid geworden op: di okt 09, 2007 10:05 pm
Locatie: Tremelo

Berichtdoor wijns » za apr 06, 2013 8:40 pm

Peter
Tuurlijk is er niks mis met die bouwpaketten.
Alleen zijn er veel details vereenvoudigd om kosten te sparen . Kijk bijvoorbeeld naar de zandbakken , dat zijn gewoon geplooide plaatjes met een schijfje opgesoldeerd. Dat zie je dus niet bij tekeningen van Martin Evans en anderen.
Dirk

peter de beus
Berichten: 31
Lid geworden op: di okt 23, 2012 1:11 pm
Locatie: Veenendaal

Berichtdoor peter de beus » zo apr 07, 2013 1:41 am

ik ga een mooie vrije water toevoer maken met een filtertje, zodat hij altijd genoeg schoon water heeft, gaat helemaal goedkomen :!:

Het model mist inderdaad wat kleine details, het is allemaal simpel gehouden.
aan de andere kant is dat ook wel weer wat ik zocht, een ''simpel'' model om lekker te kunnen rijden.

het boek ga ik zeker opzoeken, misschien zijn er nog handige dingen uit te halen voor verbeteringen aan mijn model :D

Gebruikersavatar
john
Berichten: 569
Lid geworden op: do apr 05, 2007 12:45 pm
Locatie: Geldrop

Berichtdoor john » zo apr 07, 2013 3:38 pm

Een injecteur MOET een vrije toevoer van water hebben.
Als je de toevoer kraan open zet moet het water gewon via de morspijp naar buiten stromen/druppelen (afhankelijk hoe groot de injecteur is).

Is er een restrictie aanwezig dan zal de injecteur niet gaan werken en alleen stoom en water door de morspijp weg blazen.
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

peter de beus
Berichten: 31
Lid geworden op: di okt 23, 2012 1:11 pm
Locatie: Veenendaal

Berichtdoor peter de beus » ma apr 08, 2013 9:23 am

Ok bedankt John! Ik ga dit zeker veranderen :!:

Ik heb nog een vraagje, het drijfwerk zit nog ''losjes'' gemonteerd.
Dit zal dus even op timing gecontroleerd moeten worden.
Is het een site of iets dergelijks waar de beste methode beschreven staat?

De bouw kits van winson staan bekend om hun ''ademnood'' door dat de kanalen tussen de schuif en de cylinders te klein zijn, nu zie ik na het verwijderen van de afdekkingen dat ze hieral mee gerommeld hebben, maar kan iemand mij vertellen wat nou groot genoeg is?
Ik zal nog even opmeten hoe groot de gaatjes zijn maar het lijkt mij +- 4mm geweest te zijn, en nog een gat van +- 5 mm er opnieuw naast geboord.


Bedankt maar weer.

Peter

pfb
Berichten: 155
Lid geworden op: za jun 30, 2007 12:06 pm
Locatie: Ezinge

Berichtdoor pfb » ma apr 08, 2013 6:43 pm

Moi Peter,
Op deze 'onze ' site, bij Non-Commercieel, staat op de tweede plaats Alan Stepney met leuke gegevens. Bij zijn links staat de naam van Charles Dockstader. Die meneer heeft een computer program geschreven over het inregelen en controleren van verschillende stoomschaar bewegingen.
Helaas werkt bij mij deze link niet, maar Google is je beste vriend.
Zoek dat program van Dockstader en vul het in, je zult er even goed in moeten duiken, maar dan heb je de juiste afstel gegevens.
Succes, Peter

peter de beus
Berichten: 31
Lid geworden op: di okt 23, 2012 1:11 pm
Locatie: Veenendaal

Berichtdoor peter de beus » ma apr 08, 2013 8:38 pm

Ok bedankt ik zal eens zoeken!

Ik heb de stoom passages nog eens opgemeten, er zit 1 gaatje van 4mm en 1 gaatje van 3mm in geboord. zou dat genoeg zijn?

Groeten,

Peter

Gebruikersavatar
john
Berichten: 569
Lid geworden op: do apr 05, 2007 12:45 pm
Locatie: Geldrop

Berichtdoor john » di apr 09, 2013 7:30 pm

Kun je boring x slag van de machine nog vermelden ?

Ter vergelijking:
Clayton undertype steamwagon, Boring 25mm slag 38mm
stoompoorten zijn 2x gat rond 4 vanaf schuifkast naar cilinder einde (2x natuurlijk, voor en achter.
Liefst zijn de stoompoorten zo breed als de stoompoorten in de schuifkast.

Ook de uitlaatpoort moet goed gedimensioneerd zijn, dus flink groter dan de inlaat poorten.
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

peter de beus
Berichten: 31
Lid geworden op: di okt 23, 2012 1:11 pm
Locatie: Veenendaal

Berichtdoor peter de beus » di apr 09, 2013 10:08 pm

Dag John,

Ik zal binnenkort even opmeten wat het slagvollume is.
Inmiddels ben ik in contact gekomen met iemand in Engeland.
Hij heeft een volledig verslag gemaakt van de bouw van de modelworks Brittania, (zelfde ketel/cylinders).

