Rio Grande K-27

Forum voor alle zaken aangaande spoor 1

Moderator: Moderators

Chrit-koumans
Berichten: 322
Lid geworden op: di sep 30, 2008 3:13 pm
Locatie: Thuis

Rio Grande K-27

Bericht door Chrit-koumans » do okt 15, 2015 7:22 pm

Hallo Spoor 1 bouwers,

Ik ben toe aan een nieuwe uitdaging en wil de Rio Grande K-27 met het nummer 464 gaan bouwen
Zie foto´s.

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding



De tekeningen in metrische maten van deze loc wordt door Kozo Hiraoka geplaatst in een tijdschrift uit de USA. Deze tekeningen zijn zeer uitgebreid en zijn voorzien van een duidelijke bouwbeschrijving (foto´s en samenstellingen ) en is zonder fouten!!
De loc is voorzien van Walschaerts aansturing en bosschuiven.
De schaal van deze loc is 1:10 voor een 89 mm spoor ,(normaal is 1:16) maar vergelijkbaar in grote met spoor 5.
In de beschrijving wordt vermeld dat men de tekening makkelijker kan verkleinen dan vergroten.(alles wordt dan echt groot en heeft men een groot machinepark nodig, de ketel wordt dan
bijv ± 200 mm in doorsnede bij een spoorbreedte van 127 mm )
De lengte van loc en wagon is ± 1760 mm. Ik wil deze loc bouwen op de schaal 1:20 voor spoor 1,
gas gestookt, dus de helft kleiner en is dan nog ruim 880 mm lang !!!! (ook kolenstook is mogelijk)
Tot heden heb ik 12 afleveringen van de ± 30 verzamelt.(rest volgt in de toekomst.)
Deze 12 heb ik reeds terug geschaald in autocad in de verhouding 1:20 en de rest volgt bij binnenkomen.
Mijn vraag is zijn er mensen die ook interesse hebben om deze machine te bouwen?
Zelf ga ik een dezer komende maanden aanvangen met de bouw.
Men houd er nl twee tekeningen aan over,een tekening voor 89 mm en de tekening voor 45 mm spoor.
De complete tekening zal totaal ± 400-500 A-4 bevatten van uitstekende kwaliteit.
( 89 mm en 45 mm tekeningen)
Degene die interesse hebben laat iets horen.

Groet,

Chrit
Laatst gewijzigd door Chrit-koumans op zo feb 07, 2016 12:27 pm, 11 keer totaal gewijzigd.
De optimist ziet steeds rozen,
De pessimist alleen maar doornen.

gerard
Berichten: 126
Lid geworden op: di aug 24, 2004 3:15 pm
Locatie: Assen
Contacteer:

Re: Rio Grande K-27

Bericht door gerard » za okt 17, 2015 1:17 pm

Hoi Chrit.


Mooi project zeg!! Gezien de drukte in mijn werkplaatsje is meebouwen geen optie op het moment. Maar ik hoop dat je regelmatig wat op het forum plaatst over de vorderingen. En voor tekeningen houd ik me altijd aanbevolen.

Succes met de bouw.

Groet Gerard
Het gaat niet om de luxe van de keuken, maar om de kok die er wat mee doet!!

Www.spoor1locloods.nl

Chrit-koumans
Berichten: 322
Lid geworden op: di sep 30, 2008 3:13 pm
Locatie: Thuis

Re: Rio Grande K-27

Bericht door Chrit-koumans » ma okt 19, 2015 7:20 pm

Hallo Gerard,

Bedankt voor Je reactie.
Tegen de tijd dat het weer rustig wordt in Jouw werkplaats laat je maar iets van je horen.
Vandaag heb ik aangevangen met het zagen en bewerken van de frameplaten. Iedere zijde bestaat uit 3 stukken die met elkaar bevestigd worden. Kozo geeft aan dat er ±180 manuren voor nodig zijn, dus voorlopig wordt het in mijn werkplaats ook niet rustig.
Over de vorderingen zal ik Je via het Forum op de hoogte houden.

Groet,

Chrit
De optimist ziet steeds rozen,
De pessimist alleen maar doornen.

Chrit-koumans
Berichten: 322
Lid geworden op: di sep 30, 2008 3:13 pm
Locatie: Thuis

Re: Rio Grande K-27

Bericht door Chrit-koumans » zo okt 25, 2015 11:10 am

Hallo Allen,

Bij deze de eerste foto van het middelste framedeel. :idea:
De volgende stap is het maken van de lagergeleidingen en sluitstukken.. (4 stuks)

Afbeelding

Afbeelding

Groet,

Chrit
Laatst gewijzigd door Chrit-koumans op zo feb 14, 2016 1:10 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
De optimist ziet steeds rozen,
De pessimist alleen maar doornen.

