Werkstukken bevestigen tijdens bewerkingen

Stel hier al uw vragen over CNC, in de breedste zin van het woord, dus alles mag, van het ombouwen van een machine tot vragen over de software

Moderator: CNC Moderators

Gebruikersavatar
Administrator
Site Admin
Berichten: 246
Lid geworden op: Do Mei 13, 2004 5:52 pm

Werkstukken bevestigen tijdens bewerkingen

Berichtdoor Administrator » Di Nov 11, 2008 10:25 am

Om maar eens een eerste bericht in dit mooie nieuwe subforum te plaatsen ;) maar tegelijkertijd ook wel een vraag waar ik regelmatig tegenaan loop....

Wij hebben zoals een aantal forum leden wel weten een mooie naar CNC omgebouwde HBM BF30 freesbank staan. Deze doet zijn werk voortreffelijk, echter heb ik tijdens eigenlijk alle werkstukken wel een bepaald probleem, namelijk: Hoe bevestig ik nou het materiaal op een zodanige manier dat het tijdens de bewerkingen niet meer kan gaan schuiven en dat het de freeskop en de frees niet in de weg zit...

Dit vooral als er kleinere werkstukjes gemaakt moeten worden die uiteindelijk uit de plaat gefreesd worden en dus los zouden komen te liggen...

Methodes die ik al geprobeerd heb:

Vastzetten op een stukje trespa, eerst in de trespa een paar gaten boren die overeen komen met de gaten in het werkstuk, dan draad hierin tappen zodat het werkstuk erop vastgeschroefd kan worden...

Nadelen:
- Het werkstuk moet een keer los, hierdoor moet er opnieuw 'genuld' worden op het werkstuk waardoor de gaten nooit 100% op de goede plek zitten. Bij grotere onderdelen met grotere gaten niet zo'n heel groot probleem later opboren met een grotere boor op de goede plek en klaar, bij kleine werkstukjes waar maar een paar 10e blijft staan natuurlijk wel..

Een andere methode die we met succes hebben toegepast:
- Het materiaal goed vetvrij maken en dan met dubbelzijdig tapijt tape vastzetten. Gaat met grotere vlakken en vlakke plaat goed, materiaal blijft goed liggen, echter bij kleine onderdelen is er niet genoeg adhesie van de tape om het materiaal vast te houden tijdens het frezen. Een ander nadeel is dat de tape er achteraf ook weer lastig van te verwijderen is :P

Ik zou graag van ieder die hier andere methodes voor weet of kan verzinnen zijn mening/idee graag horen !

tantan
Moderator CNC
Berichten: 11
Lid geworden op: Za Nov 08, 2008 10:15 pm

Berichtdoor tantan » Di Nov 11, 2008 9:24 pm

hi,

ik ken het probleem. ik soldeer wel eens een plaat op een stevig stuk messing. kijk ook eens naar de videotutorial van lazycam. daar kan je kikkerplaten in definieren die op het werkstuk liggen. lazycam houdt daar rekening mee tijdens frezen. op het einde kan je de kikkerplaten verzetten en dan wordt de rest gefreesd. best mooi

ArnoldS
Berichten: 89
Lid geworden op: Zo Mei 27, 2007 12:04 pm
Locatie: Amsterdam

Kleine spanwerktuigen voor CNC-frezen

Berichtdoor ArnoldS » Vr Nov 14, 2008 12:50 am

Hallo Vincent,

Ken je die kleine 'Niederzug-Tischspanner' al? Ik heb ze toevallig bij RC-Machines gezien maar is algemeen goed. Wellicht is zo'n setje ook van HBM te koop. Een echte metaalman kijkt er goed naar en maakt 't gewoon na.
Afbeelding
Ook Viba http://www.viba.nl/ heeft een uitgebreid assortiment opspanmiddelen. Een tijdje terug (±2 jaar geleden) werd dit probleempje behandeld in de Model Engineers' Workshop. Als je interesse hebt mail ik het pdf-bestandje wel. Verder veel succes.

Vriendelijke groeten,
Arnold

tantan
Moderator CNC
Berichten: 11
Lid geworden op: Za Nov 08, 2008 10:15 pm

Berichtdoor tantan » Vr Nov 14, 2008 9:32 am

hi,

mooi spul, ik zou het pdf-je wel eens willen lezen om te kijken hoe anderen het probleem oplossen.

stuuren me maar een email: mach3cnc@live.nl

Gebruikersavatar
Administrator
Site Admin
Berichten: 246
Lid geworden op: Do Mei 13, 2004 5:52 pm

Re: Kleine spanwerktuigen voor CNC-frezen

Berichtdoor Administrator » Vr Nov 14, 2008 10:12 am

Hallo Vincent,

Ken je die kleine 'Niederzug-Tischspanner' al? Ik heb ze toevallig bij RC-Machines gezien maar is algemeen goed. Wellicht is zo'n setje ook van HBM te koop. Een echte metaalman kijkt er goed naar en maakt 't gewoon na.
Afbeelding
Ook Viba http://www.viba.nl/ heeft een uitgebreid assortiment opspanmiddelen. Een tijdje terug (±2 jaar geleden) werd dit probleempje behandeld in de Model Engineers' Workshop. Als je interesse hebt mail ik het pdf-bestandje wel. Verder veel succes.

Vriendelijke groeten,
Ook ik heb zeker intresse in de PDF ! : webmaster@stoomgroepholland.nl :)

Die opspanblokjes zien er idd niet al te lastig na te maken uit, heb jij ze toevallig en heb je ook wat globale maten?

pe1mix
Berichten: 20
Lid geworden op: Zo Jun 26, 2005 8:25 am
Locatie: Best

PDF

Berichtdoor pe1mix » Vr Nov 14, 2008 10:41 am

Hallo,

Indien mogelijk zou ik ook graag een kopietje ontvangen.
Ik zit zelf ook regelmatig met dit probleem.
Globale maten van het opspantooltje zijn ook zeer gewenst.

Email adres is postapestraartjeiae.nl

Alvast bedankt voor de moeite.

Groeten Eric.

Klaas van Gemerden
Berichten: 164
Lid geworden op: Ma Nov 13, 2006 6:29 pm
Locatie: Zwijndrecht

Berichtdoor Klaas van Gemerden » Vr Nov 14, 2008 10:10 pm

Kijk ook eens op.

http://www.cnccookbook.com/

staan ook verschillende artikeltjes gewijd aan dit onderwerp.
Daarnaast staat er ook het een en ander geschreven op b.v.
http://www.cnczone.nl

Gr. KvG

ArnoldS
Berichten: 89
Lid geworden op: Zo Mei 27, 2007 12:04 pm
Locatie: Amsterdam

Artikel kleine opspanmiddelen in MEW

Berichtdoor ArnoldS » Za Nov 15, 2008 9:01 pm

Heren,

Belofte maakt schuld :oops: : Ik ga eerst even dit artikel opzoeken en kan 't pas maandag scannen. Even geduld dus a.u.b.
Zijn er hier nog meer abonnee's van de Model Engineers' Workshop, tussen drie haakjes? :lol: Mocht je geen abonnee zijn: je weet niet wat je mist, tenminste als je je niet ongemakkelijk voelt om te lezen in de Engelse taal...

Update: Ik heb 't artikel gevonden. Het staat in issue 118 van de Model Engineers' Workshop op pagina 12 t/m 17 en heet 'LOW PROFILE WORKPIECE CLAMPS' en is geschreven door de (voor GB) welbekende auteur Harold Hall. Nu nog even scannen, liefst in kleur uiteraard.

Vriendelijke groeten,
Arnold

Gebruikersavatar
Administrator
Site Admin
Berichten: 246
Lid geworden op: Do Mei 13, 2004 5:52 pm

Berichtdoor Administrator » Di Nov 18, 2008 12:27 pm

Op verzoek van Arnold de PDF even online gezet:

http://www.onderstoom.nl/LowProfileWorkpieceClamps2.pdf

Gebruikersavatar
Administrator
Site Admin
Berichten: 246
Lid geworden op: Do Mei 13, 2004 5:52 pm

Berichtdoor Administrator » Di Nov 18, 2008 9:26 pm

Ik vond de bovenstaande PDF wat onduidelijk qua letters (resolutie was wat laag), dus hier is hij nog een keer in een wat hogere resolutie:

http://www.onderstoom.nl/LPWC.pdf

ArnoldS
Berichten: 89
Lid geworden op: Zo Mei 27, 2007 12:04 pm
Locatie: Amsterdam

Low Profile Workpiece Clamping

Berichtdoor ArnoldS » Di Nov 18, 2008 10:15 pm

Hallo Vincent,

We overtreden hier wel het copyright maar vooruit het is voor een goed doel. :wink:
Is dit een beetje een antwoord op je praktische vraag?

Vriendelijke groeten,
Arnold

Mark2007
Berichten: 392
Lid geworden op: Vr Sep 07, 2007 4:05 pm

Berichtdoor Mark2007 » Wo Nov 19, 2008 4:58 am

Ik vond de bovenstaande PDF wat onduidelijk qua letters (resolutie was wat laag), dus hier is hij nog een keer in een wat hogere resolutie:

http://www.onderstoom.nl/LPWC.pdf
Bedankt

Gebruikersavatar
Administrator
Site Admin
Berichten: 246
Lid geworden op: Do Mei 13, 2004 5:52 pm

Berichtdoor Administrator » Wo Nov 19, 2008 10:14 am

__Oeps!__ daar heb je wel een beetje gelijk in.. nouja... idd voor een goed doel ;)

Is zeker een antwoord op mijn vraag, maar als er nog meer ideeën zijn om het een en ander te doen hoor ik het natuurlijk graag !

orderit
Berichten: 6
Lid geworden op: Ma Mei 17, 2004 10:49 pm

materiaal bevestigen

Berichtdoor orderit » Zo Nov 23, 2008 5:45 pm

ik had dit probleem ook voornamelijk met plaat materiaal.
de volgende oplossing heeft voor mij prima gewerkt en doet dat nog steeds.
het lijkt op dubbelzijdig tape maar dan veel sterker
je plakt een stukje op het materiaal en op een vlakke plaat
het geheel verwarm je tot 80 a 90 graden het materiaal smelt en de twee delen komen niet meer van elkaar af
bij heel dunne plaat leg ik tijdens het verwarmen een extra plaat op het werkstuk
af laten koelen en frezen maar.
los halen het geheel weer verwarmen en het is los.
werkt perfect.
vooral voor dunne materialen zoals plaat.

pfb
Berichten: 147
Lid geworden op: Za Jun 30, 2007 12:06 pm
Locatie: Ezinge

Berichtdoor pfb » Zo Nov 23, 2008 9:19 pm

Hallo Orderit,
Deze manier van opspannen lijkt mij wel wat. Voor het uitfrezen van b.v. naamplaten is het misschien erg geschikt.
Alleen, hoe heet het en waar is het te krijgen, is het duur ?
Help ons op weg.
Groetjes Peter


Terug naar “CNC”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron