dieselmotor ontwerpen

Uw vragen over verbrandingsmotoren kunt u hier stellen

Moderator: Moderators

jacarb
Berichten: 9
Lid geworden op: Za Mar 31, 2007 10:10 pm
Locatie: den haag

dieselmotor ontwerpen

Berichtdoor jacarb » Di Apr 03, 2007 5:47 pm

hallo, mijn naam is Jacar, ik vroeg me af hoe moeilijk het is om een diesel motor te ontwerpen en daarna misschien te maken?
ik ben een compleet leek maar het lijkt me leuk om het te proberen (het ontwerpen dan) en daarna kijken of jullie het wat vinden.

alvast bedanken voor het lezen

willemvdm
Berichten: 22
Lid geworden op: Ma Mar 12, 2007 1:34 pm
Locatie: Alphen a/d Rijn

Berichtdoor willemvdm » Wo Apr 04, 2007 11:41 am

Hallo Jacard.

Daar heb ik dus voor gestudeerd, maar dan voor grote en zeer grote dieselmotoren.
Er zijn 2 soorten dieselmotoren:

1) motoren zoals gebruikt in modelvliegtuigen, deze zijn rond 1 cc en hebben instelgbare compressie.
Ze lopen op een ether mengsel.
Grotere modelmotoren hebben een gloeiplug en zijn dus geen echte diesels (hebben lagere compressie).
Deze lopen op een methanol mengsel.
Deze kan je zelf maken, maar is moeilijker als een stoom machine.
Er heeft een tekening met bouwbeschrijving gestaan in o.a. de modelbouwer.

2) echte diesel motoren met dus een hoge druk diesel pomp (200 tot 1000 bar) en verstuivers.
Deze delen hebben zeer nauwe toleranties.
Door de hoge druk en temperatuur worden deze delen ook zwaar belast.
Het probleem lijkt mij dan ook dat het zeer moeilijk is om een inspuitpomp en verstuiver als werkend model te maken, zeker niet iets voor een beginner!

Ik ga zelf beginnen met een simpele stoom of stirling machine

Groeten Willem
Ruim 20 jaar weinig met stoom gedaan, wil nu weer beginnen

jacarb
Berichten: 9
Lid geworden op: Za Mar 31, 2007 10:10 pm
Locatie: den haag

Berichtdoor jacarb » Wo Apr 04, 2007 3:09 pm

het probleem met die modelbouw motortjes is dat de brandstof lastig te maken is omdat de onderdelen vaak niet goed te verkrijgen zijn...en hoe groot kan je zo'n (model) dieselmotortje maken?
en een gas of benzine motortje?

willemvdm
Berichten: 22
Lid geworden op: Ma Mar 12, 2007 1:34 pm
Locatie: Alphen a/d Rijn

Berichtdoor willemvdm » Wo Apr 04, 2007 3:59 pm

Hallo Jacarb

Ik weet niet echt wat de grenzen zijn.
Ik heb vroeger ook aan modelvliegen gedaan.

Diesel motoren met compressieschroef waren 0,6 tot 1,5 cc (lopen slecht stationair, in feite alleen op maximaal toerental.)
deze motoren hebben vaak geen smoorklep
Brandstof wordt kant en klaar geleverd door o.a. Cox (te koop bij de betere modelbouwzaken)

Gloeiplug motoren lopen van 1,5 cc tot circa 15 cc.
Deze lopen op Methanol met wat nitromethaan, nadeel is het hoge brandstof verbruik (en dure brandstof).
Grote modellen hebben een 0,5 liter tank snel leeg.
Viertak motoren zijn wat zuiniger.
Brandstof is overal te koop.
Ouderwets is Methanol/wonderolie (80/20)
Modern is Methanol/Nitromethaan/synthetische olie
De laatste geeft meer kracht maar is minder geschikt voor een zelfbouwmotor.
De betere modelbouwzaken zoals Quartel hebben deze brandstof van hun "huismerk"

Groetere modelen gebruiken vaak een motor die afgeleid is van een kettingzaagmotor.
Dit zijn 2 takt mengsmering motoren die in alle posities goed lopen.
Lopen op gewone bromfiets benzine (mengsmering)
Ingewikkeld om zelf te maken is de ontsteking.

Als je zelf een modelmotor wil maken is een tweetakt gloeiplugmotor het simpelste.
Beste resultaten hebben ABC motoren, aluminium zuiger, bronzen zuigerveer en verchroomde cilinderbus.
Als deze op temperatuur zijn (en de zuiger dus uitgezet is) hebben deze een goede compressie.
Enn voordeel van methanol als brandstof is dat methanol veel warmte vraagt bij verdamping en de motor dus weinig koeling nodig heeft.

Zelf maken moet je niet doen om geld te besparen.
Een standaard motortje kost weinig meer dan de materialen en gereedschappen die je gebruikt bij zelfbouw.
Je moet zelf bouwen dus doen voor de lol en om veel tijd aan te besteden.

