Vragen over opschalen smalspoorloc GEZINA/GEA

Alles over de 3½", 5", 7¼" sporen

Moderator: Moderators

decauville_nl

Vragen over opschalen smalspoorloc GEZINA/GEA

Berichtdoor decauville_nl » wo mar 17, 2010 1:41 pm

Beste stoomvrienden,

Ik ben nieuw op dit forum. Van af mijn jeugd ben ik geinteresseerd in industriesmalspoor en de bouwbeschrijving van de GEA in de Modelbouwer boeide mij zeer. Het is er nooit van gekomen te beginnen aan de bouw van een stoomlocje vooral vanwege gebrek aan kennis en ruimte en door een andere hobby; het verzamelen van echte smalspoortreinen (http://www.decauville.nl)

Nu ben ik verhuisd en zijn er mogelijkheden tot het inrichten van een bescheiden werkplaatsje en zo kwam de GEA weer in mijn gedachten.
Op dit moment heb ik nog geen gereedschap maar denk er aan om lid te worden van een club (Het Y) om zodoende te leren over metaalbewerking en uit te zoeken wat minimaal nodig is voor de bouw, kwa draaibankje en freesmachine. Om te oefenen en te bekijken hoe het me afgaat zou ik kunnen beginnen met onderdelen die te maken zijn zonder veel machines, zoals het frame en machinistenhuis e.d.

Hoewel op zich een prachtig model klopt het uiterlijk van de GEA, gemodelleerd naar een 50pk O&K locomotief, niet geheel met de werkelijkheid. Bovendien spreken de kleiner types smalspoorloc's mij erg aan. Bij het vergelijken van een foto van een kleine 20PK O&K met een tekening van de modelloc bleek dat je een grotere locomotief zou kunnen bouwen met behoud van de belangrijke en beproefde afmetingen als keteldiameter, de asstand en cilinderafmetingen. (zie tekening)
Sterker nog, je zou met behoud van de belangrijke afmetingen en onderdelen een 5" locje kunnen maken. Schaal wordt dan ongeveer 1:5,5, (700mm spoor)
Veranderingen zijn een iets groter frame, een ander machinistenhuis, langere assen. Belangrijke veranderingen zijn een grotere diameter wielen, en de ketel zou iets langer moeten worden. Verder zou vrijwel alles gelijk kunnen blijven, of heb ik dat mis?

Afbeelding
De maten zijn natuurlijk bij benadering maar zijn redelijk accuraat.

Voordat ik ga tekenen wil ik weten of dit soort veranderingen straffeloos mogelijk zijn...Dus heb ik een paar vragen:
Is het een probleem om de ketel en vlampijpen iets te verlengen en de rookkast iets in te korten? Daarbij veranderd ook de plaats van de stoomdom. Waarschijnlijk moet er dan een nieuwe tekening gemaakt worden die gekeurd moet worden?
Een iets grotere schoorsteen heeft effect op het stoken van de loc, ik neem aan in positieve zin?
Is het een probleem om (met behoud van dezelfde cilinders) de wieldiameter te vergroten?

Sorry voor het lange verhaal en het feit dat ik hier nieuw ben met meteen allerlei vragen!

Bij voorbaat dank!
Arnoud Bongaards - Amsterdam

vrijerijder

Berichtdoor vrijerijder » wo mar 17, 2010 7:47 pm

beste

als u de originele maten deelt door 5.5 zou alles in de schaal blijven en zou het moeten passen op 7 1/4 inch baan
enigste wat zou kunnen is de wiel afstand maar dat is de standaard aan houden die is afgesproken door alle clubs

indien u de machine op 5"wil maken kunt u de schaal 1: 8 aan houden
uitgaan de van smalspoor zijn dit de normen en omreken eenheden

m.v.g.
vrijerijder

decauville_nl

Berichtdoor decauville_nl » wo mar 17, 2010 8:58 pm

Beste vrijerijder,

Dank voor je antwoord maar ik geloof niet dat ik helemaal begrijp wat je antwoord is.

Een smalspoor locomotief op 5" gebouwd op schaal 1:5,5 heeft een "grote voorbeeld" spoorwijdte van 700mm. Over 7 1/4 spoor heb ik het niet. Schaal 1:8 op 5" geeft een spoorwijdte van 1016mm, dat is meer kaapspoor... Maar dat is eigenlijk niet het punt.

Mijn vragen gaan over de (on)mogelijkheden om ongewijzigde bouwgroepen van een 3,5" Gea te gebruiken zijn op een 5" locomotief, waarbij enige eventuele aanpassingen nodig zijn aan de lengte van de ketel en de diameter van de wielen. Zie de tekening in mijn eerste bericht.

Groeten,

Dampf Treiber
Contacteer:

Berichtdoor Dampf Treiber » do mar 18, 2010 5:16 pm

Beste decauville

onder de term "smalspoor" verstaan wij 2 spoor breedtes, Namelijk Smalspoor e: 1000 mm. (ook wel meter spoor genoemd) en Smalspoor m: 700/600 mm. (ook wel bekend als veldbaan).

Als ik naar de post van Vrijerijder kijk ga ik er van uit dat hij het heeft over smalspoor e. Uw vraag gaat over een model van smalspoor m. :wink:

Ik kan helaas voor de rest niet echt antwoord geven op uw vragen, maar wie weet dat deze tabel op de site van stoomgroep turnhout van pas kan komen: Bouwschalen

gr. Dampftreiber
nichts besser als echte Dampf

decauville_nl

Berichtdoor decauville_nl » do mar 18, 2010 6:10 pm

Beste Dampftreiber,

Ook jij bedankt voor je bijdrage. Natuurlijk is meterspoor ook smalspoor... Onder smalspoor vallen niet alleen 600, 700 en 1000mm maar in feite alle spoorwijdtes kleiner dan normaalspoor.
Maarrr.. dat heeft allemaal niets met mijn brandende vragen van doen... Ook de bouwschalen pagina is erg interessant maar niet relevant in dit verband en helpt mij niet verder.

Mijn vragen zijn feitelijk technisch en gaan niet over spoorwijdtes of schaal! Mischien is de titel van het topic niet zo goed gekozen... :?

vrijerijder

Berichtdoor vrijerijder » do mar 18, 2010 6:38 pm

Beste

dan is er nog een oplossing als u de tekeningen in 3.5"heeft
alle maten x 11 en delen door 8 dan zou het probleem op gelost moeten zijn voor de wielen is ook een oplossing en standaard maten op de site van turnhout te vinden http://www.stoomgroep.be/modelbouw/wiel ... staandaard
ook kunt u daar de doorsneedes van aangedreven en on aan gedreven assen vinden

deze site kunt u verder bekijken door op links an de zijkant op start te klikken en daarna op modelbouw te klikken
heel veel info is op deze site te vinden

decauville_nl

Berichtdoor decauville_nl » do mar 18, 2010 8:35 pm

Hallo vrijerijder,

Nogmaals; ik heb geen probleem met opschalen, bovendien de rekensom die je maakt zou ook niet kloppen als je 3 1/2" naar 5" omrekent. Wat jij waarschijnlijk beschrijft is van 5" naar 7 1/4 inch omschalen. De link is wel interessant, dank je.

Ik zal mijn vragen nog eens ietsje anders formuleren. Vergeet dat omschalen. Ik wil enkel het ontwerp van de GEA iets aanpassen.
Mijn vragen zijn:
1.Kan ik de wieldiameter vergroten?
2.Is het een probleem de ketel iets te verlengen (ca.55mm) en de stoomdom iets te verplaatsen. Heeft dat grote konsekwenties?
Moet daar een aangepaste keteltekening voor komen die gekeurd moet worden?
3. Is een iets grotere schoorsteen van betekenis voor de prestaties?

dank en groeten,

john

Berichtdoor john » do mar 18, 2010 9:38 pm

Hallo vrijerijder,

1.Kan ik de wieldiameter vergroten?
2.Is het een probleem de ketel iets te verlengen (ca.55mm) en de stoomdom iets te verplaatsen. Heeft dat grote konsekwenties?
Moet daar een aangepaste keteltekening voor komen die gekeurd moet worden?
3. Is een iets grotere schoorsteen van betekenis voor de prestaties?

dank en groeten,
Wieldiameter vergroten kan, er zijn mensen die de standaard wieltjes van de 3,5" gea iets groter hebben gemaakt (van 55 naar 72mm geloof ik)
De algemene loop wordt dan iets rustiger van.

Alle veranderingen aan de ketel dienen in de tekeningen te worden aangepast en deze tekenining dient opnieuw ter goedkeuring overlegd te worden bij de veiligheids comissie.

een grotere schoorsteen diameter heeft zeer zeker conseqenties.
De trek door de exhaust zal absoluut van invloed zijn.
De uitlaatstoom nozzle en de plaats hiervan in de rookkast zal opnieuw bepaalt moeten worden.
Ook kan door de grotere diameter v/d schoorsteen de trek minder zijn, dit zal in de praktijk moeten blijken.
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

wijns

Berichtdoor wijns » do mar 18, 2010 10:35 pm

De wielen kunnen inderdaad groter , liefst zelfs. Die van mijn Gea draaien veel te snel als je de regelaar open zet , zelfs met een flinke belasting. De ketel zal ook wel geen probleem opleveren en wat de schoorsteen betreft , daar heb je nog tijd genoeg voor om dat later eventueel te veranderen.
Ook zitten er een paar foutjes in de walschaerts beweging , maar nogmaals : zorgen voor later. Maak eerst frame ,wielen en cylinders.
Dirk

decauville_nl

Berichtdoor decauville_nl » do mar 18, 2010 11:39 pm

Bedankt John en Dirk, dit zijn de zaken die ik weten wilde..

