teflon zuigerveren

Alles over de 3½", 5", 7¼" sporen

Moderator: Moderators

Chrit-koumans

teflon zuigerveren

Berichtdoor Chrit-koumans » ma jun 06, 2011 7:34 pm

gericht aan Rene Witteman.

hallo Rene,

Ik bouw momenteel de Heisler in 5"en ik heb de cilinders nu klaar .Deze wou ik voorzien van zuigers uitgerust met Teflon zuigerveren.In een bericht heb ik gelezen dat u hier ervaring mee heeft.
De cilinder heeft een diameter van Ø 26 mm en ik wou de veer 3 mm hoog maken en bijv:inwendig Ø 22 mm en uitwendig Ø 26 mm.
De viton -ring met een snoerdikte van Ø 3 mm gebruiken.
Mijn vraag is dan ook:
Hoeveel moet de diameter zijn van de zuiger om de juiste voorspanning te realiseren?
Is er ook speling nodig in de hoogte van de ring?
Mocht U een heel ander voorstel hebben dan hoor ik dit graag van U
MVG,

Chrit Koumans

wijns

Berichtdoor wijns » di jun 07, 2011 12:57 pm

Hallo Chrit

Zuigerveren in teflon gebruik ik al jaren.
Ze zijn kant en klaar te koop bij firma's die onderdelen leveren voor hydrolika. De kleur is meestal bruin omdat er grafiet in zit.
Per zuiger is één veer meer dan genoeg, twee geeft alleen maar meer wrijving.
Monteer de veer eerst los in de cylinder ( 26 mm is meer dan waarschijnlijk verkrijgbaar) plaats de o-ring in de veer( die o-ring word trouwens meegeleverd met de veer ) en meet dan héél voorzichtig de binnendiameter van het geheel.Tel daar maximum 0.1mm bij en je hebt de diameter voor de zuigergroef.
Maak de zuiger ook in twee stukken , zodat je de zuigerveer kan monteren zonder te moeten door snijden.Dus met een losse voorkant of achterkant.Bij grote zuigersdiameters kan je ze wel ( warm) over de rand trekken
Als je het geheel monteert in de cylinder zal je zien dat het toch nog stroef gaat. Eenmaal de o-ring warm geweest is zal je zien dat alles los komt.De o-ring krijgt dan een ovale doorsnede ook al is hij van viton.
Na jaren van gebruik voel je zelfs geen weerstand meer , maar van zodra er druk komt op een zijde van de zuiger word de zuigerveer tegen de cylinderwand gedrukt en sluit hij perfect af. Een beetje zoals een "L" zuigerveer in een bromfietsmotor.Die hebben oof geen voorspanning naar de buitenkant .
Groeten Dirk

Chrit-koumans

Berichtdoor Chrit-koumans » vr jun 10, 2011 6:40 pm

Hallo Dirk,

Bedankt voor de informatie betreffende teflon zuigerveren.

MVG,

Chrit

Terug naar “3½", 5", 7¼" spoor”