Loctite

Hier kunt u alle zaken aangaande heteluchtmotoren/stirling motoren kwijt

Moderator: Moderators

Sander
Berichten: 50
Lid geworden op: ma jan 01, 2007 9:30 pm

Loctite

Berichtdoor Sander » ma feb 18, 2008 10:00 am

Hallo,

mijn eerste stirling motor is gereed. Ik heb echter een probleempje met de verdringer zuiger. Conform bouwtekening heb ik deze gemaakt van het einde van een viltstift (jazeker :wink: ) icm met een gedraaid deksel. In de bouwbeschrijving wordt aangegeven dat eea met loctite wordt vastgezet.

Nu ben ik even wezen kijken, maar Loctite is schreeuwend duur. Zijn er alternatieven? De temperatuur wordt erg hoog, een `gewone` lijm laat los.

Hardsolderen wordt denk ik erg lastig. De wand van de verdringer zuiger is ca. 0,3mm dik aluminium.

Andere vraag, heeft iemand een overzicht van de diverse types Loctite?
Groet,

Sander

Gebruikersavatar
Gompy
Berichten: 366
Lid geworden op: wo aug 01, 2007 10:43 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Berichtdoor Gompy » ma feb 18, 2008 1:44 pm

Loctite 648 is zeer sterk en bestand tegen hoge temperatuur.
Je kan ook bij de plaatselijke autoshop vragen om (vloeibare)pakking(lijm), deze is over het algemeen ook geschikt voor hogere temperaturen.

Alex
Berichten: 304
Lid geworden op: za dec 10, 2005 12:25 am
Locatie: Westerkwartier prov.Groningen
Contacteer:

Berichtdoor Alex » ma feb 18, 2008 7:45 pm

Loctite 648 is geschikt tot 175 graden C. Voor hogere temperatuur gebruik ik Permatex voor hoge temp, gaat tot 230 graden, nummer kan ik zo gauw niet meer vinden. En de prijzen vallen wel mee als je de kleinste verpakkingen neemt, je hebt werkelijk maar een druppeltje nodig dus 5 of 10 ml is zat.
Alex

Gebruikersavatar
Gompy
Berichten: 366
Lid geworden op: wo aug 01, 2007 10:43 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Berichtdoor Gompy » ma feb 18, 2008 9:15 pm

http://www.loctite.be/tds.htm

Bij de genoemde 175 graden laat de loctite 648 nog lang niet los, de lijm gaat dan wel broos worden.
Ik lijm mijn flex-assen van de speedboot met loctite 648, maar ik moet echt met de brander de lijm *verbranden* wil de as los komen uit de huls.

Gebruikersavatar
john
Berichten: 569
Lid geworden op: do apr 05, 2007 12:45 pm
Locatie: Geldrop

Berichtdoor john » di feb 19, 2008 9:44 am

Ook ik gebruik 648 om krukassen mee te lijmen, onder andere die van mijn clayton stoomwagen.
Zeer betrouwbare lijm !

ook het wormwiel voor de stuuras van mijn koffiepot wals is met 648 verlijmd, je hebt nbog een paar seconden om je onderdeel in de juiste stand te fixeren, en dan begint het lijmproces al, rustig laten drogen en het zit muurvast.
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

Gebruikersavatar
Gompy
Berichten: 366
Lid geworden op: wo aug 01, 2007 10:43 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Berichtdoor Gompy » di feb 19, 2008 11:30 am

Er zit echter nog e1n maar aan het gebruik van loctite 648.
Wanneer je ferro en non ferro aan elkaar lijmt moet je gebruik maken van de activator.
Er zit wel e1n nadeel aan, de 648 hard sneller uit maar zit wel veel vaster.

http://www.loctite.be/PRODUCTS/648.htm


Terug naar “Heteluchtmotoren”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron