Zuigerveren voor kleine machines

Forum voor alle zaken aangaande spoor 1

Moderator: Moderators

paulus

Zuigerveren voor kleine machines

Berichtdoor paulus » ma jul 25, 2011 12:45 pm

Hallo,

Ik ben een smalspoor dampftriebwagen aan het bouwen schaal 1:22 voor 45 mm spoor.
De aandrijving maak ik door middel van een staande ketel, zoals bij het origineel, de machine maak ik met oscillerende cilinders boring 10 mm.
De zuigerveren had ik bedacht van teflon tape te maken, dit werk slecht heb ik bij proefdraaien ontdekt. Om hier verbetering in te maken zou ik O ringen kunnen toepassen echter die zijn niet voorradig in mijn magazijn. Alternatief is dan een teflon zuigerveer. Mijn zuigers zijn uit een stuk met een groef van 1 x 1 mm, dit geeft voor teflon dan een probleem om de veer aan te brengen.
Ik heb hiervoor het volgende bedacht.
Ik heb in een stuk rond teflon een gat geboord van 8,5mm de buitenkant heb ik afgedraaid op 10,3mm. Om hier nu zuigerveren van te maken heb ik een beitel heel dun geslepen en de automatische voeding van de draaibank heb ik ingesteld op 0,4mm spoed draadsnijden.
Op laag toerental heb ik nu een spiraalveer gesneden van de teflon buis. Naar behoefte knip ik nu een aantal windingen af en leg deze in de groef van de zuiger. Het werk heel bevredigend op perslucht op stoom heb ik nog niet getest dit duurt nog even.

Misschien kan iemand hier zijn voordeel mee doen.

john

Berichtdoor john » wo jul 27, 2011 12:50 pm

let wel op dat Teflon behoorlijk uitzet bij stoom/water/warmte.
Op lucht KAN het prima lopen, maar op stoom KAN de hele handel vast lopen omdat de teflon zo veel uitzet.

hopelijk draait je machine binnenkort goed op stoom.
Suc6 !!
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

paulus

Berichtdoor paulus » wo jul 27, 2011 7:34 pm

John,
bedank voor je opmerking. het is mij niet bekent dat teflon heel veel uitzet, ik hoop dat ik door het teflon als winding aan te brengen het uitzetten kan opvangen

Terug naar “Spoor 1”