Beste bouwers,
Ooit kocht ik van een vriendelijke Engelsman een roestig locframe met wat wielen, drijfstangen en nog het een en ander, geen tekeningen erbij. Hij wist niet wat het was en ik al helemaal niet. Het geheel lag lang bij de rest van onvoltooide projecten achteraan op mijn werkbank.
Inmiddels weet ik dat het om Martin Evans 3,5" Columbia (een 4-8-4 Baldwin type locomotief) handelt.
Na een poetsbeurtje en wat nameten ben ik erachter gekomen dat er met hetgeen ik in handen heb veel mis is, maar er zijn ook wel wat lichtpunten. Voor mij reden om aan de hand van een artikelreeks uit de Model Engineer de bouw ervan weer ter hand te nemen. De maatvoering in de Model Engineer is hier en daar slecht leesbaar en uiteraard in inches.
Doel is een correcte opbouw van het frame met werkend stangenstelsel. Op lucht zouden de wielen rond moeten kunnen gaan.
Mijn vraag aan jullie is de volgende. Wie van jullie is in het bezit van een (on-)voltooide Columbia en zou mij hier en daar met wat informatie willen helpen. Of wie weet waar ergens in verenigingsverband met zo'n loc wordt gereden zodat ik hem (4-8-4 is bij mij geen 'zij') in levende lijve kan ontmoeten.
Ik hoop op een goed antwoord.
Mvg. Bert.