Shay 7 1/4" Lowlands Loco Works

Alles over de 3½", 5", 7¼" sporen

Moderator: Moderators

Lowlands Loco Works

Shay 7 1/4" Lowlands Loco Works

Berichtdoor Lowlands Loco Works » za mar 26, 2011 10:54 am

Beste alllemaal,

Hiermee wil ik uw op de hoogte brengen van mijn start met het bouwen van een 30 ton Shay Locomotief met 2 Trucks. Dual Gauge.
Ik gebruik gekochte gietstukken voor de Trucks en de Wielen.

Het Frame word de oude stijl I- Balk Constructie met Queen Posts en Tie rods. ben nog zoekende naar de goede maten U- Profiel, om de I-Balken van te maken.

Ik heb op dit moment de gietstukken voor de wielen alle 8 "recht"gedraaid zodat ze allemaal de zelfde maat hebben echter door het ontbreken van een behoorlijke draaibank in mijn werkplaats ligt dit momenteel stil.

De gietstukken voor de trucks zijn momenteel in bewerking, ook deze heb ik allemaal naar een zelfde buitenmaat bewerkt en zal ze in een speciaal opspan stuk op de goede maten brengen zodat ze hetzelfde zijn.
De rest van de Truck gietstukken wil ik op eenzelfde manier opspannen en copieren.
De Truck Bolsters zijn uit Blank staf materiaal opgebouwd en op het moment in bewerking. Hiertussen komt een verenpakket te zitten.

Ketel wil ik graag volgens het model van nelson riedel maken, uit staal voor een werkdruk van 7 Bar, kolen gestookt. Ik heb me nog niet echt in de Ketel regelementen verdiept maar het genoemde is een uitgangspunt..

Groet,
André

Lowlands Loco Works

Shay Gietstukken.

Berichtdoor Lowlands Loco Works » do mar 31, 2011 7:54 am

Voor de geinteresseerden, ik heb mijn gietstukken van john Johnson van Locogear in de VS.
Ik heb tot nu toe alleen de gietstukken voor de 2 trucks die ik gebruik en 8 wielen.
Laatst gewijzigd door Lowlands Loco Works op do mei 05, 2011 8:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Foks Peter
Contacteer:

Berichtdoor Foks Peter » do mar 31, 2011 8:44 pm

Voor de liefhebber http://www.locogear.com/ 8)

Groet Peter.

Lowlands Loco Works

Springplanks (Top Truck Bolsters)

Berichtdoor Lowlands Loco Works » za apr 02, 2011 5:21 pm

Gisteren de 2 Springplanks bewerkt. Ik heb alleen een aantal gaten geboord om de samengestelde Springplanks te monteren. Volgens tekening alle maten voor een 7,5 Inch Truck te maken aangezien ik voor een Dual Gauge Loco ga en met spacers de trucks op 7, 1/4 Inch kan brengen.
Het materiaal voor de Bottom Truck Bolster is het zelfde als de springplanks. De uitsparing voor de Lineshafts heb ik al uitgefreesd. Volgende stap is het Boren en tappen van de verbindingen voor de 3 delen waar de Bolsters uit zijn opgebouwd. Ik wijk hierin af van de door J.Johnson methode en bouw de Bolsters op uit blank staf materiaal die ik middels schroefdraadverbindingen aan elkaar monteer. Riedel en Mihalky gebruiken deze methode om de Truck Bolsters op te bouwen. Ik weet nog niet of ik later nog de delen met een paar mooie hechtlasen aan elkaar zet.
Ook de dummy klinknagel verbindingen zijn nog niet gemaakt mede omdat inspannen van de delen voor o.a. het boren van de veerpotten in de Bottom Bolster en springplank. Als dummy klinknagels wil ik in de Bolsters M2 bolkop Inbus boutjes gaan gebruiken. Kwa kopmaat lijken deze op 3mm nagels. de 2 buitenplaten waar de bolsters zijn opgebouwd, zijn 5 mm dik. Ik ga op een proefstukje eens proberen of ik na tappen daar 2 van die boutjes in krijg.Ik heb wel foto's gemaakt, alleen ff kijken hoe ik ze op het forum krijg :)
Ik heb ff de handleiding voor foto's uploaden gelezen.. Ik zoek naar het genoemde potloodje wat ik niet boven in mijn scherm krijg... Iemand??
Laatst gewijzigd door Lowlands Loco Works op wo apr 13, 2011 7:05 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

pfb

Berichtdoor pfb » za apr 02, 2011 8:48 pm

Moi André,
Ja, probeer wat foto's op het forum te krijgen. Ik word nu wel verschrikkelijk nieuwsgierig.

Groetjes Peter F B

Lowlands Loco Works

Linker Truck Pedestal in bewerking (4x)

Berichtdoor Lowlands Loco Works » zo jul 03, 2011 8:52 pm

Hier de eerste van 4 stuks linker Truck Pedestals.

Vanmiddag even mijn Lange 10mm frees geprobeerd.

De ruimte voor de as lagerblokken is bijna 40mm dik dus ik moet ze van 2 kanten bewerken.

Orgineel vraagt om een Bronzen lagerblok, ik wil een stalen blok toepassen met daarin een naaldlager, opgesloten door Snapringen.

De rechter Truck Pedestals zijn anders van vorm. De haakse tandwieloverbrenging is hier in opgenomen.

http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=TTCKEMKL

http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=7UWBPPQO

Morgen ochtend misschien nog ff verder....
Laatst gewijzigd door Lowlands Loco Works op zo jul 03, 2011 10:30 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Lowlands Loco Works

Gietstukken voor de 2 Trucks

Berichtdoor Lowlands Loco Works » zo jul 03, 2011 8:55 pm

Hier de gietstukken voor de 2 Trucks, die ik bij elkaar heb gezet om een indruk te krijgen van hoe de trucks er uit gaan zien :lol:

http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=ERPYQS7G

Lowlands Loco Works

Re: Shay 7 1/4" Lowlands Loco Works

Berichtdoor Lowlands Loco Works » zo jul 06, 2014 3:48 pm

Hallo allemaal,

Het is een tijdje stil geweest in mijn schuurtje maar toch elke dag wel ff pielen.
Op het moment ben ik bezig met het optimaliseren van de voor en achter bufferbalken uit hardhout en specifiek de treeplaken met hun ophang beugels.
Een hoofdbreker zijn ook de beugels ,links en rechts van de framebalken waarop de houten vloer gemonteerd zit.
ik had ze uit platte strip van 15x3mm opgebouwd, bovenop de framebalen maar dan moet ik tpv de beugeltjes iedere plank infrezen..
ik denk dat ik de beugels direct aan de twee framebalen ga vastlassen om ze vlak te krijgen met het frame ,zonder de planken in te frezen.ik heb opnieuw strips laten knippen om de beugels uit te fabriceren. Voor de brede zijde(machinekant) wordt de beugel uit 2 delen opgebouwd.
Verder heb ik diverse onderdelen gespoten, eerst in de zink en daarna zwart. het blanke materiaal roestte mij wat te snel aan...
If it's a Boeing, I ain't going :)

Terug naar “3½", 5", 7¼" spoor”