case stoomtractor 1/4 schaal

Een Stoomwals of trekker aan het bouwen, of een vraag hierover ? Stel ze hier!

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
john
Berichten: 569
Lid geworden op: do apr 05, 2007 12:45 pm
Locatie: Geldrop

Berichtdoor john » wo jul 23, 2008 1:45 pm

inderdaad, deze ketel had erge last van corrosie vorming door ondert andere slecht onderhoud.

- de topplaat van de vuurkist was origineel bijna 10mm dik(naar boven afgerond), door de jaren heen was hier plaatselijk nog maar 2.2mm van over, daar is ook de schade begonnen.
door deze plaatverzwakking is de topplaat tussen de hemelankers in gaan zakken, hierdoor kon allerlei vuil en kalk (scaling) zich ophopen in deze kuilen.
dit zorgde voor een isolerende ruimte waardoor de topplaat op deze plekken oververhit raakte en het uiteindelijk begaf.
Hierdoor is ook de loodprop niet gesmolten, de oververhitting was zeer plaatselijk, en niet over de gehele top plaat.
Het inspetieluik waarmee naar de topplaat en steunen (hemelankers) bekeken kon worden was al in geen tijden open geweest, de schroefdraad was erg verroest en er was geen indicatie dat dit luik er recentelijk nog af geweest was voor inspectie.
Ook had de corrosie de hemelankers aangevreten, deze waren origineel 25.4mm dik, maar tijdens de inspectie waren ze nog maar 15 en 17mm dik, een reductie van 64%.
Ook was er weinig over van de schroefdraad waarmee de ankers in de topplaat en ketelromp vast zaten.

We kunnen dus wel zeker zeggen dat een (vooral stalen) ketel echt wel onderhoud EN inspectie behoeft.

we hopen het nooit in modelbouwland mee te maken!!!!!
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

Alex
Berichten: 304
Lid geworden op: za dec 10, 2005 12:25 am
Locatie: Westerkwartier prov.Groningen
Contacteer:

Berichtdoor Alex » wo jul 23, 2008 2:43 pm

Uit dit rapport blijkt dat je zelfs met water in het glas een ketel nog kapot kan stoken (en dus verder moet kijken dan alleen je peilglas en manometer 8) ).[/quote]
De aanvankelijke veronderstelling dat de oorzaak een te laag waterpeil was klopt dus niet. Als je dit nu bekijkt vanuit onze invalshoek als modelstomers dan is het probleem dat je niet of nauwelijks zicht hebt op inwendige corrosie, bij een model zijn immers geen inspectie luikjes of openingen die groot genoeg zijn om in de ketel te kijken. Anderzijds verwacht ik dat een modelketel eerder aan zijn eind komt doordat de waterruimte tussen binnen en buiten vuurkist dicht koekt met ketelsteen dan dat corrosie een serieus probleem wordt. Gelukkig voor ons is de ketelinhoud van onze modelen niet zo groot dat ze een dergelijke zware explosie kunnen veroorzaken, daarvoor is gewoon niet genoeg energie aanwezig. Bovendien zal een model eerst gaan lekken en dat is genoeg reden om dan eerst de oorzaak op te sporen i.pv. het lek te stoppen door lassen of een reparatie pasta te gebruiken. Dat is dus met die Case trekker wel gebeurd. Dan lees ik verder dat een aantal steunbouten omgelast zijn omdat ze kennelijk lekten dat vraag ik me daarbij ook af hoe het kan dat er tijdens het lassen geen gat in de veel te dunne plaat gevallen is, en roest wil ook al niet lassen. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat je nooit zonder overleg met de keurende instanties aan een ketel mag lassen, dit geld trouwens ook voor modelketels.
Blijft de vraag of er een eenvoudige en betaalbare methode is om een modelketel op corrosie te controleren. Met geavanceerde apparatuur zal het wel lukken maar als je daar een specialist voor moet inhuren, kun je het geld waarschijnlijk beter besteden aan een nieuwe ketel.

Gebruikersavatar
john
Berichten: 569
Lid geworden op: do apr 05, 2007 12:45 pm
Locatie: Geldrop

Berichtdoor john » wo jul 23, 2008 4:00 pm

om een ketel ter hoogte van de vuurkist te kunnen bekijken zal er een wasplug oid in de ketel wand moeten komen.

dit zou een m8f of m10f bout kunnen zijn.
dit lijkt erg klein maar wie er niet tegenopziet om een endoscoop te huren kan dan vrij makkelijk een sonde naar binnen steken om het inwendige te inspecteren.

huur endoscoop circa € 150 voor een hele dag. (exclusief transport).
+ een lichtbron circa € 60 per dag.

wellicht kan zo iets in clubverband in samenwerking met de aanwezige keurmeesters tot stand komen ?

dan moeten er echter wel inspectie openingen in de ketels komen, anders heeft mijn bovenstaande opmerking totaal geen nut.

hoewel, via een peilglas draadgat, terugslagklep, spuikraan is er ook in de ketel te komen, er zijn dus mogelijk heden :D
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

Johan
Berichten: 20
Lid geworden op: di apr 24, 2007 7:35 pm
Locatie: Zetten

Berichtdoor Johan » za jul 26, 2008 1:16 am

Een helder ledje met een stuk snoer eraan en je kunt prachtig de binnenkant van de ketel bekijken. Ik gebruik deze methode zelfs voor mijn koperen keteltjes voor spoor 1 en 1/22,5 om het doorvloeien van de soldeernaden aan de binnekant nog eens nauwkeurig te bekijken.

Er is trouwens ergens een site waar ze 2e hands ziekenhuis spul verkopen ook endoscopen enzo.. ben nog op zoek dus daar horen jullie meer over

Om nog even op het rapport terug te komen. Toen ik het vond en las heb ik eerst even een paar minuten bij moeten komen. Het is ongelofelijk.....
In een ander rapport wordt zelfs beweerd dat er ooit eens een inspecteur bij de ketel is geweest en de goede man heeft de hele boel afgekeurd.. de eigenaar schijnt hier zich zeer weinig van aangetrokken te hebben..


Terug naar “Stoomwalsen & Trekkers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron