"koffiepot" stoomwals in aanbouw schaal 1:6

Een Stoomwals of trekker aan het bouwen, of een vraag hierover ? Stel ze hier!

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
john
Berichten: 569
Lid geworden op: do apr 05, 2007 12:45 pm
Locatie: Geldrop

Berichtdoor john » ma feb 04, 2008 9:42 am

Nou weer een kleine update, nog zonder foto`s.

Ik ben begonnen aan de "goose neck" , dit is het gekromde deel waar de stuurwals uiteindelijk aanvast zit.
eerst een buigmal gemaakt en daarna een mock up van karton om de uiteindelijke uitslag te bepalen en deze overgezet op messing plaat van 1mm dik.
uitgezaagd en voorzichttig om de mal gebogen, 1x links 1x rechts.
vervolgens het neusstuk gedraaid en verder opgebouwd met strips.
in dit neusstuk draait de stuuras, aan de stips worden de goose neck platen vast geklonken.
Daarna komen er messing hoekprofielen 6x6mm aan de binnen zijden van de gebogen platen, deze buigen alle kanten op dus de profieltjes eerst even uitgegloeid om de wat buigzamer te maken.
zodra deze hoeklijntjes met wat tin soldeer op hun plek zitten worden deze met klinknagels definitief vast geklonken.
Nu ben ik bezig met het stuurkwadrant.
Ik heb een worm gevonden in mijn eigen ijzerbak, alleen het bijhehorende wormwiel is te klein.
ik heb een gebroken tap zo goed mogelijk in de tandvorm geslepen en dit is nu een slagfrees geworden.
na wat puzzelwerk lijkt mijn worm/wormwiel in muduul 2 uitgevoerd te zijn.
Met dit gegeven gat ik de steek op het kwadrant uitzetten en met de slagfrees de vertanding er in maken, met een driekant vijltje ga ik de tanden nabewerken (gelukking zijn het maar 28 tanden).
zodra ik een foto`tje kan knippen post ik deze er bij.
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

Gebruikersavatar
john
Berichten: 569
Lid geworden op: do apr 05, 2007 12:45 pm
Locatie: Geldrop

Berichtdoor john » zo feb 17, 2008 9:47 pm

In middels is de goosne neck voor een groot deel een feit, de hoeklijntjes waren een crime om er op te zetten (erg dun materiaal) maar het zit.
Ook het vastklinken is gestart.

Ook de vertanding met de gemaakte slagfrees is redelijk gelukt, redelijk omdat ik nog niet helemaal tevreden ben, maar, het werkt.

omdat met een worm de vertanding enigzins schuin moet zijn heb ik elke tand met een driekante vijl bijgewerkt.
"Waarom heb je dan niet de tanden er schuin uitgekotterd ?"

Tja, dit was met het opspannen erg lastig, maar een en ander loopt nu wel behoorlijk zoals ik het zou willen.

Foto`s volgen zeer binnenkort.
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

Alex
Berichten: 304
Lid geworden op: za dec 10, 2005 12:25 am
Locatie: Westerkwartier prov.Groningen
Contacteer:

Berichtdoor Alex » za mar 01, 2008 2:17 am

Hoi John,

Ik heb gelezen dat die koffiepot wals van Smeets aangekocht is door de Stoomwalsen Club Nederland. Blijft dus behouden voor ons land en zou mogelijk stalling krijgen bij het wegenbouw museum in Harderwijk op een voor ons bekend terrein. Als je het goed speelt mag je er bij gelegenheid vast wel eens een stukje mee rijden.
Groeten Alex

Gebruikersavatar
john
Berichten: 569
Lid geworden op: do apr 05, 2007 12:45 pm
Locatie: Geldrop

Berichtdoor john » za mar 01, 2008 7:39 pm

Nou, zoals al eerder belooft, de 2de serie foto`s van de bouw tot circa 2 weken geleden:

de start van de bouw van de Goose neck:
Afbeelding

Afbeelding

bovenaanzicht:
Afbeelding

hoeklijntjes en stuurkwadrant gemonteerd:
Afbeelding

detail foto stuurrollen:
Afbeelding

en de besturing zit er tijdelijk op...........
Afbeelding
detail van de worm....... met op de achtergrond een printje van het origineel. (tussen de rommel door)
Afbeelding
de vertanding heb ik gemaakt met een zelf gemaakte slagfrees, zie een van mijn eerdere postings.

Op dit moment is de stuuras ook vastgemonteerd en ben ik de stoommachine aan het uitdenken.

Later meer.
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

Gebruikersavatar
john
Berichten: 569
Lid geworden op: do apr 05, 2007 12:45 pm
Locatie: Geldrop

Berichtdoor john » ma jun 23, 2008 2:38 pm

Later meer over de stoommachine is nu aangekomen !

Na een verdere speurtocht op internet kwam ik een model tegen van een koffiepotje, alleen de bouwer stond er niet bij, alleen degene die het weblog bijhield.
een mailtje gestuurd naar deze persoon gaf een ongeloofelijke reply:

de bouwer van de koffiepot zelf, EN......... alle tekeningen in tiff formaat van zijn wals !!!!!!!!!!!! :D :D :D :D

Hij had als model het kleinste type, 1,5 tot 2 ton, bestudering van tekeningen gaf ook aan dat deze wals iets anders was opgebouwd als de 5 ton en zwaardere versies, maar het enige echte verschil was de "gooseneck", bij de lichte wals is deze veel lichter uitgevoerd, en met een paar rondingen minder.
Maar de machine is hetzelfde van opbouw, en met een kleine verschaling kan ik zijn tekeningen perfect gebruiken.
om zijn machine tekeing passend te maken op mijn schaal is 1"geen 25,4m aar 20,955mm.
Ik heb de tekening in Corel Draw geimporteerd, en middels de printinstellingen deze op 9 A4tjes laten uitprinten, beetje knippen en plakken en tadaaa, een tekeing op A1 formaat.
Nu ben ik alle maten aan het omzetten in mm en de juiste schaal.
inmiddels zijn de frame balken gereed, evenals de krukaslager blokken.
afgelopen weekend heb ik de ophangbeugels voor de Marshall omkeerbeweging gemaakt, nu is de krukas aan de beurt.

zodra ik foto`s heb plaats ik ze er bij.
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

Gebruikersavatar
john
Berichten: 569
Lid geworden op: do apr 05, 2007 12:45 pm
Locatie: Geldrop

Berichtdoor john » di jun 24, 2008 8:57 am

zoals belooft, de foto`s:

framebalken, waren koker 20x20, aangepast naar 20x10.
Afbeelding

Krukaslagerblokken en omkeerbewegings ophanging:
Afbeelding

de krukas in wording:
Afbeelding

en alsvast de tijdelijke krukas in de lagerblokken gehangen, even kijken hoe eea er uit komt te zien:
Afbeelding
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

pfb
Berichten: 163
Lid geworden op: za jun 30, 2007 12:06 pm
Locatie: Ezinge

Berichtdoor pfb » di jun 24, 2008 9:37 pm

Moi John,

Het geheel begint er goed uit te zien.
Het is een geluk dat je tekeningen hebt kunnen krijgen. Dat helpt enorm om er iets mooist van te kunnen maken.
Ga zo door, het is verschikkelijk leuk zo met al die foto's.

Groetjes Peter

Gebruikersavatar
john
Berichten: 569
Lid geworden op: do apr 05, 2007 12:45 pm
Locatie: Geldrop

Berichtdoor john » wo jun 25, 2008 8:32 am

Peter, bedankt voor je reactie !!

dit soort opmerkingen geven altijd weer een goede stimulans om door te gaan.
gisteren helaas niets kunnen doen wegens rugklachten :(
ik hoop vanavond weer iets te kunnen doen !
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

Gebruikersavatar
john
Berichten: 569
Lid geworden op: do apr 05, 2007 12:45 pm
Locatie: Geldrop

Berichtdoor john » wo jun 25, 2008 11:38 am

nog even over de ketel:

Heeft er iemand een reeds gekeurde tekening van een verticale vlampijp of kruispijp ketel met een diameter van 133mm, hoogte circa 220mm ?
Ketel moet een 5 a 6 bar type worden, dus als ik een reeds bestaand ontwerp kan gebruiken scheelt dat weer een hoop tekenwerk + heen en weer gestuur naar de veiligheids comissie.
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

Gebruikersavatar
john
Berichten: 569
Lid geworden op: do apr 05, 2007 12:45 pm
Locatie: Geldrop

Berichtdoor john » vr jun 27, 2008 8:46 am

zo weer iets verder.

het frame heb ik met zilver in/aan elkaar gesoldeers, tezamen met de lagerblokken.
bij de 1:1 wals is dit 1 gietstuk.
nu ben ik begonnen met de "brug", dit is een deel van de omkeerbeweging, deze brug kan 30º voor en achterwaards worden gekanteld met het ganghandel.
dit regeld dus voor en achteruit.
zodra eea in elkaar zit zal ik een foto posten, dan wordt er al weer duidelijk denk ik.
zodra de brug af is ga ik de excentriek ringen maken, met de verbindings stangen naar de brug toe, dan zou het al redelijk zichtbaar moeten zijn hoe een marshall omkeerbeweging in elkaar steekt.

hier een foto van de wals van Birk Peterson, hij heeft mij zijn tekeningen gegeven, ik hoop dat eea zo wat duidelijker is ?
Afbeelding
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