Groeten Willem
Ruim 20 jaar weinig met stoom gedaan, wil nu weer beginnen

jacarb
Berichten: 9
Lid geworden op: Za Mar 31, 2007 10:10 pm
Locatie: den haag

Berichtdoor jacarb » Wo Apr 04, 2007 4:38 pm

ik denk ook zeker niet dat het goedkoper zal zijn (waarschijnlijk zijn zelfbouw vaak slechter (denk ik dan)) maar het lijkt me geweldig om een zelf gewouwd motortje te zien lopen.
heeft u misschien msn het is wel handig om is met iemand te praten die er wat van weet...
en ik ga zoiezo een draaibank kopen (weet nog niet wanneer...) ,want ik doe zelf aan modelbouw en ik begin te merken hoe erg ik zo'n mis.
zo'n gas motortje gebruikt toch vaak een piezo ontsteking?
en weet u hoe ze bij een auto motortje zoveel rpm's krijgen terwijl ze bij een vliegtuig hogre torque hebben?

willemvdm
Berichten: 22
Lid geworden op: Ma Mar 12, 2007 1:34 pm
Locatie: Alphen a/d Rijn

Berichtdoor willemvdm » Do Apr 05, 2007 2:59 pm

Hallo Jacarb

Wat betreft toeren en koppel:
Vermogen = toeren X koppel
hoe groter de motor hoe meer koppel, maar hoe zwaarder de zuigers.
Een kleine motor is lichter en heeft weinig koppel maar kan door de lichte zuiger veel toeren maken.
Veel auto gloeiplug motoren zijn 3,5 cc en maken veel toeren (ca 20.000)
Vliegtuig motoren zijn meestal 2,5 tot 15 cc.
Hoe meer cc's hoe zwaarder de zuiger en hoe lager de max rpm's
Een probleem bij een vliegtuigmotor is de snelheid van de propellor tippen
deze mogen niet sneller gaan dan de geluidsnelheid.
Bij een "echt" sportvliegtuig (Piper / Chesna) is dat ongeveer 2.400 rpm
Als je dus een grote propellor op de juiste schaal hebt mag de motor dus b.v. maar 10.000 toeren maken.
Dan moet je dus of een vertraging of een motor met meer cc's gebruiken

Ik hoop dat dit wat duidelijker is
Groeten Willem
Ruim 20 jaar weinig met stoom gedaan, wil nu weer beginnen

Gebruikersavatar
john
Berichten: 567
Lid geworden op: Do Apr 05, 2007 12:45 pm
Locatie: Geldrop

Berichtdoor john » Ma Jul 23, 2007 8:53 pm

Beste Jacarb,

het is goed mogelijk een werkende diesel motor te bouwen maar maak deze dan niet te klein.

er rijd in ons land een model trekker rond naar een model van rond 1890 - 1920 (Lanz geloof ik) met een werkende dieselmotor/

Als ik het goed heb is Jan Kouwen de bouwer hier van.
Houd dan wel rekening met een zuiger van circa 50 - 60mm.

voorts zal je inderdaad ook een inspuitpomp en een verstuiver moeten maken.

wie weet heeft iemand op dit forum meer ervaring.
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

ben-train
Berichten: 4
Lid geworden op: Za Dec 29, 2007 12:30 am
Locatie: Helmond

dieselmotor

Berichtdoor ben-train » Za Dec 29, 2007 12:39 am

beste modelbouwer,

Ik heb ook overwogen om een dieselmotor te gaan bouwen, maar een conventionele dieselmotor is in model bijna niet te doen.
Als je toch een dieselmotor wilt maken, sla er eerst eens wat boeken op na, en zoek daarbij naar gloeikop diesel of middeldruk dieselmotoren.
Daar heb je geen hoge druk inspuitventiel bij nodig. Nadeel is dat de motor wat meer zal roken.

Ben Löring

Gebruikersavatar
john
Berichten: 567
Lid geworden op: Do Apr 05, 2007 12:45 pm
Locatie: Geldrop

Berichtdoor john » Ma Feb 04, 2008 5:24 pm

Ja,

een gloeikop diesel is een optie natuurlijk, of met een gloeibuis ontsteking misschien ?
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

Gebruikersavatar
john
Berichten: 567
Lid geworden op: Do Apr 05, 2007 12:45 pm
Locatie: Geldrop

Berichtdoor john » Do Jul 08, 2010 10:28 am

This minimalist design does what a fully padded shoe is able to do, without the extra materials, allowing a great shedding of materials, which in turn equals reduction of overall weight.
Lekkere handige toevoeging voor dit topic, (waardeloos)
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

decauville_nl
Berichten: 15
Lid geworden op: Wo Mar 17, 2010 12:53 pm
Locatie: Amsterdam

Berichtdoor decauville_nl » Vr Jul 09, 2010 9:18 am

Dat is geen toevoeging, dat is spam. Zou deze "user" meteen verwijderen.
Arnoud Bongaards - Amsterdam

michelwijnja
Berichten: 109
Lid geworden op: Di Feb 24, 2009 10:19 pm

Berichtdoor michelwijnja » Za Jul 10, 2010 12:44 am

Iets wat ook een mooie diesel zou kunnen zijn voor zelfbouw
is een 2 takt detroit diesel blok van vroeger.
Of:
Je zal zien dat er nog een 4-takt onderblok met een 2-takt verbrandingtechniek ontwikkeld gaat worden. Je zou dit o.a. kunnen doen door lucht- & brandstofinjectie toe te passen.

Gr. Michel

Leen Brouwer
Berichten: 8
Lid geworden op: Wo Nov 25, 2015 1:40 am

Re: dieselmotor ontwerpen

Berichtdoor Leen Brouwer » Do Nov 26, 2015 1:41 am

Het is eenvoudiger om eens naar de site van de heer Jan Ridders te gaan en daar eens rond te kijken. Je kunt bij hem de tekeningen verkrijgen of anders bij de NVM.
http://www.ridders.nu/

Daarnaast is het zinnig je te verdiepen in de historie van de dieselmotor. De heer Brons was timmerman en maakte een dieselmotor zonder hoge druk brandstofpomp en verstuiver. In Appingedam is een museum waar je e.e.a. kunt zien.
Leen Brouwer


Terug naar “Verbrandingsmotoren”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron