Bouwverslag Br 24 , 5 Inch

Alles over de 3½", 5", 7¼" sporen

Moderator: Moderators

G.v.W
Berichten: 74
Lid geworden op: ma feb 16, 2009 2:19 pm
Locatie: Lelystad

Dwars frame

Berichtdoor G.v.W » ma mei 13, 2013 11:56 am

Afbeelding
Afbeelding
Even weer een kleine update .

De twee dwarsframes,
Daar waar de dwarsframes op het frame worden gemonteerd , heb ik er voor gekozen om hem om het frame te laten vallen .
Geeft wat meer verstijving. ( foto 1 )

Zal nu wel even duren wat de updates betreft, de buiten sport vraagt weer om meer tijd ( Modelvliegen).

Valt me tegen dat er nog niemand heeft gereageerd omtrent mijn vraag m.b.t. de vuurdeur??


Mvg Gerard
Laatst gewijzigd door G.v.W op di dec 08, 2015 1:20 am, 1 keer totaal gewijzigd.

oetbeem
Berichten: 8
Lid geworden op: zo mei 12, 2013 6:29 pm

Berichtdoor oetbeem » vr mei 17, 2013 8:32 am

Geweldig project

Ik vind het super knap dat je zo iets kan maken :wink:

Mvg Danny
Wil beginnen met de bouw van een electrische loc

Paul Bender
Berichten: 23
Lid geworden op: ma nov 24, 2008 9:02 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Vuurdeur Br 24

Berichtdoor Paul Bender » do jun 13, 2013 6:51 pm

Afbeelding

De foto was ineens verdwenen , dus nogmaals een oproep aan degene die deze vuurdeur heeft gebouwd .
Ik heb de tekeningen in mijn bezit , maar zou graag wat informatie willen hebben met betrekking tot de opbouw van deze deur ( omlijsting )


Mvg Gerard
Ziet er uit als een Marcotti deur (als ik de naam goed herinner). Helpt dat?
Paul Bender
-------------------------------------------------------
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak

Chrit-koumans
Berichten: 322
Lid geworden op: di sep 30, 2008 3:13 pm
Locatie: Thuis

mal wiellagers

Berichtdoor Chrit-koumans » zo jun 16, 2013 11:46 am

Hallo Gerard,


Is het mogelijk om enkele foto´s te plaatsen of tekening van de wiellagermal (binnenzijde).

MVG,


Chrit
De optimist ziet steeds rozen,
De pessimist alleen maar doornen.

G.v.W
Berichten: 74
Lid geworden op: ma feb 16, 2009 2:19 pm
Locatie: Lelystad

Lagerblok

Berichtdoor G.v.W » ma jun 17, 2013 11:23 pm

Hoi Chrit ,

Dit is momenteel de enige foto welke een ander beeld geeft.

Afbeelding
Er is een kamer uitgefreesd in het aluminium blok , welke wordt bepaald door de maat van het lager.
De kamer is minder diep dan de dikte van het lager blok.
Hierdoor kan het blok goed afgeklemd worden met de afdekplaat.
De lager blokken worden door de beide inbusbouten aangedrukt.
Ik hoop dat je hier wat mee kunt?

Gr Gerard :wink:
Laatst gewijzigd door G.v.W op vr dec 11, 2015 8:42 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Chrit-koumans
Berichten: 322
Lid geworden op: di sep 30, 2008 3:13 pm
Locatie: Thuis

lagerbevestiging

Berichtdoor Chrit-koumans » zo jun 23, 2013 3:28 pm

Hallo Gerard,

Het is een pracht oplossing voor een prima resultaat. :idea:

MVG,

Chrit
De optimist ziet steeds rozen,
De pessimist alleen maar doornen.

Paul Bender
Berichten: 23
Lid geworden op: ma nov 24, 2008 9:02 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor Paul Bender » wo jul 10, 2013 7:14 pm

Gerard,

Marcotti was een van de systemen om te zorgen dat er secundaire lucht bij het vuur komt. De primaire lucht komt door het vuurbed, De secundaire lucht (boven het vuurbed) komt veelal via de vuurdeur/mond. Bij sommige loc's rijdt je domweg met de vuurdeur open, maar dat heeft als nadeel dat de lucht RELATIEF koud bij het vuur terecht komt. Bij een Marcotti deur wordt de lucht van onderen af aangezogen en krijgt nog een deel de warmte van de deur overgedragen. Tweede punt is dat je bij een Marcotti deur ALTIJD secundaire lucht toevoert, wat veelal toch al gewenst is, omdat je bij veel type kolen domweg niet genoeg zuurstof krijgt aangeleverd via je primaire lucht.

Zoals ik net op een Engels (modelbouw N spoor) forum heb uitgelegd:
Smoke does not make steam. Enkel bij een hele licht grijze rook heb je optimale verbranding. Zwarte rook is domweg te veel koolstof en/of te weinig zuurstof. Extra secundaire lucht is een van de oplossingen.
Paul Bender
-------------------------------------------------------
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak

G.v.W
Berichten: 74
Lid geworden op: ma feb 16, 2009 2:19 pm
Locatie: Lelystad

Vuurdeur

Berichtdoor G.v.W » wo jul 10, 2013 8:18 pm

Hoi Paul ,

Bedankt voor de heldere uitleg .

Gr. Gerard

G.v.W
Berichten: 74
Lid geworden op: ma feb 16, 2009 2:19 pm
Locatie: Lelystad

Kopelstangen

Berichtdoor G.v.W » za jan 25, 2014 10:16 pm

Afbeelding

De wielen zijn gekwartierd , de voorste kopelstangen zijn klaar en lopen mooi soepel .
De achterste moeten nog gebusd worden .

Ook alvast een ring gedraaid , om daaruit de rembloken te vervaardigen.

Gr Gerard
Laatst gewijzigd door G.v.W op vr dec 11, 2015 8:46 am, 1 keer totaal gewijzigd.

G.v.W
Berichten: 74
Lid geworden op: ma feb 16, 2009 2:19 pm
Locatie: Lelystad

Ring Basis voor het maken van de rembloken

Berichtdoor G.v.W » za jan 25, 2014 10:36 pm

Hier nog even het draaiwerk t.b.v. Ring
Afbeelding
Afbeelding
Het hart van deze schijf word gebruikt om een mal voor de ketel van te maken .

Gr Gerard
Laatst gewijzigd door G.v.W op di dec 08, 2015 1:25 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Chrit-koumans
Berichten: 322
Lid geworden op: di sep 30, 2008 3:13 pm
Locatie: Thuis

Berichtdoor Chrit-koumans » zo jan 26, 2014 11:57 am

Hallo Gerard,

Jammer dat er geen foto´s zijn geplaatst. :!:

mvg

Chrit
De optimist ziet steeds rozen,
De pessimist alleen maar doornen.

G.v.W
Berichten: 74
Lid geworden op: ma feb 16, 2009 2:19 pm
Locatie: Lelystad

Foto's

Berichtdoor G.v.W » ma jan 27, 2014 6:49 pm

Hoi Chrit,

Vreemd , ik zie toch echt foto's .

Zijn er meer mensen die geen foto"zien ??/ :?: :?:

Gr Gerard
Laatst gewijzigd door G.v.W op ma jan 27, 2014 9:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ewapenaar
Berichten: 60
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 5:25 pm
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Berichtdoor ewapenaar » ma jan 27, 2014 9:14 pm

Dag Gerard,

ik zie jouw foto's ook. Ik denk dat er bij Chrit iets niet helemaal goed gaat.

Erik

G.v.W
Berichten: 74
Lid geworden op: ma feb 16, 2009 2:19 pm
Locatie: Lelystad

Berichtdoor G.v.W » ma jan 27, 2014 9:20 pm

Oke' Erik

Dank je wel .

Gr Gerard

G.v.W
Berichten: 74
Lid geworden op: ma feb 16, 2009 2:19 pm
Locatie: Lelystad

Frontpijpen plaat

Berichtdoor G.v.W » di jan 28, 2014 5:12 pm

Afbeelding
Afbeelding
Even iets heel anders gedaan , heb hier geen ervaring mee.
Wel blijkt dat er heel wat warmte tegevoegd moet worden om de 3 mm koperen plaat te kunnen bewerken. ( meerdere malen uitgegloeid )
Ben met een dakbrander aan de gang geweest, dat gaat prima.
Op de onderste foto's is de mal te zien welke ik uit een schijf metaal heb gemaakt , met daaraan een stomp gesoldeerd van 19 mm welke in de spantang op de draaibank wordt geplaatst , een rondere en haakse mal kan je niet krijgen.
Alleen wat is de juiste diameter van de mal?

Op advies van een mede forum lid zou je een kleine overmaat kunnen nemen voor de mal , en daarna de pijpenplaat passend kunnen draaien.
Ikzelf heb de juiste maat in mijn geval 121 mm voor de mal genomen , en moest daarna de pijpenplaat toch wat nadraaien , hierdoor kom je op sommige plekken niet meer exact aan de 3mm.
Maar lijkt mij geen probleem , op de verbinding krijgt met toch dubbel materiaal??

Voordeel van deze mal is dat men de lap mooi op maat kan draaien ( 11 mm )
Nu maar weer verder met de andere mallen , die zijn wel wat moeilijker!!

:) :oops: :oops:
Laatst gewijzigd door G.v.W op vr dec 11, 2015 8:55 am, 2 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “3½", 5", 7¼" spoor”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 1 gast

cron