groeten,

mindm

gea gezina 5"

Berichtdoor mindm » do mar 25, 2010 12:03 am

hoi daar ben zelf al een tijdje bezig met het aan passen van de tekening van de gea naar 5" ben al een heel eind maar moet het drijfwerk nog na rekenen dit om dat als je gaat verschalen ook afrondingen voorkomen ben reeds met het frame, cilinders en wat klein spul klaar met bouwen en de lok wordt een stuk groter dan de NS 8500 die ik nu rij.
de ketel word er een van ongeveer 6 liter en deze tekening heb ik reeds onder goed keuring van een paar kleine fouten op papier.
als je wild kun je een keer komen kijken naar de lok in aanbouw voor het idee :D
stoom veel en veilig

decauville_nl

Berichtdoor decauville_nl » do mar 25, 2010 2:35 pm

Hoi,

Dat aanbod neem ik graag aan! Ik stuur je wel een pb-tje.

Bedankt & groeten,

Arnoud
Laatst gewijzigd door decauville_nl op vr mar 26, 2010 10:41 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Rene Witteman

Gea of Gezina

Berichtdoor Rene Witteman » do mar 25, 2010 6:46 pm

Er is maar een vereniging waar veel zandtreinlokomotieven zijn en dat is
Stoomgroep Rading spoor.
De vereniging is opgericht rondom de ontwikkelaar en bouwer van dit lokje dhr. George Wilschut helaas niet meer onder ons maar een geweldige bouwer.
Onze club bevat veel lokjes van dit type en ik ben dan ook van mening dat een ieder met modelstoomtrein gevoelens deze (verplicht) zou moeten bouwen.

Het is in de 3.5" uitvoering en volgens tekening een goed, sterk en mooi lokje waarbij alle facetten van de metaaltechniek aan bod komen.
Tevens is zo'n project te overzien en zal je met wat tijds-investering snel kunnen rijden.
Een goed rijdend lokje wat met wat behendigheid goed op stoom is te houden.

Zelf heb ik er al 3 gebouwd, waarvan 2 op 3,5" en 1 op 7,25" zie onze site www.radingspoor.nl
onder de noemer werk van leden staat " Klorus heeft een zusje"'

Het vergroten van de wielen heeft t.o.v. de tekening een gunstige invloed op het rijgedrag.

Het verkleinen van de ketel is te doen daar de ketel genoeg stoom maakt maar is niet raadzaam.
De lokjes zijn er in tientallen soorten en uitvoeringen gebouwd.
Er kan dus bijna van alles aan gehangen worden.
Ik bedoel dus wil je een stoompomp op je lok is het handig wat stoom-
(overschot) te hebben.
Vandaar die ketel...........

De schoorsteen is er ook in diverse uitvoeringen geweest en zal dus mits de goede vorm ook weinig invloed hebben op de stoomproductie.
Van belang zijn wel een goede uitlaatnozzle en blazer.

succes en groeten Rene

[img width=550 height=413]userimages/207_100_3270.JPG[/img]

decauville_nl

Berichtdoor decauville_nl » do mar 25, 2010 7:21 pm

Hallo Rene,

Bedankt voor je bericht. Ja ik ken Hollandsche Rading de site en je grote loc.. erg mooi! Ik ga binnenkort naar HR en hoop daar met wat smalspoorlocbouwers te kunnen praten..

Het is niet dat de ketel kleiner wordt. Alleen de rookkast zou iets kleiner worden en de ketel juist iets groter. Zo komt het kwa uiterlijk meer naar de werkelijkheid. Maar ik laat me graag informeren door mensen met verstand van zaken over de (on)mogelijkheden. Ik ben bezig met een aantal 3D ontwerpen te fabrieken gebaseerd op de Gezina/Gea. Hierbij een render van een 3.5"/1:7,6 locje waar ik mee bezig ben. Nog lang niet af, da's duidelijk... Ik maak die 3D modellen om te zien hoe een en ander in elkaar moet en of dat kan.

Afbeelding

Afbeelding

Dank & groeten,

Arnoud

Rene Witteman

Gezina

Berichtdoor Rene Witteman » do mar 25, 2010 9:59 pm

Beste Arnoud,

Mooi zo'n tekenprogramma, kun je zien of alles netjes past.
En of het ontwerp naar wens is.

Zelf heb ik helemaal niets met computertekenen en laat het maken van bestanden voor lasersnijwerk op mijn werk doen.

Hierbij ben je natuurlijk uitgenodigd voor vrijdag de 9e april bij ons op RS , we houden de avondrit vanaf zo'n 19.00 uur.

mvg Rene

Terug naar “3½", 5", 7¼" spoor”