direct graveren en fresen vanuit een tekenpakket

Stel hier al uw vragen over CNC, in de breedste zin van het woord, dus alles mag, van het ombouwen van een machine tot vragen over de software

Moderator: CNC Moderators

edelsmid

Berichtdoor edelsmid » Wo Mei 04, 2011 1:40 pm

Voor de geinteresseerden:
We zijn er in geslaagd om hard-en software te ontwikkelen waarmee het mogelijk is om rechtstreeks vanuit een tekenpakket (coreldraw, autocad,b.v.) te graveren en/of te fresen (2,5 D).
Dus geen tekeningen cleanen en omzetten naar g-code etc.
Wat je tekent op het scherm direct graveren en/of fresen op het materiaal. Tijdens het fresen en graveren kan de pc voor andere dingen gebruikt worden.
Hierdoor kan er zeer snel gewerkt worden.
Voor info en/of demonstratie:
kees groot, wijk bij duurstede
kg-edelsmid@telfort.nl
rechtstreeks graveren en fresen vanuit een tekenpakket, zonder tussenkomst van g-code etc.
dus wat je op het scherm tekent wordt 1 op1 overgebracht op het metaal of kunststof.

Foks Peter

Berichtdoor Foks Peter » Wo Mei 04, 2011 6:12 pm

Even een vraagje, de freesdiameter die je gebruikt, is in het pakket in te stellen, zodat als het ware freest met een off set? :shock:

Groet Peter.

edelsmid

Berichtdoor edelsmid » Wo Mei 04, 2011 8:07 pm

Dit kan via coreldraw heel eenvoudig door het overvloei-kommando te gebruiken.
rechtstreeks graveren en fresen vanuit een tekenpakket, zonder tussenkomst van g-code etc.
dus wat je op het scherm tekent wordt 1 op1 overgebracht op het metaal of kunststof.

edelsmid

Berichtdoor edelsmid » Wo Mei 04, 2011 8:09 pm

Het is tevens mogelijk om graveerwerk naar eigen ontwerp te verzorgen, aangezien ik vrijwilliger ben bij een gesubsidieerde stichting doe ik dit tegen een kleine vergoeding.

edelsmid

Berichtdoor edelsmid » Vr Mei 13, 2011 7:55 pm

Er werd mij gevraagd of ik het wiel opnieuw had uitgevonden, ik probeer echter met mijn kennis die ik heb geen gebaande paden te volgen. G-codes met het cleanen van tekeningen en het instellen van freesbanen en het bepalen van nulpunten lijkt me nogal omslachtig. Ik wil gewoon op het scherm een tekening maken en heel simpel met een druk op de knop dit ontwerp graveren of fresen.
Als er mensen zijn die dit ook interessant vinden ? Mijn email is beschikbaar.
Kees Groot

kg-edelsmid@telfort.nl

john

Re: direct graveren en fresen vanuit een tekenpakket

Berichtdoor john » Do Sep 10, 2015 5:12 pm

Begrijp ik het goed dat als ik bijvoorbeeld een spaak van een stoomtractor wiel teken in coreldraw dat uw techniek er voor zorgt dat uit een stuk plaat kan worden gehaald ?

In feite doet een laser graveer machine hetzelfde, op het werk hebben we ook zo`n ding staan, je tekend iets in coreldraw, stuurt het naar de software van de machine en klik en klaar.
Maar dan nu met een frees in plaats van een laserkop ?
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

Terug naar “CNC”