Glas oiler

Voor alle dingen die te koop <B>gevraagd</B> worden.
Deze stomertjes staan los van degene die in het blad "Onder Stoom" vermeld staan. Mocht u willen dat het stomertje wat u hier plaatst ook opgenomen wordt in het blad dan kunt u het beste een mailtje sturen naar 1 van de redactie leden.

Moderator: Moderators

arttext
Contacteer:

Glas oiler

Berichtdoor arttext » wo mar 27, 2013 9:01 pm

Gezocht glas oiler voor stoomleiding, zo klein mogelijk, liefst 1/8" draad of kleiner. Metrisch nog beter.

Ruud
Laatst gewijzigd door arttext op do mar 28, 2013 1:42 am, 1 keer totaal gewijzigd.

john

Berichtdoor john » wo mar 27, 2013 9:34 pm

Beste Ruud,

de smeer toestellen zoals op het plaatje zijn volgens mij NIET voor gebruik in stoomleidingen.

Deze zijn gemaakt om draaiende assen en schuivende geleidingen te smeren. dit is een olie druppelaar.

Het knopje aan de bovenkant wordt gebruikt om de hoeveelheid druppels te regelen en de druppelaar te openen of te sluiten.

Zo`n druppelaar in de stoomleiding zetten geeft een hoop gesis, olietroep en niet het gewenste resultaat.

Dit is wat je zoekt:
Afbeelding
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

arttext
Contacteer:

oiler

Berichtdoor arttext » wo mar 27, 2013 9:37 pm

dank; enig idee hoe ze dan heten en waar te krijgen?

Ruud

Gep Engler
Contacteer:

Re: oiler

Berichtdoor Gep Engler » do mar 28, 2013 12:06 am

dank; enig idee hoe ze dan heten en waar te krijgen?
Ruud
Hoi Ruud,

Als je niet beslist een glazen huis wil, moet je volgens mij een eenvoudig "verdringer smeertoestel" (Engels: "displacement lubricator") hebben.
Die worden o.a. geleverd door Stuart, zie: http://www.stuartmodels.com/accessories ... ubricators
Hoewel dit apparaatje niet (meer) op de website van Sauerbier http://www.sauerbiermodelbouw.nl/ staat, kan die ze wellicht ook nog leveren

Maar dat is ook eenvoudig zelf te maken, zoals bij voorbeeld in het ontwerp voor voor het "Idris" locomotiefje. Zie de site van Dave Watkins: http://www.davewatkins.pwp.blueyonder.c ... .htm#Idris
Daar vind je even onder het midden van de pagina "Construction of Idris"
Zie voor de "lubricator" blz. 11/12 van "Idris story" en voor de tekening "Download the plans" => "Cylinder support plate, reverser, lubricator - Sheet 4"

Suicces ermee!
Gep

arttext
Contacteer:

oil

Berichtdoor arttext » do mar 28, 2013 1:45 am

Hartelijk dank voor alle adviezen. Daar een mooie retro, zoals in de post van John zowel buiten mijn bufget als draaivaardigheid lag besloot ik voor een simpel modelletje te gaan.

Ruud

Afbeelding

Bert van Lelieveld

Berichtdoor Bert van Lelieveld » za jun 01, 2013 1:02 am

Hoe werkt zo,n dingetje ?
Ik moet er ook een kopen of maken voor mn stoommachine in aanbouw
Maar de werking is me onduidelijk en zou er best een tekeningetje van willen hebben

arttext
Contacteer:

verdringingssmeerder

Berichtdoor arttext » za jun 01, 2013 10:32 am

Hoe werkt zo,n dingetje ?
Ik moet er ook een kopen of maken voor mn stoommachine in aanbouw
Maar de werking is me onduidelijk en zou er best een tekeningetje van willen hebben
Het is een simple apparaatje dat (gecondenseerde) stoom met olie mengt en dan als melkachtig mengsel meevoert in de stoomstroom naar de machine. Hoe moet zo dicht mogelijk bij de machine in de leiding staan.
Onderaan zit een aftap voor overtollige water (iedere keer na een run van de machine aftappen) en bovenop zit een vuldop voor stoomolie. het is niet meer dan een vaatje waar de stoomleiding door heen loopt, met een heel klein gaatje in de leiding. Dat is het. De meeste Wilesco, Mamod en andere speelgoedmachientjes hebben een gewoon smeervaatje op de stoomschuif staan.

Op pagina 13 van deze link staat er een: http://www.homemodelenginemachinist.com ... mtrain.pdf

En hier is een tekening met uitleg (in het Engels):
http://www.roundhouse-eng.com/tech.htm#lube

Als Engels geen probleem is, dan is de site van de Home Model Machinist de meest waardevolle bron van technische informatie die ik ken. Je kan gratis registreren.

http://www.homemodelenginemachinist.com/

Ruud
Laatst gewijzigd door arttext op za jun 01, 2013 10:39 am, 1 keer totaal gewijzigd.

pfb

Berichtdoor pfb » za jun 01, 2013 10:38 am

Moi Bert,
De Verdringer olie pomp is een vat(je) met daardoorheen een stoomleiding waarin een heel klein gaatje zit. Aan de onderkant zit een kraantje - afsluitertje waar het water wordt afgetapt. Dat water komt erin doordat de stoom, door het kleine gaatje, afkoelt en naar de bodem zakt. De stoomolie, die je ervan boven ingegooid hebt, wil altijd op water drijven. Nu komt er een moment dat er in het vat druk ontstaat doordat er zoveel stoom is omgezet naar water ( water is niet samendrukbaar ) dat de olie tegen de stoomdruk in de stoomleiding gepest wordt.
Zo ontstaat een evenwicht in de hoeveelheid stoom en de smering van de cilinder.
Ze zijn in verschillende uitvoeringen, met of zonder kraan, en eenvoudig zelf te maken.
Ik heb wel een acad tekening van zoiets.
Groet Peter

Bert van Lelieveld

Berichtdoor Bert van Lelieveld » za jun 01, 2013 12:01 pm

Hoi Peter,
Bedankt voor de uitleg.
Acad. Tekening is welkom.
Alvast bedankt :D
Berrrrrrt

arttext
Contacteer:

verdringingssmeerder

Berichtdoor arttext » za jun 01, 2013 12:08 pm

Graag gedaan hoor.....:-/

Bert van Lelieveld

Berichtdoor Bert van Lelieveld » za jun 01, 2013 7:37 pm

Haha Ruud
Ik alleen het antwoord van Peter gezien
Een iPad is niet altijd handig voor dit
Ook jij bedankt natuurlijk !
Als er iemand een autocad file kan sturen van een lubricator beetje groot model, heel graag.
Mijn machine in aanbouw heeft een boring van 30 mm en een slaglengte van 50 mm
De Engelse taal gaat wel een beetje maar m'n Frans is niks
Soms spreken plaatjes voor zich , maar ik ben echt een beginner in deze materie , dus mijn oren flapperen de hele dag door.

Groetjes
Bert

Stoomsnor

Re: Glas oiler

Berichtdoor Stoomsnor » zo aug 02, 2015 4:14 pm

Hallo Peter!
Ik kwam dit draadje over de verdringer oliepomp per toeval tegen. Dankzij je heldere uitleg weet ik nu eindelijk hoe deze werkt. Ik moet nog iets soortgelijks bouwen voor de smering van mijn dubbele compound Lents kleppenmachine. Kun je mij aan een tekening helpen?
Alvast bedankt voor de moeite!
Met vriendelijke groet,
Frank

Terug naar “Te koop gevraagd”