Vliegwiel

Hier kunt u alle zaken aangaande heteluchtmotoren/stirling motoren kwijt

Moderator: Moderators

Sander

Vliegwiel

Berichtdoor Sander » di jan 29, 2008 12:41 pm

Mijn stirling motor is bijna af, op het vliegwiel en de brander na. Nu heb ik alleen het juiste meteriaal niet (qua diameter) om het vliegwiel volgens tekening te maken. Nu is mijn vraag, wat is nu precies belangrijk bij het vliegwiel ? Diameter, gewicht, beide?

Ik wil eigenlijk een kleiner vliegwiel maken (qua diameter) met het gelijke gewicht van het orgineel (bijvoorbeeld door het vliegwiel dikker te maken).

Iemand ervaringen of tips?
Groet,

Sander

Sander

Berichtdoor Sander » di jan 29, 2008 2:50 pm

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegwiel

Hiermee ga ik aan de gang :wink:
Groet,

Sander

Roy Wilms

Berichtdoor Roy Wilms » di jan 29, 2008 4:17 pm

Bij een vliegwiel is van belang, de massa van de rand, en de afstand tot het hart. Een vliegwiel van 10kg met een diameter van 500mm, werkt beter dan een as van 20kg met een diameter van 50mm. Dit komt door de hoeveelheid energie die in het vliegwiel terecht kan komen. De massa dicht bij het middelpunt werkt niet hard mee. Daarom is een vliegwiel van een stoommachine vaak voorzien van spaken, om het gewicht wat te verlagen. De rand van het wiel doet het hem.

Roy

Guzzzy

Berichtdoor Guzzzy » vr mar 21, 2008 11:09 am

Hallo Roy,

Als ik dat lees, dan lijkt het ook belangrijk dat het vliegwiel goed uitgebalanceerd is?

Frans
Het is goed af en toe te beseffen, dat je dit allemaal voor je plezier doet.

Marc

Berichtdoor Marc » vr mar 21, 2008 5:40 pm

http://nl.wikipedia.org/wiki/Middelpuntvliedende_kracht

Als er dan verschil in massa is over de omtrek van het vliegwiel krijg je, als je naar een bepaald vast punt in de omtrek kijkt een piekje of een dalletje in de naar buiten gerichte centripetale kracht. Dit zie je terug in de vorm van trillingen (en in extreme gevallen lagerschade).

Terug naar “Heteluchtmotoren”