Hij heeft de stoom passages naar 2x4mm gemaakt, dus net iets groter als wat ik heb (origineel zijn ze 1x4mm) en hij is nu zo krachtig dat hij meer tractie problemen heeft dan vermogen te kort.... Ik ga er dus van uit dat die 4 en 3mm bij mij ook ruim voldoende zou moeten zijn.

hier is de website te zien, hij houd ook alle reparaties en ''upgrades'' bij op deze site, en verder naar onder zijn alle kits per deel gezien en hoe hij ze heeft gemonteerd, erg leerzaam voor mij.

http://britanniabuilder.com/

Deze machine heeft trouwens geen uitlaat poorten?

Iniedergeval bedankt voor de informatie.

Groeten,

Peter

Gebruikersavatar
john
Berichten: 569
Lid geworden op: do apr 05, 2007 12:45 pm
Locatie: Geldrop

Berichtdoor john » wo apr 10, 2013 9:55 pm

Dag John,

hier is de website te zien, hij houd ook alle reparaties en ''upgrades'' bij op deze site, en verder naar onder zijn alle kits per deel gezien en hoe hij ze heeft gemonteerd, erg leerzaam voor mij.

http://britanniabuilder.com/

Deze machine heeft trouwens geen uitlaat poorten?

Iniedergeval bedankt voor de informatie.

Groeten,

Peter
O wel zeker dat deze machine uitlaat poorten heeft !!!!!
Ik was even van bakschuiven uitgegaan, maar een Brittannia heeft zuigerschuiven, ook wel boschschuiven genoemd.

De stoom vanuit de regulateur bevind zich binnen in de zuigerschuif (binnenladend noemen we dit).
Afbeelding
De afgewerkte stoom ontwijkt dus via de poorten aan de uiterste linker en rechterzijde van de schuif.
In de cilindervooering van de zuigerschuif zitten rondom gaatjes geboord welke als "stoompoort" dienen.
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

pfb
Berichten: 155
Lid geworden op: za jun 30, 2007 12:06 pm
Locatie: Ezinge

Berichtdoor pfb » do apr 11, 2013 10:03 am

Moi John,
Een goede uitleg.
Alleen zie ik niet een 'gewone'cilinder, het lijkt op een uniflow met de uitlaat in het midden. Als je een afbeelding plaatst krijg je dat er naar wordt gekeken, en dat is de bedoeling en leuk. Maar nu vraag ik van jou iets meer gegevens van de cilinder, je hebt me nieuwsgierig gemaakt!
Groet Peter

peter de beus
Berichten: 31
Lid geworden op: di okt 23, 2012 1:11 pm
Locatie: Veenendaal

Berichtdoor peter de beus » do apr 11, 2013 10:40 am

Bedankt! vandaar, ik kan die middelste poort niet zien :wink:

Ik heb nieuwe appendages besteld bij Sauerbier.
De kraantjes voor de blazen en injecteurs zijn verschrikkelijk slappe dingen.
Na ze een halve slag los gedraad te hebben kun je het asje een paar mm op en neer bewegen.

Hopelijk voelt het allemaal wat meer solide aan straks.

peter de beus
Berichten: 31
Lid geworden op: di okt 23, 2012 1:11 pm
Locatie: Veenendaal

Berichtdoor peter de beus » zo apr 14, 2013 9:55 pm

Ik ga de 9F een mooie nieuwe lak laag geven, het komt overal los.

Nu vraag ik me af wat de beste techniek is.
wat gebruiken jullie om een mooie strakke laag te krijgen.
Ik zat te denken aan een kleine spray pistool 0.8mm nozzle.
Die gebruikt word om auto's te spuiten.

Of een Air brush maar daar heb ik geen ervaring mee.

En welke lak gebruiken jullie?

Groeten,

peter de beus
Berichten: 31
Lid geworden op: di okt 23, 2012 1:11 pm
Locatie: Veenendaal

Berichtdoor peter de beus » zo apr 28, 2013 10:30 pm

Hier wat foto's van de vorderingen.

Spuiterij op het balkon haha, helaas de enigste plaats buiten die ik heb.
de tender is al gespoten, ik heb geprobeerd om hem niet TE glad te spuiten door lage druk, lage temperatuur en dikke lak te gebruiken.
Redelijk gelukt al twijfel ik er nog een beetje over.
Bedoeling is om hem een beetje het goederen loc uiterlijk terug te geven, daarbij keken ze nooit zo goed met het netjes schilderen.

Afbeelding



Afbeelding

De loc staat in de zwarte 2 componenten primer.


Afbeelding

\
Afbeelding

dit is 1 van de cylinder waarbij je duidelijk kunt zien dat ze aan de kanalen hebben ''gerommeld''
waarschijnlijk om de ademnood die die de modelworks cylinder hebben te verhelpen.

Afbeelding

peter de beus
Berichten: 31
Lid geworden op: di okt 23, 2012 1:11 pm
Locatie: Veenendaal

Berichtdoor peter de beus » do mei 02, 2013 12:28 am

net de loc gespoten, best aardig gelukt voor mijn ´´op het balkon´´ spuiterij.... het ziet er niet echt proffesioneel uit maar ben er best blij mee


:D

Afbeelding

pfb
Berichten: 155
Lid geworden op: za jun 30, 2007 12:06 pm
Locatie: Ezinge

Berichtdoor pfb » do mei 02, 2013 9:04 am

Moi Peter,
Zo te zien mag je trots zijn op het resultaat. Jij legt de prestatie neer, een ander moet het nog maar eens laten zien.
Tot ziens, Peter.


Terug naar “3½", 5", 7¼" spoor”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron