Ontbrandingskamer, verdeling van brandstof en ontsteking

Voor uw vragen die niet in de andere twee fora kunnen

Moderator: Moderators

gimlitheone

Ontbrandingskamer, verdeling van brandstof en ontsteking

Berichtdoor gimlitheone » Vr Jul 03, 2009 7:14 pm

Hallo,

Ik weet niet zo goed waar ik dit onderwerp moet plaatsen, daar het eigenlijk niet veel met motoren te maken heeft, lees het stukje maar. Sorry Moderator als ik het verkeerd geplaatst heb.
Het feit dat ik het op dit forum plaats, is omdat ik al echt heel veel op internet gezocht heb, en niet genoeg heb kunnen vinden. Daarom hoop ik dat ik hier wel wat wijzer kan worden :D

Soms krijg je opeens een idee en dan wil je dat uitwerken. Zo ook ik. Ik ben al vanaf jongs af aan helemaal geobsedeerd met tanks, leger-tanks welteverstaan.
Nu wil ik op schaal 1:8 een loop maken die echt vlamt. Nu heb ik al een aantal ontwerpen liggen, maar misschien denk ik wel veel te moeilijk.
Ik wil namelijk een ontbrandingskamer maken achter in de loop, en de brandstof daar ontsteken, waarna het door een drukpalletje naar buiten wordt geperst.

Het gaat dus maar om 1 'explosie' per keer, anders zoals bij een verbrandingsmotor.

De werkelijke vragen die mij dwarszitten zijn:

1. Hoe kan ik een goed mengsel maken van de brandstof? Heb ik hier verstuivers of een carburateur voor nodig? Het is dus schaal 1:8, dus de mogelijkheden moeten 'klein' zijn.

2. Welke brandstof is hier goed genoeg voor? Ik zoek eigenlijk een zeer licht ontvlambare brandstof.
Ik zat zelf te denken aan een puur benzine/zuurstof mengsel, maar daarbij kwam het probleem kijken dat ik volgens mij ingewikkelde (voor mijn doel althans) mengsystemen moet gaan integreren.

Anders zat ik te denken aan een gas/buskruit mengsel. (waarbij het gas dient om het buskruit aan te steken; het buskruit dient alleen om te roken, het gas om de benodigde druk te creëren)

Als iemand hier meer informatie over kan geven, zou ik heel tevreden zijn.
Als iemand ook meer weet over krachten bij ontbranding, zou ik daar ook meer over willen weten, aangezien ik de juiste veer moet berekenen van de drukpal.

Ik hoop voldoende informatie gegeven te hebben.

Groeten, Ronald.

Afbeelding

Klaas van Gemerden

Berichtdoor Klaas van Gemerden » Vr Jul 03, 2009 7:31 pm

Kun je zoiets niet met gas doen?

Als je bij een spoor 1 lok de gasbrander aansteekt hoor je ook altijd een behoorlijke klap.

Maar de verbranding is misschien te schoon? We willen immers vuur en rookdamp zien...

Maar met gas ben je het probleem van een cabarateur of iets wat er op lijkt iig kwijt.

Gr. KvG

john

Berichtdoor john » Vr Jul 03, 2009 9:57 pm

In die kleine ruimte lijkt me iets van vloeibare brandstof te lastig.

ik denk dat gas beter zal werken.
Alleen of het zichtbaar wordt na de ontbranding, dat valt moeilijk te zeggen....
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

Leen Brouwer

Re: Ontbrandingskamer, verdeling van brandstof en ontsteking

Berichtdoor Leen Brouwer » Di Aug 01, 2017 1:24 am

Luciferkoppen en schraapsel van de zijkant van een luciferdoos. Maak daarmee op schaal een kanon volgens oud model, ontsteken met een piezo element van een gasaansteker

Terug naar “Motoren algemeen”