Dacre

Forum voor alle zaken aangaande spoor 1

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Eddy

Bericht door Eddy » do okt 08, 2009 9:20 pm

Wie heeft er een goede tip om de mantel in de juiste vorm te buigen?
Erik schreef: de mantel op een stukje rond (overschot van de ketelbuis)gebogen.
Zo makkelijk als het hier staat, gaat het niet. Tenminste niet bij mij :D

Ik heb geprobeerd de mantel mbv de ketelbuis te buigen, maar dat gaat niet helemaal juist. Geprobeerd om het "bovenste" gedeelte met een lijmtang vast te zetten en dan te buigen gaat ook niet goed.

Groeten.

Erik.B
Contacteer:

Bericht door Erik.B » do okt 08, 2009 9:31 pm

Eddy schreef:Wie heeft er een goede tip om de mantel in de juiste vorm te buigen?
Erik schreef: de mantel op een stukje rond (overschot van de ketelbuis)gebogen.
Zo makkelijk als het hier staat, gaat het niet. Tenminste niet bij mij :D

Ik heb geprobeerd de mantel mbv de ketelbuis te buigen, maar dat gaat niet helemaal juist. Geprobeerd om het "bovenste" gedeelte met een lijmtang vast te zetten en dan te buigen gaat ook niet goed.

Groeten.
Eddy

Ik heb koper gebruikt voor de rook kast mantel. zij platen (rook kast deur en waar de ketel in geschoven word) zijn van messing. 1,5 mm voldoet prima. Koper kun je heet stoken (kersen rood) en dan rustig af laten koelen. als het nog beetje warm is (dat het je het kun vast pakken) kun je het heel makkelijk buigen.

De rook kast van mijn NS3400 heb ik van 1 mm plaat staal gemaakt. Ook deze heb ik met de hand gebogen om een stuk buis heen die de juiste diameter heeft. Buiten diameter - 2x de plaat dikte= diameter buis/mal.

Afbeelding

Hopelijk heb je hier wat aan ;) Als je meer moet weten vragen zijn van harte welkom.

Groeten
Erik
Do or Do not...there is no try...

http://www.eriksmodelstoom.webs.com/

Erik

Bericht door Erik » vr okt 09, 2009 11:57 am

Hallo Eddy,

Ik heb voor de mantel 1.5mm staalplaat gebruikt. Voor het buigen nog geen gat voor de schoorsteen boren, anders knikt de plaat ter hoogte van het gat. Wel heb ik een dun lijntje gekrast om het midden van de strook plaatstaal (waar straks het gat voor de schoorsteen moet komen) aan te geven. Het kraslijntje wordt het hoogste punt van de rookkast. Op de buis heb ik ook in de lengterichting een lijntje gekrast (een stukje hoekprofiel en daar langs krassen). Bij het buigen moet je zorgen dat je die twee lijntjes op elkaar houdt.
In de bankschroef heb ik vervolgens een stalen staaf geklemd, die aan de zijkant uitsteekt. Hieroverheen het stukje ketelbuis, daarop de strook plaatstaal (kraslijntjes precies op elkaar laten vallen, dan een stukje afvalmateriaal op de strook plaatstaal (om een afdruk van de klem te voorkomen) . Dit geheel vastgeklemd met een klem. Dan voorzichtig, met twee handen, allebei de kanten van de strook plaatstaal tegelijk naar beneden buigen.
Van papier had ik een malletje gemaakt om e.e.a. te controleren en evt. te corrigeren.
Belangrijk is dat na het buigen de voor- en achterkant goed vlak zijn.De diameter hoeft niet zo precies te passen, de voor-en achterfrontjes maak je later hierop passend. Symmetrie is natuurlijk wel belangrijk!
Het is een heel gerpruts om alles goed vast te klemmen, maar als je dit voor elkaar hebt moet het wel lukken. Als je een stuk rondstaal van de juiste diameter hebt, kan je dat natuurlijk ook gebruiken. Je bankschroef moet dan wel groot genoeg zijn!
Veel succes!

Erik Reinders
Laatst gewijzigd door Erik op vr okt 09, 2009 12:56 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Met elk klein stapje kom je weer een beetje dichter bij je doel.

Eddy

Bericht door Eddy » vr okt 09, 2009 12:18 pm

Dank jullie wel. Ik zal binnenkort weer een poging wagen.

