Startdruk injecteur

Alles over de 3½", 5", 7¼" sporen

Moderator: Moderators

Han Smit

Startdruk injecteur

Berichtdoor Han Smit » ma jun 22, 2009 10:14 pm

Mijne heren,
Mijn locomotief een Juliet 3,5" heeft een capaciteit van 0.3l/min.
Het werkgebied ligt tussen de 2 en de 3,5 bar
Graag wil ik dit brengen tot de 6 bar.
In het verleden heb ik wel iets vernomen van een ring plaatsen tussen of het afdraaien van de achterste cone waar de stoom op staat.
De kogels van de injecteur en klepkast hebben sinds kort dezelfde diameter. De grotere kogel wat ik in de klepkast had, zorgde ook voor een werkgebied tussen de 2 en 3,5 bar. Er is dus niets veranderd.
Wie helpt mij?

Alvast bedankt.
Han Smit

Alex
Contacteer:

Berichtdoor Alex » do jun 25, 2009 12:05 am

Hallo Han
Ik heb op mijn Juliet een goedwerkende injecteur zitten bij een werk druk van 5 bar. Ik dacht niet dat de diameter van de kogels in de klepkast veel uitmaakt voor de werkdruk, volgens mij is de kogel in mijn injecteur kleiner dan die in de klepkast. Je kan de werking van de injecteur inderdaad beïnvloeden door de stoomkegel naar binnen of naar buiten te verplaatsen, ik weet alleen zo niet meer hoe het ook al weer zit, zou ik moeten opzoeken. Wees voorzichtig met afdraaien van de kegels, je beschadigd ze snel, ik zou liever met ringen werken, dan kun je het altijd weer ongedaan maken.
Groeten Alex

Paul Bender
Contacteer:

Berichtdoor Paul Bender » di jun 30, 2009 10:11 pm

Han,

Waarom probeer je niet eerst uit of het gewoon werkt?

Bij de SHM (Stoomtram Hoorn-Medemblik) werken onze injecteurs al ergens bij de 8 atmosfeer en doen het tot 12. (hoger kan ik niet testen) Beneden de 8 gebruiken we ze eigenlijk nooit, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ze het dan ook nog wel doen. Problemen met injecteurs zitten in mijn ervaring (ook nog wat 7 1/4 in een ver verleden bij de SWZ) eerder bij te lage druk dan te hoge druk.

In jou geval gaat het om een druk verhoging, dus je kan altijd nog je stoomtoevoer een beetje knijpen bij het op gang brengen van de injecteur. In principe moet een injecteur in staat zijn tegen 1,5 keer de keteldruk water te leveren (uit mijn hoofd). Indien het nietwerkt zou ik eerst eens kijken naar je aanvoerleiding van je water. Het zou me niet verbazen als bij een hogere druk je de waterleiding "leegzuigt".

Kortom: ketel ruim vullen en gewoon opstoken om te zien wat er gebeurd.
Paul Bender
-------------------------------------------------------
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak

Han Smit

Berichtdoor Han Smit » wo jul 01, 2009 12:42 pm

Dat heb ik regelmatig gedaan. Daarom kan ik ook melden dat ze werkt tussen de 2 en 3,5 bar.
Waterbak hoog, waterbak laag, ijsklontjes in het water, grotere aanvoerkanalen, enz. enz. Alles gedaan.
Maar heel erg bedankt voor de reacties tot nu toe.
Met vriendelijke groet,
Han Smit

Alex
Contacteer:

Berichtdoor Alex » wo jul 01, 2009 10:13 pm

Han
In de Onderstoom nr 91 uit april 1986 staat een interessant artikel over injecteurs. De oplage toen was 650 stuks en ik kan ik me voorstellen dat niet veel mensen dit kunnen opzoeken. Misschien een idee voor de redactie om dit eens opnieuw te plaatsen, ik wil het ook wel inscannen en online zetten als dat mag vanwege de copyrights. Om de druk te verhogen moet je de stoomkegel vergroten, of deze verder in de combinatiekegel plaatsen. Praktisch gezien zul je dus iets van het injecteurhuis moeten afhalen.
Op de beide Nienoord locs zitten 2 injecteurs per loc. Mijn ervaring is dat de ene bij een lagere druk aanslaat dan de andere. Dat bepaalt voor mijn dan weer de keuze welke injecteur ik wanneer bij zet.
Tenslotte staat op de site van de Stoomwalsen Club Nederland onder de tab techniek een artikel over injecteurs. http://www.stoomwalsenclub.nl/indexNL.htm

groeten Alex

black maisie
Contacteer:

Berichtdoor black maisie » ma jun 06, 2011 10:01 pm

han,

Als je de delivery cone iets naar buiten brengt dus b.v met een klein ringetje koperdraad zal de injector het beter doen op hoge druk.
Ik heb op mijn black five 2 "dezelfde" injectoren.
allen werk er 1 van 1.5 bar tot 4 bar en de ander van 1.5 bar tot ruim 7 bar.
het verschil zit in de delivery cone dit is de grootste van de 2.
kijk erg uit met het afdraaien van de cone.
ook moet de leiding naar de kogelklep weing bochten hebben.
de injector heeft een stukje recht leiding nodig om "op te starten"
Succes.

Michiel
"je hebt een hoop dwarsliggers nodig voor een recht spoor"

Ed

Berichtdoor Ed » di jun 07, 2011 7:43 pm

Hallo,

Even een correctie. De delivery conus heeft de kleinste opening van de 3 conussen.
De stoomconus is 3/2* diam. delivery conus en de mixcounus is 5/4* diam. delivery conus.
Maten conussen: Stoom mix delivery:
0.60 0.50 0.40
0.90 0.75 0.60
Deze maten als voorbeelden.
De opbrengst van de injecteur is d²*1120 ml.min-1. d= diameter delivey conus in mm.
Als je de stoom conus iets naar achteren brengt d.m.v. een ringetje dan vergroot je de annulus de ringvormige opening tussen uiteinde stoomconus en de mixconus, met als gevolg je vergroot de waterdoorlaat waardoor er dus meer stoom nodig is. Breng je de conus verder in de mixconus, dan verklein je de waterdoorlaat en heb je dus minder stoom nodig.
De verhouding tussen het opp. van de annulus en het opp uiteinde stoomconus moet 1.54 bedragen. plus of min 18%.
Als je alles wilt weten over de model injecteur, schaf dan het boekje
"The Model Injector" van Ted Crawford aan.
Dit is te koop bij Camden.
www.camdenmin.co.uk
email: info@camdenmin.co.uk

Hierin staat alles uitgelegd. De theorie en hoe je er zelf een kan ontwerpen en bouwen.

M.v.g.

Eddy

Terug naar “3½", 5", 7¼" spoor”