case stoomtractor 1/4 schaal

Een Stoomwals of trekker aan het bouwen, of een vraag hierover ? Stel ze hier!

Moderator: Moderators

juno

case stoomtractor 1/4 schaal

Berichtdoor juno » di feb 05, 2008 2:43 pm

Heeft er iemand een case stoomtractor gebouwd op 1/4 schaal of kent u iemand die er zo een heeft ?? laat het dan eens weten,ik zou daar graag wat foto`s van nemen om het een en ander van de tekening te verduidelijken

Alex
Contacteer:

Berichtdoor Alex » di feb 05, 2008 6:14 pm

Af en toe kom ik op evenementen wel een full scale Case stoomtrekker tegen en daar heb ik wel een paar foto's van. Er staan er ook nog een paar online op mijn site onder fotoalbum- Flaijelfeest 2007. http://www.miniatuurstoom.nl/index.php? ... 4&catid=13
Alex

Rene Witteman

Berichtdoor Rene Witteman » di feb 05, 2008 10:19 pm

Wat is een case stoomtractor?

mvg Rene

Alex
Contacteer:

Berichtdoor Alex » wo feb 06, 2008 12:01 am

Kijk maar op dit plaatje, dan heb je het antwoord.
http://www.miniatuurstoom.nl/index.php? ... mitstart=9
Groeten Alex

ewapenaar
Contacteer:

Berichtdoor ewapenaar » wo feb 06, 2008 12:04 am

Rene Witteman

Berichtdoor Rene Witteman » wo feb 06, 2008 12:43 am

Voor mij is een tractor een tractor ...........
Maar wat zijn nu de specifieke eigenschappen of kenmerken van zo'n type?
Zelf heb ik met een drietal anderen 4 grote stoomtrekkers gebouwd die hierop lijken.
Maar nooit geweten dat ze zo heten?

(foto) zie mijn draadje werk van medebouwers

mvg Rene

Alex
Contacteer:

Berichtdoor Alex » wo feb 06, 2008 1:22 am

Ik weet dat jij betrokken geweest bent bij de bouw van stoomtrekkers,(welke schaal waren die ook weer?) en dus ook het nodige van stoomtrekkers weet. Ik weet dan ook niet goed wat ik jou moet uitleggen.
Case is een merknaam, ik meen uit Amerika. Er worden nog steeds landbouwtrekkers van dit merk verkocht. Verder is hun stoomtrekker anders gebouwd dan wij algemeen gewend zijn, met o.a. een stoomdom en een machine die niet op de ketel op een zadelplaat zit, maar ernaast hangt op een soort fundatie. Verder zit er ook nog een voedingwater voorverwarmer op.
Het is een aparte machine om te zien maar verder gewoon een stoomtrekker. Mocht er interesse zijn dan wil ik wel eens in mijn fotoarchief zoeken , ik moet er nog meer foto’s van hebben.
Groeten Alex

john

Berichtdoor john » wo feb 06, 2008 11:54 am

Er heeft volgens mij ooit in Onder Stoom een stukje gestaan over ketelexplosies, hierbij was een Case trekker in Amerka betrokken.

een Case trekker kenmerkt zich onder andere door de relatief lange ketel.

Dat een Case bij een explosie betrokken was zegt natuurlijk niets over de trekker zelf, onbetrouwbaar of zo.
In dit geval had de machinist het waterpeil tot onder de topplaat laten zakken en is toen water gaan pompen........... met alle gevolgen van dien.
De topplaat van de vuurkist was roodgloeiend, hier kwam plot realtief koud water op stromen en verdampte meteen, druk steeg hierdoor explosief en de ketel sprong uit elkaar.
Helaas hebben een paar mensen dit ongeval met de dood moeten bekopen.......... helaas.

Hier is wel een les uit te halen, ZORG DAT JE ALTIJD WATER IN JE PEILGLAS HEBT STAAN EN SPUI JE PEILGLAS REGELAMTIG AF !!
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

Alex
Contacteer:

Berichtdoor Alex » wo feb 06, 2008 2:26 pm

Klopt helemaal John, de bewuste machine is geexplodeerd op 29 juli 2001, 5 doden en ruim 40 gewonden. Voor wie het lezen wil O.S. 184; oktober 2001. Ik heb het mijn leerlingmachinist laten lezen als waarschuwing, TE LAAG WATERPEIL IS EEN DOODSZONDE en ook voor een modelketel een gevaarlijke situatie.

Marc

Berichtdoor Marc » wo feb 06, 2008 4:22 pm

Olie in het ketelwater en het bier opdrinken van de Hoofdwerktuigkundige dat zijn doodzondes :lol:

Alle gekheid op een stokje; het belangrijkste is dat je na een droogkoker direct het vuur wegneemt, uit de buurt blijft met voedingwater om verdere drukopbouw te voorkomen en de ketel gewoon laat afkoelen! Daarna kan onderzocht worden of het keteltje schade heeft opgelopen.
En voorkomen is, zoals Alex en John al aangeven, beter dan genezen.

Johan

Berichtdoor Johan » wo jul 23, 2008 2:00 am

Nou alleen droogstoken was niet het enige probleem. Hier een linkje van het examination report: http://www.doli.state.mn.us/boilerohio.html

Er is redelijk geknoeid met de ketel en veiligheden van deze case trekker. Het is een harde les maar ik heb het ook mijn medestomers laten lezen..

Alex
Contacteer:

Berichtdoor Alex » wo jul 23, 2008 2:48 am

Bedankt Johan , ik was eigenlijk altijd al benieuwd naar het onderzoeks rapport maar daar moet je dan net tegenaan lopen. Het verbaasde mij al dat de smeltplug er niet uitgegaan was maar er was dus meer loos met deze ketel. Ik zal proberen het rapport te vertalen zodat zoveel mogelijk mensen er iets aan kunnen hebben. Zeker voor de grotere modellen met stalen ketels en hogere wekdruk is het een zaak om corrosie in de gaten te houden.

Alex
Contacteer:

Berichtdoor Alex » wo jul 23, 2008 3:06 am

Was inderdaad dubbelgepost, hoe dat kan weet ik ook niet.
Laatst gewijzigd door Alex op wo jul 23, 2008 1:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

john

Berichtdoor john » wo jul 23, 2008 9:30 am

dubbelpost ?
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

Marc

Berichtdoor Marc » wo jul 23, 2008 12:13 pm

I further conclude that, had the boiler been presented for inspection in Pennsylvania, the boiler would have been placed out of service and not allowed to operate.
Goede inspectie had deze gebreken - opeenstapeling van corrosiedefecten - al vrij vroegtijdig aan het licht kunnen brengen.
Is volgens mij geen gevalletje droogstoken maar oververhitting van verzwakt plaatwerk door lokale opbouw van scaling waardoor het aanwezige ketelwater die plekken minder koelt.
Goed onderhoud - of het totaal ontbreken hiervan - is in deze zaak waar het om draait en niet zozeer kwaliteit van het ketelwater of aanwezigheid van ketelwater.
Uit dit rapport blijkt dat je zelfs met water in het glas een ketel nog kapot kan stoken (en dus verder moet kijken dan alleen je peilglas en manometer 8) ).

Terug naar “Stoomwalsen & Trekkers”