Gebruikersavatar
john
Berichten: 569
Lid geworden op: do apr 05, 2007 12:45 pm
Locatie: Geldrop

Berichtdoor john » vr jul 25, 2008 1:46 pm

kleine tekst update:

het cilinderblok is bijna klaar.
zoals op de foto in mijn vorige post te zien is het nogal bewerkelijk.
De bouwer van de groen wals heeft zelf het cilinderblok gegoten en nabewerkt.
ik ben deze nu uit een stuk volstaf 4 kant brons aan het halen.
met de 4 klauw eerst de beide cilinder boringen uit gedraaid en daarna heeft het blok heel wat uurtjes op de freesbank doorgebracht.
De stoompoorten zitten er nu in, alleen nog de stoomkanalen naar de cilinders boren.
Helaas kwam ook een rekenfout aan het licht, het frame heb ik te smal gemaakt :oops: hierdoor past het cilinderblok niet op het frame.
Dat wordt dus aanpassen, ik was toch al niet zo blij met de smalle krukschijven, 2 ervan waren maar 2,5mm dik, daar kon ik nooit een pen doorheen krijgen om de schijf te borgen.
nu het frame iets breder wordt kan ik krukschijven van 6mm maken, daardoor kan er met gemak een spanbus in om de schijf te borgen.
Tevens ga ik de krukschijven niet rond laten maar voorzien van contra gewichten, zolas op de foto`s te zien zijn die ik in weert heb gemaakt.

binnenkort foto`s
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

norwin
Berichten: 220
Lid geworden op: zo mei 13, 2007 8:40 pm
Locatie: Swifterbant

Berichtdoor norwin » za mei 02, 2009 5:39 pm

Het is al weer een poos geleden dat dit topic vervolg heeft gekregen.
Maar wel een schitterend object om te bouwen.
Ga zo door en veel succes.
Binnenkort weer een update met foto's???
Groeten Norwin

Gebruikersavatar
john
Berichten: 569
Lid geworden op: do apr 05, 2007 12:45 pm
Locatie: Geldrop

Berichtdoor john » zo mei 03, 2009 1:04 pm

Het is al weer een poos geleden dat dit topic vervolg heeft gekregen.
Maar wel een schitterend object om te bouwen.
Ga zo door en veel succes.
Binnenkort weer een update met foto's???
Groeten Norwin
Ik moet julie een beetje teleurstellen.......
vanwege de behoorlijke winter heb ik weinig kunnen doen aan de wals, niets eigenlijk.
De Clayton steamwagon heeft een nieuwe ketel gekregen en dat had voorrang, met alle nastel en verbeter werk wat daarbij kwam kijken.
Dit alles is wel een leermoment geweest.
Bij de Clayton staat op tekening werkelijk niets over hoe sommige zaken te borgen, resulterend in loslopende zuiger- en schuifstangen en zovoort.
Dit heeft ij in ieder geval geleerd om bi de koffiepot de zaken beter te regelen al tijdens de bouw.
Ik hoop deze zomer + najaar weer verder te kunnen gaan met de koffiepot.
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

norwin
Berichten: 220
Lid geworden op: zo mei 13, 2007 8:40 pm
Locatie: Swifterbant

Berichtdoor norwin » zo mei 03, 2009 1:38 pm

We wachten het geduldig af.
Maar ik herken het wel nadat ik vorig jaar ben begonnen met mijn dreumes is hier ook niet veel meer gebeurd :oops: :oops: .
Groeten Norwin

Gebruikersavatar
john
Berichten: 569
Lid geworden op: do apr 05, 2007 12:45 pm
Locatie: Geldrop

Berichtdoor john » do dec 30, 2010 4:27 pm

Nou we zijn december 2010....

niets aan de koffiepot gedaan :oops: :oops: :oops:

Maar, wel iets gevonden...
Op een forum in de USA is iemand een echte koffiepot aan het restaureren, met daarbij detailfoto`s van de stuurmachine !!!

http://wmstrcommunityforum.com/showthread.php?t=1146

blijkt de eenvoud zelve te zijn, 2 cilinder occilerende machine in V opstelling.
De kunst is nu om te kijken of dit terug te schalen is naar 1:6 en werkend te krijgen.
Met name de benodigde kracht er uit halen om de besturing aan te drijven.
Zal iets worden met 8 tot 10mm zuigertjes en korte slag.
Op de krukas een klein tandwiel, meshend naar een groot tandwiel waar een kettingwiel op komt welke de stuuras gaat aandrijven.

tijd om te gaan tekenen en rekenen om te zien of het maakbaar is.
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !


Terug naar “Stoomwalsen & Trekkers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron