Organische vormen uitklappen in Solidworks

Stel hier al uw vragen over CNC, in de breedste zin van het woord, dus alles mag, van het ombouwen van een machine tot vragen over de software

Moderator: CNC Moderators

Kapitein Roex

Organische vormen uitklappen in Solidworks

Berichtdoor Kapitein Roex » Zo Jul 24, 2011 4:15 pm

Hallo,

Ik wil in solidworks een organische vorm uitklappen om deze vervolgens te laten freesen. Dit kan natuurlijk niet aangezien de vorm organisch is! Daarom wil ik deze vorm omzetten zodat het oppervlakte uit allemaal vlakjes (driehoeken) bestaat en ik de ribben in kan snijden om er vervolgens een uitslag van te maken.

Weet iemand hoe dit in Solidworks kan of misschien in een ander programma?

Alvast dank

Beunhaas

Berichtdoor Beunhaas » Ma Jul 25, 2011 12:09 pm

Hee kapitein,

Het is mogelijk om in Solidworks een Solid te converteren naar sheetmetal (Insert --> Sheet Metal --> Convert to sheet metal), en hier een uitslag van maken. Zoek maar eens in de help op "sheetmetal" (er is een bruikbare tutorial met de titel: Converting a Solid Part to a Sheet Metal Part).

mvg, Bert

Kapitein Roex

Berichtdoor Kapitein Roex » Ma Jul 25, 2011 1:52 pm

Hoi Bert,

Dank je voor je reactie, maar dit is eigenlijk niet wat ik bedoel, misschien komt het door mijn uitleg!

Vroeger toen je nog niet zo'n goede videokaart had en je wilde een organische vorm tekenen dan werd de oppervlakte niet helemaal glad, maar bestond ie uit allemaal kleine vlakken (zichtbare coordinatiepunten). Misschien een pixelinstelling? Deze coordinaten en vlakken heb ik nodig. Dus het uiteindelijke organische object moet uit allemaal vlakken bestaan. Om het vervolgens uit te klappen maak ik er inderdaad een sheetmetal van.
Dus ik wil eerst een organische vorm (glad oppervlak) tekenen als uitgangspunt omvervolgens dit oppervlak van een glad naar een 'gevlakt' oppervlak te krijgen. Is hier een instelling voor?

Gr

Kloppertjes

Berichtdoor Kloppertjes » Di Jul 26, 2011 3:35 pm

Bij mijn weten is dit in solidworks niet mogelijk. Je zou kunnen proberen de vorm in 3DS Max te maken, die werkt met polygons. Vervolgens alle smoothing groups verwijderen en de vorm in een geschikt formaat exporteren (STEP oid) Dan kun je die file in solidworks importeren.

Ik heb geen idee of dit daadwerkelijk werkt. Sowieso moet het geheel wel heel groot zijn wil je fatsoenlijk iets kunnen vouwen op die manier. (En frezen wordt moeilijk denk ik, heel veel kleine hoekjes. Laser of waterstraal snijden is dan een betere optie)

Beunhaas

Berichtdoor Beunhaas » Wo Jul 27, 2011 11:36 am

Niet onmogelijk maar wel heel moeilijk: je kan 1 los vlak met de juiste afmetingen tekenen en dan deze zo vaak assambleren tot je een bol krijgt. Je maakt het jezelf dan wel erg moeilijk!

Kan je misschien iets meer vertellen over de afmetingen en toepassing?

Bert

Kloppertjes

Berichtdoor Kloppertjes » Wo Jul 27, 2011 2:31 pm

1 los vlak gebruiken kan alleen voor een bol. Aangezien er gesproken wordt over een organische vorm vermoed ik dat het dan erg moeilijk word.
Met niet mogelijk bedoel ik vooral niet automatisch.

Handmatig kan het wel waarschijnlijk. Eerst in de solid een hoop Reference planes tekenen op gelijke afstanden, dan intersection curves aanmaken van het oppervlak met deze planes. Dan kun je op deze curves vervolgens punten aanmaken op de gewenste plekken. Deze punten kunnen vervolgens worden gebruikt om surfaces aan te maken. Daarna kunnen deze surfaces worden ge-knit en omgezet naar een solid met een bepaalde wanddikte. De originele gladde solid kan dan worden weggehaald en een sheet-metal part worden aangemaakt.

Afhankelijk van het formaat en de gewenste resolutie kun je wel even een dag of wat zoet zijn hiermee.

Terug naar “CNC”