Heisler in spoor 1

Forum voor alle zaken aangaande spoor 1

Moderator: Moderators

Chrit-koumans
Berichten: 322
Lid geworden op: di sep 30, 2008 3:13 pm
Locatie: Thuis

Heisler in spoor 1

Berichtdoor Chrit-koumans » zo mar 24, 2013 12:59 pm

Na voltooiing van de Heisler in 127 mm spoorbreedte heb ik overwogen om de Heisler te bouwen in spoor 1 voor zowel kolen als gasgestookt.
Hiervoor heb ik de tekeningen van Kozo Hiraoka (89 mm spoor )verkleind met de factor 0.8 De schaal is dan ook ± 1:20.
De boring is 16 mm en de slag is ook 16 mm.De lengte wordt ± 650 mm en het geschatte gewicht wordt ± 12-15 kg.
keteldruk wordt 6 bar.De ketel wordt opgebouwd uit 2 mm dikke koperplaat en voor zowel kolen als gas aangepast.Dit wordt gerealiseerd door de aslade uit te wisselen voor of kolen of gas.
Wieldiameter is 49 mm.
Ik heb dan ook 7 maanden in autocad getekent alvorens ik heb aangevangen met bouwen.
Halverwege December 2012 heb ik een aanvang gemaakt met het bouwen van het frame.Hierbij alvast een foto van de loc zoals ze moet worden.


Afbeelding
Laatst gewijzigd door Chrit-koumans op zo apr 14, 2013 11:29 am, 11 keer totaal gewijzigd.
De optimist ziet steeds rozen,
De pessimist alleen maar doornen.

Chrit-koumans
Berichten: 322
Lid geworden op: di sep 30, 2008 3:13 pm
Locatie: Thuis

Berichtdoor Chrit-koumans » zo mar 24, 2013 2:11 pm

Het frame wordt opgebouwd met 6x6 mm blank staal en vervolgens afgesoldeerd met zilver.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Chrit-koumans op zo apr 14, 2013 10:12 am, 4 keer totaal gewijzigd.
De optimist ziet steeds rozen,
De pessimist alleen maar doornen.

Chrit-koumans
Berichten: 322
Lid geworden op: di sep 30, 2008 3:13 pm
Locatie: Thuis

Berichtdoor Chrit-koumans » zo mar 24, 2013 2:33 pm

Hier een foto van het frame in een verder gevorderd stadium.De bumpers en bolsters zijn gemonteerd in het frame.

Afbeelding

De hoeksteunen voor de bumperbevestiging Ze moeten nog gedeeld worden zodat er 4 steunen ontstaan.


Afbeelding

De steunen gemonteerd tussen frame en bumper.

Afbeelding

De bumper met voetenplank.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Chrit-koumans op zo apr 21, 2013 11:25 am, 13 keer totaal gewijzigd.
De optimist ziet steeds rozen,
De pessimist alleen maar doornen.

norwin
Berichten: 220
Lid geworden op: zo mei 13, 2007 8:40 pm
Locatie: Swifterbant

Berichtdoor norwin » zo mar 24, 2013 8:19 pm

Hey een berichtje met foto's.
Mooi dat het gelukt is, succes met de bouw van deze loc.
Groeten Norwin

Gebruikersavatar
Cor Stoom
Berichten: 139
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 3:03 pm
Locatie: BATU, Oost Java - Indonesia

Berichtdoor Cor Stoom » ma mar 25, 2013 10:28 am

Hallo Chris,

prachtige lok. Ik heb ook de 5 boeken van Kozo Hiraoka, wat kan die man bouwen zeg, fenominaal.
Ik heb een abo-tje op dit draadje genomen, ik ga je volgen Chrit, veel suc6 en veel foto's graag. :lol:
mvg,
Cor 8)
Tuinspoorbaan 7 1/4 inch en G-spoor (45mm) in de tuin.

Chrit-koumans
Berichten: 322
Lid geworden op: di sep 30, 2008 3:13 pm
Locatie: Thuis

het maken van de trucks met wielen

Berichtdoor Chrit-koumans » ma mar 25, 2013 9:20 pm

allereerst worden de side frame´s gemaakt met de lagering.
Laatst gewijzigd door Chrit-koumans op zo mar 31, 2013 10:31 am, 1 keer totaal gewijzigd.
De optimist ziet steeds rozen,
De pessimist alleen maar doornen.

Chrit-koumans
Berichten: 322
Lid geworden op: di sep 30, 2008 3:13 pm
Locatie: Thuis

Berichtdoor Chrit-koumans » ma mar 25, 2013 9:24 pm

De geboorde gaten voor de as lagering in de sideframe´s.

Afbeelding

De benodigde onderdelen voor het maken van de sideframe´s en het nodige boorwerk.Onderaan ziet men de hoeksteunen die het frame met de bumper verbinden.

Afbeelding

De sideframe´s afgesoldeerd.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Chrit-koumans op zo mei 26, 2013 11:34 am, 8 keer totaal gewijzigd.
De optimist ziet steeds rozen,
De pessimist alleen maar doornen.

Chrit-koumans
Berichten: 322
Lid geworden op: di sep 30, 2008 3:13 pm
Locatie: Thuis

Berichtdoor Chrit-koumans » ma mar 25, 2013 9:29 pm

De sideframes in een vergevorderd stadium .de wielassen worden kogel gelagerd.De sideframe´s zijn geveerd ,deze zitten onder de driehoekige plaatjes.Zo kan de hoofdsteun dus veren.

Afbeelding

Een complete truck,klaar voor montage.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Chrit-koumans op wo apr 17, 2013 7:19 pm, 4 keer totaal gewijzigd.
De optimist ziet steeds rozen,
De pessimist alleen maar doornen.

Chrit-koumans
Berichten: 322
Lid geworden op: di sep 30, 2008 3:13 pm
Locatie: Thuis

Berichtdoor Chrit-koumans » ma mar 25, 2013 9:39 pm

Nu gaan we de wielen en assen vervaardigen.De spaken frees ik in een later stadium.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Chrit-koumans op zo apr 14, 2013 10:32 am, 3 keer totaal gewijzigd.
De optimist ziet steeds rozen,
De pessimist alleen maar doornen.

Chrit-koumans
Berichten: 322
Lid geworden op: di sep 30, 2008 3:13 pm
Locatie: Thuis

Berichtdoor Chrit-koumans » ma mar 25, 2013 9:52 pm

De tandwielkasten met de bewerkte tandwielen met een overbrenging van 1:2 De tandwielkasten zijn gemaakt van aluminium met bronzen lagering.Het asgat in het grote tandwiel moet nog geboord worden.

Afbeelding

De tandwielkast zonder deksel.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Chrit-koumans op zo apr 14, 2013 11:03 am, 7 keer totaal gewijzigd.
De optimist ziet steeds rozen,
De pessimist alleen maar doornen.

Chrit-koumans
Berichten: 322
Lid geworden op: di sep 30, 2008 3:13 pm
Locatie: Thuis

Berichtdoor Chrit-koumans » ma mar 25, 2013 9:57 pm

De tandwielen met assen gemonteerd in de tandwielkasten.Nu nog de assen bewerken en de deksels maken voor boven en onderzijde.


Afbeelding
Laatst gewijzigd door Chrit-koumans op zo apr 14, 2013 10:15 am, 6 keer totaal gewijzigd.
De optimist ziet steeds rozen,
De pessimist alleen maar doornen.

Chrit-koumans
Berichten: 322
Lid geworden op: di sep 30, 2008 3:13 pm
Locatie: Thuis

Berichtdoor Chrit-koumans » ma mar 25, 2013 10:18 pm

De wielen en tandwielkasten gemonteerd in de sideframe´s. Nu nog de krukwangen en drijfassen maken en monteren.De exentriek heb ik in een later stadium verwijderd wegens plaats gebrek en rechtstreeks op de krukas geplaatst.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Chrit-koumans op zo apr 14, 2013 10:36 am, 5 keer totaal gewijzigd.
De optimist ziet steeds rozen,
De pessimist alleen maar doornen.

Chrit-koumans
Berichten: 322
Lid geworden op: di sep 30, 2008 3:13 pm
Locatie: Thuis

Berichtdoor Chrit-koumans » ma mar 25, 2013 10:23 pm

De truck van de zijkant gezien met de schijven waarop de drijfassen worden bevestigd.
Bij het plaatsen van de wielen voor smalspoor wijkt de Firma Heisler af van de normale opstelling.
Ze plaatsen de wielen voor smalspoor dan tussen de frameplaten en maakten schijven met kruktappen buiten de frameplaten waarop de drijfstangen werden geplaatst.(Zie het verschil op de eerste foto.)

Afbeelding

De drijfassen gemonteerd.

Afbeelding




Draaiwerk voor de tandwielkasten

Afbeelding

De benodigde onderdelen van de tandwielkasten.

.Afbeelding

De deksels afgesoldeerd met zilver.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Chrit-koumans op zo mei 05, 2013 10:43 am, 24 keer totaal gewijzigd.
De optimist ziet steeds rozen,
De pessimist alleen maar doornen.

Gebruikersavatar
Erik.B
Berichten: 339
Lid geworden op: wo okt 03, 2007 8:35 pm
Locatie: Prov. Groningen
Contacteer:

Berichtdoor Erik.B » ma mar 25, 2013 11:15 pm

Mooi man, die zie ik wel met de stoomdagen in leek wel rijden 8)
Do or Do not...there is no try...

http://www.eriksmodelstoom.webs.com/

Chrit-koumans
Berichten: 322
Lid geworden op: di sep 30, 2008 3:13 pm
Locatie: Thuis

Berichtdoor Chrit-koumans » zo mar 31, 2013 11:19 am

Het frame gemonteerd met de trucks.

Afbeelding

hier is het motorcarter gedraaid uit massief staal.

Afbeelding

Het gedeelde motorcarter.

Afbeelding

De geboorde cilindergaten.

Afbeelding

De cilinder opgespannen voor het boren van het cilindergat.

Afbeelding

Het cilindergat is geboord.

Afbeelding

De achterzijde van de cilinder is gerond en de stoompoort geboord en de dekselgaten geboord en getapt.

Afbeelding

De spiegel met de stoompoorten.

Afbeelding

het carter met de cilinderframe´s.

Afbeelding


De krukas is nu gemonteerd in het carter en de exentrieken voor de aanstuuring van de bakschuiven en water en oliepomp zijn nu ook gemonteerd. Rechts zijn de twee exentrieken van de bakschuiven met de exentriek voor de smeerpomp.Links is de exentriek voor de mechanische watertoevoerpomp.

Afbeelding

De motor is nu voor een groot gedeelte gemonteerd met krukas en exentrieken.Nu op naar de aanstuuring van de bakschuiven .Aan de bovenzijde kan men het tandwielkastdeksel en de kruiskoppeling nog net zien.

Afbeelding


Motorblok in het frame geplaatst.

Afbeelding

De aandrijfas naar de tandwielkast voorzien van kruiskoppelingen.

Afbeelding

De drijfstangen bevestigd aan de kruishoofden.

Afbeelding

De krukwangen bevestigd aan de kruk door middel van trekstangen.

:roll:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Chrit-koumans op zo apr 14, 2013 1:08 pm, 56 keer totaal gewijzigd.
De optimist ziet steeds rozen,
De pessimist alleen maar doornen.


Terug naar “Spoor 1”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron