Dacre

Forum voor alle zaken aangaande spoor 1

Moderator: Moderators

Erik.B
Contacteer:

Bericht door Erik.B » ma mar 24, 2008 2:29 pm

Eddy schreef:
Heb je je Dacre al aan het rijden?
Helaas heb ik mijn loc nog niet aan de praat gekregen. Ik heb maar mijn rook kast en ketel in de verf gezet.:roll:
Ik hoop dat ik hem zo snel mogelijk onderstoom kan krijgen :wink:

Afbeelding
Afbeelding

Erik.B
Contacteer:

Dacre

Bericht door Erik.B » ma mei 12, 2008 10:58 pm

Hallo Eddy en kloppertjes!

Hoe staat het met de bouw van jullie dacre? Ben erg benieuwt!
Ik heb die van mij al onderstoom gehad. echter zonder sucses. Ben nog een en ander aan het instellen en dan nog eens proberen. De zuigers liepen ook wat stroef toen ze in aanraking kwamen met stoom. maar na dat je ze wat meer draait slijt het wel beetje uit. moet goed in lopen net als een 2-tak motortje. Brander ook ingesteld en de veiligheid op 3 bar. Verder Gebruik ik aanstekergas. Heeft dat wel de gewenste verbranding voor zo'n brander?

Groeten
Erik

Afbeelding
Voor meer foto's van mijn dacre
http://www.mijnalbum.nl/Album=GPGUGZCH

Eddy

Bericht door Eddy » di mei 13, 2008 9:46 am

Hoi Erik,

Bij mij staat alles even stil. Vakantie, mooi weer, tuin, je begrijpt het wel :D

Jammmer dat je hem nog niet onder stoom hebt gehad. De volhouder wint. :D

Kloppertjes

Bericht door Kloppertjes » di mei 13, 2008 2:10 pm

Mijn Dacre gebeurt momenteel niets aan. Studeren vraagt een hoop tijd en ik spendeer momenteel veel weekenden aan mijn andere hobby (zweefvliegen). Voeg daar aan toe dat vader en/of broer af en toe ook nog wel eens in de werkplaats aan de gang willen en dan wil het niet zo snel meer helaas :P

Erik.B
Contacteer:

Bericht door Erik.B » di mei 13, 2008 7:34 pm

ha! blijkbaar ben ik toch flink bezig. maar ja ben 2 jaar begonnen met bouwen en zaten wat onderbekingen tussen ook.
Flink door bouwen en dan aan de bouw van de ns 3400. 8)

Erik

Jeroen

Bericht door Jeroen » di mei 13, 2008 10:27 pm

Kloppertjes schreef:Mijn Dacre gebeurt momenteel niets aan. Studeren vraagt een hoop tijd en ik spendeer momenteel veel weekenden aan mijn andere hobby (zweefvliegen). Voeg daar aan toe dat vader en/of broer af en toe ook nog wel eens in de werkplaats aan de gang willen en dan wil het niet zo snel meer helaas :P
Lieren of slepen?

Jeroen
Ende derailleert niet!

Kloppertjes

Bericht door Kloppertjes » wo mei 14, 2008 12:34 am

Meestal lieren, als het goedkoop kan ook slepen (Is toch ook wel weer leuk en ben al solo-sleep)

Erik.B
Contacteer:

Bericht door Erik.B » vr jul 18, 2008 5:37 pm

Hallo stoom bouwers!

Ik wou even mijn vordering van mijn dacre laten zien. Eindelijk maar toch, hij loopt! Na een periode van 2 jaar. er zaten wel maanden onderbrekingen tussen ivbm tijd en materiaal.

video Link:
http://nl.youtube.com/watch?v=7Za_iuFRkeM

Moet alleen nog de veiligheid aan passen. Hij gaat nog te vroeg open en blijft ook niet goed dicht. toch zit er een kleine viton ring in. Op het filmpje zie je dat er wat staalbloken op ligen..die houden hem nog net een beetje dicht. Veilig bepaalt niet maar had daar door ook constant druk en bleef mooi lopen.

Afbeelding

Hoe ver staan jullie er voor kloppertjes en Eddy?

Groeten
Erik
Do or Do not...there is no try...

http://www.eriksmodelstoom.webs.com/

Eddy

Bericht door Eddy » di jul 22, 2008 12:47 am

Gefeliciteerd Erik. Prachtig.

Hier (eigenlijk moet ik daar zeggen. Zit nu in Peru vakantie te vieren) staat alles nog stil. Per 1 aug. begin ik met een nieuwe baan. Hopelijk vind ik tijd om verder te gaan. Heb er wel weer zin aan.

Gr.
Eddy.