Chrit-koumans
Berichten: 322
Lid geworden op: di sep 30, 2008 3:13 pm
Locatie: Thuis

Re: Rio Grande K-27

Bericht door Chrit-koumans » do okt 29, 2015 4:29 pm

Hallo Allen,

Hierbij een foto van de lagersluitstukken na bewerking en montage.
Ik kan nu overgaan tot het frezen van de lager geleidingen. Tijdens het frezen blijven de lagerstukken gemonteerd ,zo ben Je zeker van geleidingen die exact parallel zijn.

Afbeelding

Groet ,

Chrit
Laatst gewijzigd door Chrit-koumans op vr nov 06, 2015 7:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
De optimist ziet steeds rozen,
De pessimist alleen maar doornen.

Chrit-koumans
Berichten: 322
Lid geworden op: di sep 30, 2008 3:13 pm
Locatie: Thuis

Re: Rio Grande K-27

Bericht door Chrit-koumans » vr okt 30, 2015 4:48 pm

Hallo Allen,

De 4 lager geleidingen zijn nu gefreesd. Langzaam wordt het een frame. Ik ga nu het framestuk maken waarop de cilinder gemonteerd wordt en aansluit aan de rechterzijde.

Afbeelding

Groet,

Chrit
De optimist ziet steeds rozen,
De pessimist alleen maar doornen.

Chrit-koumans
Berichten: 322
Lid geworden op: di sep 30, 2008 3:13 pm
Locatie: Thuis

Re: Rio Grande K-27

Bericht door Chrit-koumans » do nov 05, 2015 5:52 pm

Hallo Allen,

We zijn weer iets verder gevorderd met het maken van het frame .Het voorste deel waar de cilinder wordt gemonteerd is gefreesd en gemonteerd. nu ga ik verder met het achterste deel.

Afbeelding

Groet ,

Chrit
De optimist ziet steeds rozen,
De pessimist alleen maar doornen.

Chrit-koumans
Berichten: 322
Lid geworden op: di sep 30, 2008 3:13 pm
Locatie: Thuis

Re: Rio Grande K-27

Bericht door Chrit-koumans » ma nov 09, 2015 7:38 pm

Hallo Allen,

Het derde ( achterste deel ) van het frame onder narcose in de machineklem. De opening voor de trailing truck wordt nu op maat gefreesd. Hierna kan ik overgaan tot het frezen van de buitenste contouren en het boren van de 14 bevestigingsgaten aan de rechterzijde.



Groet,

Chrit
Laatst gewijzigd door Chrit-koumans op zo feb 14, 2016 12:35 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
De optimist ziet steeds rozen,
De pessimist alleen maar doornen.

Chrit-koumans
Berichten: 322
Lid geworden op: di sep 30, 2008 3:13 pm
Locatie: Thuis

Re: Rio Grande K-27

Bericht door Chrit-koumans » wo nov 11, 2015 7:15 pm

Hallo Allen,

Het derde deel van het frame is nu ook gefreesd en de bevestigingsgaten geboord en of getapt. Nu kan ik overgaan tot het samenstellen van de componenten.

Afbeelding

De delen zijn nu gemonteerd en ga nu de stukken maken voor tussen de zijwanden, o.a.de bumpers .

Afbeelding

Groet,

Chrit
Laatst gewijzigd door Chrit-koumans op zo feb 14, 2016 12:37 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
De optimist ziet steeds rozen,
De pessimist alleen maar doornen.

Chrit-koumans
Berichten: 322
Lid geworden op: di sep 30, 2008 3:13 pm
Locatie: Thuis

Re: Rio Grande K-27

Bericht door Chrit-koumans » do nov 19, 2015 7:58 pm

Hallo Allen,

Bij deze enkele foto´s van het samengestelde frame.
De buitenste kopse kanten van de voorbumper moeten nog onder een hoek van 45° afgeschuind worden.
Veel bevestigingsboutjes worden weggewerkt in de bumper en frame en dat ziet er goed uit.
De lengte van het frame is nu 498.5 mm !! De breedte tussen het frame aan de voorzijde is 60 mm, de achterzijde is 68 mm tussen de frameplaten.

Afbeelding

Afbeelding

Nu ga ik aanvangen met het maken van de Trailing Truck,het achterste wielstel.

Groet,

Chrit
De optimist ziet steeds rozen,
De pessimist alleen maar doornen.