wijns

Bericht door wijns » vr okt 09, 2009 6:37 pm

Eddy schreef:Dank jullie wel. Ik zal binnenkort weer een poging wagen.
Hallo Eddy
Hier heb je een paar foto's hoe ik te werk ga, het is wel niet van een dacre maar het komt op hetzelfde neer.
Zaag eerst de twee platen uit maar maak de opening van de deur en de ketel nog niet. Boor wel twee gaten van 6mm in het center van de deur opening en keteldoorgang.Draai een buisje van ongeveer 1O mm met een gat van minimum 6mm en een lengte gelijk aan de afstand die de platen moeten uit elkaar staan. Met een lange bout en moer van 6 kan je de twee platen tegen elkaar vijzen ( met het buisje er tussen)
Het geheel mooi haaks monteren.
De buiten ommanteling maak je ongeveer 6mm breder dan nodig.Gat van de schoorsteen nog niet maken , wel voorboren met 3mm.
Plooi de plaat rond een dikke staaf tot het geheel zo goed mogelijk aansluit op de platen. Plooi een haak uit een draadstang van 3mm en steek hem door het voorlopige schoorsteengat. De haak komt rond het buisje en met een moertje en een rondel kan je de plaat aantrekken zodat ze bovenaan aansluit op de platen. Plooi een U uit een stevige draad en plaats die zodanig dat de onderkant van de mantel op de platen aansluit. Staat alles recht? Dan kan er gelast worden. Daarna haak verwijderen en schoorsteenvoetje lassen.
De overstekende rand van 3mm vijl ik weg gelijk met de voorplaat.
Daarna kan de rookast op een opspanplaat van de draaibank gemonteerd worden ( zie foto ) Nadat deze is uitgeklokt het gat voor de keteldoorgang draaien en de overstekende rand wegdraaien.
Aan de voorkant van de rookkast laat ik gewoon het gat van 6 mm dat ik gebruik om een " nepdeur" te monteren.
Als je een "echte" deur wil zal je eerst het gat voor de deur moeten uitdraaien en daarna de rookast omkeren en met een heel grote rondel of een schijf de rookast opnieuw moeten monteren en uitklokken voor het ketelgat.
Het geheel is hier uit messing gemaakt , maar ik raad je aan om ijzerplaat van 0,7 mm te gebruiken.
Hopelijk heb je hier iets aan , anders vraag maar op
Dirk

[img width=550 height=413]userimages/4778_IM000892.JPG[/img]
[img width=550 height=413]userimages/4778_IM000900.JPG[/img]
[img width=550 height=413]userimages/4778_IM000905.JPG[/img]

Eddy

Bericht door Eddy » vr okt 09, 2009 7:13 pm

Dank je wel Dirk. Ben heel blij met jullie raadgevingen.
Geweldig forum. :D

Eddy

Bericht door Eddy » do okt 15, 2009 10:54 am

Ik heb ondertussen de rookkast (staal) gesoldeerd en met een schuurband op m'n werk schoongemaakt.
Nu wil ik hem een beetje "oppoetsen". Wat is hiervoor een goede methode? Schuurpapier?

EDIT: Nog een keer op het schuurbandje, rustig aan, gaat het prima.

Eddy

Bericht door Eddy » do okt 15, 2009 5:58 pm

Het begin is er.

Afbeelding

Erik

Bericht door Erik » do okt 15, 2009 6:35 pm

Hallo Dacre- bouwers,

Mijn Dacre is weer een beetje dichter bij zijn voltooiing gekomen. De beplating kost me wel heel wat zweetdruppeltjes, want plaatwerken had ik tot nu toe nog vrijwel nooit gedaan. De foto's geven een indruk van wat het moet gaan worden. Momenteel ben ik bezig met de scharnieren voor de rookkastdeur en de vormgeving van de bufferbalken. Ook het dak moet nog bevestigd (en ook makkelijk afneembaar) worden.
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding

wordt vervolgd,

Stoomgroet

Erik Reinders

Eddy

Bericht door Eddy » do okt 15, 2009 6:43 pm

Mooi Erik. Nog een lakje en klaar. :D

Erik

Bericht door Erik » do okt 15, 2009 7:07 pm

Hallo Eddy,

Echt klaar is mijn loc nog niet. Ik wil nog messing randen om de raampjes maken, een stoomdom, betere koppelstangen, scharnieren voor de rookkastdeur, trapjes voor de machinist, handrails etc.
Voor het lakken kan ik nog wel wat tips gebruiken :wink:

groetjes van Erik

Erik.B
Contacteer:

Bericht door Erik.B » do okt 15, 2009 10:08 pm

Hey Erik

Dat ziet er goed uit! Ga zo door. De details zullen zeker geen slechte uit straling geven. De kolen bunker heb je trouwen leuk gemaakt. Ook het grote raam achter is mooi gedaan. kun je handig bij de stoomkraan.

Doe er rustig aan over en neem de tijd voor de details, want dit zijn juist de onderdelen die de locomotief zijn karakter geven.
Dan zou hij zeker klaar zijn met het voor jaar, kun je aan je tuinbaan bezig ;).

Als ik zo beetje op de foto kan zien is er vast wel beetje ruimte voor.

Groeten
Erik
Do or Do not...there is no try...

http://www.eriksmodelstoom.webs.com/

Eddy

Bericht door Eddy » zo okt 18, 2009 10:30 pm

Erik schreef:
Voor het lakken kan ik nog wel wat tips gebruiken :wink:

groetjes van Erik
Erik, Dirk geeft hier wat nuttige tips. Even helemaal naar beneden scrollen.

Eddy

Bericht door Eddy » do okt 22, 2009 1:15 pm

31 oktober wil ik wat zaken kopen die niet zelf te maken zijn.
Een manometer. 6 bar? Welke aansluiting moet ie hebben? Heeft iemand misschien iets op papier (pdf) over modelstoom manometers?

Een sproeier. Regner? Heeft iemand een type?

Hoe zit het met het gastankje. Moet ik daar nog iets voor aanschaffen?

Nog andere zaken die ik de 31e niet moet vergeten?

Alle ideeën weer van harte welkom :D

EDIT: uit de catalogus van Regner haal ik al wat ideeën.
Laatst gewijzigd door Eddy op vr okt 23, 2009 10:05 am, 1 keer totaal gewijzigd.

datema

Bericht door datema » do okt 22, 2009 11:14 pm

Erik,

Wat is het probleem?
Als je geen lucht hebt om hem te testen heb ik dat wel en woon niet ver weg.
Als de machine vast zit,wordt het helaas een ander probleem.

Groet,

Evert.

Plaats reactie