Erik

Bericht door Erik » zo mar 01, 2009 5:10 pm

Hallo medebouwers van de Dacre,

Het resultaat van Erik inspireert tot navolging! Complimenten!
Voor de schuifkasten van de Dacre zijn 18mm o-ringen (Viton) met een dikte van 1,2 mm nodig.
Weet iemand waar je die kunt verkrijgen?

Stoomgroeten,

Erik Reinders
Met elk klein stapje kom je weer een beetje dichter bij je doel.

Erik.B
Contacteer:

Bericht door Erik.B » zo mar 01, 2009 7:24 pm

Hallo Erik :wink:

De ringen voor tussen de schuifkasten heb ik niet gedaan. Ik heb de tekening er van gekopieerd en uit geknipt. Deze heb ik als pakking gebruikt. Wil verder prima. De gaten voor de bouten heb ik met een drevel gemaakt. Voor de cilinder deksels heb ik precies het zelfde gedaan.

Als je de cilinder maakt, zorg er dan voor dat de spiegel (bovenkant) goed vlak en zeker glad is!
Dat heb ik niet gedaan dus moet bij mij nog gebeuren.

Als je toch de o ringen wilt gebruiken. Probeer het eens bij Rob Sauerbier.

Met vriendelijke groet
Erik :)

Afbeelding

Erik

Bericht door Erik » di mar 03, 2009 10:37 am

Dankjewel Erik voor je reaktie.

Ik heb Rob Sauerbier al geprobeerd, maar die heeft alleen ringen met een snoerdikte van 1 mm.
Tekenpapier met olie is ook een goed idee, ik dacht zelf om vloeibare pakking van Locktite te gebruiken. Nadeel is dan wel dat je dit weer over moet doen als je de schuifkasten open hebt gehad.
Mijn Dacre vordert zeer langzaam, ik heb het onderstel al wel aan het draaien met de fietspomp (ik bezit helaas geen compressor).
Ik hoor nog veel lucht lekken, dus: werk aan de winkel!

Vriendelijke groeten,

Erik R. :D

Erik.B
Contacteer:

Bericht door Erik.B » di mar 03, 2009 11:00 pm

Erik,

Loctite zat ik toen eerst ook aan te denken. En inderdaad moet het op nieuw aan brengen als je de schuifkast open/ er af hebt gehaald.
De O-ringen met een snoer dikte van 1 mm kun je ook proberen. Werkt het niet, heb je o ringen op voorraad.

Het testen met een fietspomp kun je testen of er beweging in zit, maar om echt te laten draaien is het geen goede optie. Wat nog wel kan is een koel kast compressortje te vinden uit een oude koelkast. Die (meestal) zwarte ovalen dingen:). Een goed gebouwd locje kan er mooi rustig op lopen. Als je ze los koppelt, weet dan wel zeker er van te zijn dat er geen druk meer op de leidingen staat. vloei stof bij chemisch afval dumpen (In fles).

Als je in mei tijdens de Internationale stoomdagen op Nienoord komt, kan ik je op het goede pad (spoor) helpen. :wink:

Succes met de bouw, en laat weten hoe het gaat.

Gr
Erik B :wink:

Erik

Bericht door Erik » do mar 05, 2009 1:11 pm

Hallo Erik,

Ik heb viton ringen van 1mm besteld, kijken of dit lukt. Gaat het niet dan maak ik papieren pakkingen.
Op een rommelmarkt van een school vond ik een oud 12volt compressortje (om luchtbedden etc. op te pompen). Die kan ik op een acculader laten draaien :) , ga ik vanavond proberen.

Bedankt voor je tips

stoomgroeten,
Erik

Erik

Dacre

Bericht door Erik » ma mar 23, 2009 11:11 pm

Hallo Erik,

Mijn Dacre vordert langzaam, het draaien op het compressortje is gelukt :D
Probleem was alleen: of vooruit ging soepel, of achteruit, maar ik kreeg de afstelling nooit zo dat allebei de richtingen mooi liepen.
Na lang puzzelen vond ik de oplossing: Ik heb nieuwe stopcollars gemaakt die iets eerder het excentriek meenemen. Ipv. 8mm wegfrezen volgens de tekenning heb ik nu 7.5 mm weggefreesd. In beide richtingen loopt hij nu soepel :D
Voor de zuigerringen heb ik Teflontape in de zuigergroef gewikkeld, zoals bij de locomotieven van Regner. Ringen van teflon krijg ik niet goed passend. Hoe heb jij dit opgelost?
Ik ga nu aan de slag met de ketel en de rookkast, zal nog wel even duren, want veel werkplaats-tijd heb ik niet

Groetjes van Erik

Plaats reactie