Chrit-koumans
Berichten: 322
Lid geworden op: di sep 30, 2008 3:13 pm
Locatie: Thuis

Re: Rio Grande K-27

Bericht door Chrit-koumans » ma nov 23, 2015 7:19 pm

Hallo Allen,

Een blik op het Trailing Truck- frame met de uitgelijnde lagerblokken ,
die voorzien zijn van fosforbronzen bussen, welke zorg dragen voor de wiellagering.

Afbeelding

Het gemonteerde Trailing Truck frame.

Afbeelding

Groet,

Chrit
Laatst gewijzigd door Chrit-koumans op vr feb 12, 2016 8:45 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
De optimist ziet steeds rozen,
De pessimist alleen maar doornen.

Chrit-koumans
Berichten: 322
Lid geworden op: di sep 30, 2008 3:13 pm
Locatie: Thuis

Re: Rio Grande K-27

Bericht door Chrit-koumans » do nov 26, 2015 7:21 pm

Hallo Allen,

Hier enkele foto´s van het Trailing Truck frame met gemonteerde as en wielen in het Main Frame.
De truck met wielen kunnen 8.8 º zijdelings bewegen.
De truck wordt in een later stadium nog voorzien van bladveren voor het opvangen van de oneffenheden en schokken in het spoortraject.

Afbeelding[img]


Nu ga ik beginnen met het vervaardigen van de Leading Truck. (voorzijde )

Groet,

Chrit
Laatst gewijzigd door Chrit-koumans op zo jan 31, 2016 11:53 am, 2 keer totaal gewijzigd.
De optimist ziet steeds rozen,
De pessimist alleen maar doornen.

Chrit-koumans
Berichten: 322
Lid geworden op: di sep 30, 2008 3:13 pm
Locatie: Thuis

Re: Rio Grande K-27

Bericht door Chrit-koumans » do dec 03, 2015 7:02 pm

Hallo Allen,

Weer een stapje dichter bij het einddoel.
Enkele onderdelen voor de Leading Truck.
Het huis is gemaakt van vierkant lagerbrons.

Nu ga ik het support maken dat voorkomt dat de Leading Truck naar beneden valt als de machine bijv wordt opgetild.

Groet,

Chrit
Laatst gewijzigd door Chrit-koumans op zo jan 31, 2016 12:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
De optimist ziet steeds rozen,
De pessimist alleen maar doornen.

Chrit-koumans
Berichten: 322
Lid geworden op: di sep 30, 2008 3:13 pm
Locatie: Thuis

Re: Rio Grande K-27

Bericht door Chrit-koumans » za dec 12, 2015 3:25 pm

Hallo Allen,

Weer enkele foto´s van mijn vorderingen.
Het uitlaat T-stuk en support met met de hiervoor benodigde onderdelen ten behoeve van de vering.
De plaatjes aan de zijkant van het frame zijn hulpplaatjes die nu dienen voor montage.
Later wordt het T-stuk bevestigd aan de cilinders en het frame.

Afbeelding

Het T-stuk met onderdelen gemonteerd.

Afbeelding

De Leading Truck gezien van af de onderzijde met support


.Afbeelding


Verder ga ik nu met het maken van wat kleine onderdelen die aan het frame bevestigd worden.
Hierna kan ik aanvangen met het maken van de 8 drijfwielen ,assen en lagers.


Groet,

Chrit
Laatst gewijzigd door Chrit-koumans op za feb 06, 2016 4:06 pm, 6 keer totaal gewijzigd.
De optimist ziet steeds rozen,
De pessimist alleen maar doornen.

Chrit-koumans
Berichten: 322
Lid geworden op: di sep 30, 2008 3:13 pm
Locatie: Thuis

Re: Rio Grande K-27

Bericht door Chrit-koumans » vr dec 25, 2015 11:51 am

Hallo Allen,

Bij deze de 8 drijfwielen na de eerste bewerking ,de asgaten zijn geruimd op 9 mm.
Nu draai ik eerst de 8 Cranks met de asgaten , waarna ik een doorn maak waarop de wielen en vervolgens de 8 Cranks na elkaar afgewerkt en op maat worden gemaakt.

Afbeelding

Voor de afwisseling heb ik de onderdelen gemaakt waaraan de vering wordt bevestigt
tbv de Trailing Truck.(achterzijde)
De boutjes aan het rechtse onderdeel worden nog vervangen door M2 boutjes met verzonken kop.
Op de plek waar nu de pennetjes zitten worden in een later stadium de veren bevestigd.

Afbeelding

Zoals gezegd het volgende karwei is het draaien van de Cranks.
Zijn er mensen die vragen hebben, stel ze gerust!!

Groet,

Chrit
De optimist ziet steeds rozen,
De pessimist alleen maar doornen.

Plaats reactie