NS 8500

Alles over de 3½", 5", 7¼" sporen

Moderator: Moderators

marcel68

NS 8500

Berichtdoor marcel68 » Zo Apr 28, 2013 10:17 am

Ik heb de NVM tekeningen van de NS 8500 gekocht om deze loc te bouwen.
Zoals ik al wist betreft het alleen een algemeen plan en het drijfwerk en de ketel.

Nu ben ik opzoek naar detailtekeningen van bijvoorbeeld de wielophanging, etc. Wie heeft of kent iemand die deze tekeningen heeft. Of een loc waarvan ik foto's kan maken. Ik kan zelf ook tekenen maar een richting krijgen is wel makkelijk.

Groeten,
Marcel van Westendorp
Kijk eens op mijn site, www.stoompagina.nl.

ArnoldS

Tekeningen NS 8500

Berichtdoor ArnoldS » Zo Apr 28, 2013 4:41 pm

Beste Marcel,

Tja tekeningen vinden van het origineel is helaas in Nederland altijd een groot probleem. Sommige bezitters van goede tekeningen denken dat ze op goud zitten en vertikken het om die met anderen te delen en nemen het nog liever in hun graf mee. Mijn filosofie is altijd dat hoe meer je de tekeningen verspreid en uitgeeft des te groter de kans is dat de tekeningen bewaard blijven voor het nageslacht! Weg met die barrières, er moet gewoon een catalogus komen waar je uit zou kunnen bestellen. Wat dat aangaat heeft het National Railway Museum in York het veel beter voor elkaar. In Nederland zijn veel tekeningen verloren gegaan door de progressieve opruimwoede van de Nederlandse Spoorwegen en wat er nog van gered is kun je maar op een paar plekken te vinden (als het er tenminste nog is):

1 - Spoorwegarchief ondergebracht in het gemeentearchief van Utrecht
2 - Het spoorwegmuseum in Utrecht (heb je wel een insider nodig)
3 - De NVBS te Amersfoort (prima toegankelijk maar wel even een afspraakje maken
4 - Verkehrsmuseum Nürnberg omdat deze lok gebouwd is in Düsseldorf bij Hohenzollern AG

Wellicht is het grappig om te weten dat de wielen met wielen van de NS 4500 en de NS 9500 overeenkwamen. Ook deze locomotieven zijn gebouwd bij Hohenzollern Düsseldorf AG en dan komt bij mij al snel de gedachte naar boven dat de wijze van wielophanging niet veel van elkaar zouden kunnen verschillen. In ieder geval wens ik je veel succes met je zoektocht en houd ons maar op de hoogte...

Vriendelijke groeten,
Arnold

gerard

Berichtdoor gerard » Zo Apr 28, 2013 8:54 pm

Moi Marcel.

Het Utrechts archief bezit nog 5 tekeningen van de 8500. Alleen staat deze niet bij het kopje van de Nederlandse spoorwegen maar onder die van de staats spoorwegen. Het is volgens mij een ex SS 221. En als je daar onder zoekt vind je het wel. Ik heb wel wat tekeningen en schetsen maar dat is voor spoor 2 en spiritus gestookt. Mijn indruk was dat je voor grotere schaal gaat dus daar zal je denk ik niet zoveel aan hebben. Mocht je toch belang hebben dan hoor ik het wel.

M v.g.
Gerard
Het gaat niet om de luxe van de keuken, maar om de kok die er wat mee doet!!

Www.spoor1locloods.nl

marcel68

Berichtdoor marcel68 » Ma Apr 29, 2013 3:31 pm

@Arnold: Bedankt voor je reactie. IK ben het volledig met je eens dat er veel verloren is gegaan en nog gaat. Ik zal eens informeren bij het spoorwegmuseum en de NVBS. Ook het archief is idd een mogelijkheid.
Goede modelbouwtekeningen zouden ook prima zijn. De NVM tekeningen zijn erg sumier.

@Gerard: Ook bedankt voor je bericht. De spoor 2 tekeningen heb ik maar zijn wezenlijk anders dan de 5" die ik wil maken. Met name het frame en de ophanging van de assen, en daar gaat het mij om.

Ik zal waarschijnlijk veel van de machine zelf gaan tekenen en beschikbaar stellen aan iedereen die het maar wil.

JohanvanderWerf

Re: NS 8500

Berichtdoor JohanvanderWerf » Zo Sep 10, 2017 10:10 am

Hallo Marcel, hoe vordert de bouw van de 8500. Ik zit me te orienteren op een locomotief project en een optie is de 8500 op 5" spoor. Ik heb echter nog niet zo veel ervaring.
Groet, Johan

marcel68

Berichtdoor marcel68 » Ma Sep 11, 2017 8:08 am

Hallo Johan,
Ik ben er niet aan begonnen. Ik bouw nu de NCS41 op 7 1/4".
Kijk maar op mijn site voor de vorderingen.

Groet,
Marcel

JohanvanderWerf

Berichtdoor JohanvanderWerf » Ma Sep 11, 2017 7:43 pm

Marcel,
Dank voor je reactie. Had je nog wel info over de 8500 kunnen vinden? Had je nog tekeningen? Had je de tekeningen van NVM gezien? Zijn Deze bruikbaar?
Groet, Johan

marcel68

Berichtdoor marcel68 » Di Sep 12, 2017 7:56 am

Hallo,
Ik heb de tekeningen van de NVM, die zijn voor een beginner niet bruikbaar.
Het is alleen een overzichtstekening. Je zal zelf alle details moeten tekenen en uitrekenen.
Dat is de reden waarom ik niet ben begonnen.

Groet,
Marcel

Terug naar “3½", 5", 7¼" spoor”