GEA/GEZINA vraag

Alles over de 3½", 5", 7¼" sporen

Moderator: Moderators

henkie

GEA/GEZINA vraag

Berichtdoor henkie » do sep 16, 2010 10:28 pm

Hallo,

Ik ben sinds kort de trotse bezitter van het tekening pakket van de GEA / GEZINA. Ik ben begonnen met het frame -maar ik heb geen haast.

Ik las in ander draadje dat het verstandig is om de wielen groter te maken. Overigens staat dat ook in de beschrijving die in de MB stond. Mijn vraag is simpel: Hoeveel ? Zoveel als kan (rekening houdend met de veerweg zdd dat de bovenkant van het wiel nooit tegen bovenwerk aan kan komen)?

Verder viel mij op dat de voetplaat maat (lengte) niet consistent is met de overzichtstekening. Op zich geen punt. Maar ik vroeg mij af of er iemand een overzicht heeft van andere foutjes die er nog in zitten?

En dan bedoel ik niet het velletje met drie correcties die in de aanvullingsset bijgevoegd zijn.

Verder ben ik natuurlijk zeer benieuwd naar anderen die bouw ervaringen willen delen.

Mijn ervaring tot nu toe (heb pas recent een freesbank) is overigens dat ik vooral veel opspan ervaring opdoe.... (het frame is maar net in een keer te frezen in de lengte).

Gr.,
Henk

marcel s
Contacteer:

Berichtdoor marcel s » za sep 18, 2010 12:42 am

hallo Henkie
Ik zelf en een mede bouwer beginnen over 3 maanden ook aan de gea
en ik ben een aantal fouten tegen gekomen
1 de hart afstand van de cilinders klopt niet staat fout op tekening 15 mm moet zijn 18 mm staat in de mb ref 112 vermeld
afstand hart wiel naar cilinder staat in de mb van af cilinder voor kant moet van af deksel zijn (+4 )
trek stang ketel staan op de tekening 2 verschilende maten vermeld 4 en 5 mm welke goet is ????
mogelijk staan er meer in zo ja dan hoor ik het graag
mvg Marcel
Afbeelding
Onderzoek alle dingen en behoudt het goede

henkie

Berichtdoor henkie » di dec 21, 2010 2:17 pm

Het frame is nog lang niet af. Ik heb mijn frees terug moeten brengen voor reparatie en daarom maar verder gegaan met draaien van de wielen. Bij het terugbrengen ook een draaitafel gekocht en die wilde ik natuurlijk gebruiken.

Voortgang houd ik af en toe bij:

http://www.homemodelenginemachinist.com ... ic=11698.0

Voor diegenen die dat forum niet kennen, is een aanrader wat mij betreft. Ik heb er al veel geleerd (nu is dat makkelijk want ik ben een beginner).

Ik ga niet alles dubbel posten, maar geinteresseerden kunnen in ieder geval kijken.

Bert

Berichtdoor Bert » wo dec 22, 2010 11:21 am

Beste Henk,

Ben zelf ook beginnend. Dank voor je tip. Staat inmiddels bij mijn favorieten.

gr. Bert.

john

Berichtdoor john » wo dec 22, 2010 12:53 pm

Ik geloof dat sommige bouwers de wielen van de Gea vergroten naar 72mm.
op tekening zijn ze 66mm is het niet ?
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

henkie

Berichtdoor henkie » wo dec 22, 2010 9:42 pm

Inderdaad : loopvlak op tekening is 66 mm, en heb ze ook vergroot naar 72.

Ik ben alleen vergeten het contragewicht mee naar buiten te verplaatsen.
In principe moet je sowieso minder gewicht gebruiken (want verder van de as). Ik denk dat ik maar gewoon doorga, en wel zie.

De Hoefsmid

Gezine

Berichtdoor De Hoefsmid » ma feb 27, 2012 10:23 am

Bouwen jullie de Gea in 3,5 in. of schalen jullie hem op naar 71/4 in. Vr.gr. paul

Terug naar “3½", 5", 7¼" spoor”