"koffiepot" stoomwals in aanbouw schaal 1:6

Een Stoomwals of trekker aan het bouwen, of een vraag hierover ? Stel ze hier!

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
john
Berichten: 569
Lid geworden op: do apr 05, 2007 12:45 pm
Locatie: Geldrop

"koffiepot" stoomwals in aanbouw schaal 1:6

Berichtdoor john » do jun 28, 2007 7:36 pm

heeft er iemand schetsen of tekeningen van een Aveling & porter of Marshall tandem stoomwals, ook wel "koffiepot" genoemd vanwege de verticale ketel ?

ik zie het hier graag terug,

alvast bedankt,

John
Laatst gewijzigd door john op di jan 15, 2008 5:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

pfb
Berichten: 158
Lid geworden op: za jun 30, 2007 12:06 pm
Locatie: Ezinge

Berichtdoor pfb » za jun 30, 2007 12:18 pm

Hoi,
Ik ben in het bezit van wat schetsen/tekeningen van een "koffiepot".
De tekeningen zijn niet helemaal compleet, omdat de keteltekening niet goed is. De tekeningen zijn op schaal 1:8. Zelf wil er een model van maken op schaal 1:4, maar dan zal er e.a. verbetert/ veranderd moeten worden.
Nu heb ik geen tijd om de veranderingen in autocad te zetten. Mometeel heb ik een groot project onderhanden en dat moet af. Misschien komt er ruimte over een jaar.
Als je zelf kumt tekenen kunnen we overleggen wat we doen.

groetjes Peter.

Gebruikersavatar
john
Berichten: 569
Lid geworden op: do apr 05, 2007 12:45 pm
Locatie: Geldrop

Berichtdoor john » di jul 10, 2007 5:39 pm

Hoi,
Ik ben in het bezit van wat schetsen/tekeningen van een "koffiepot".
De tekeningen zijn niet helemaal compleet, omdat de keteltekening niet goed is. De tekeningen zijn op schaal 1:8. Zelf wil er een model van maken op schaal 1:4, maar dan zal er e.a. verbetert/ veranderd moeten worden.
Nu heb ik geen tijd om de veranderingen in autocad te zetten. Mometeel heb ik een groot project onderhanden en dat moet af. Misschien komt er ruimte over een jaar.
Als je zelf kumt tekenen kunnen we overleggen wat we doen.

groetjes Peter.
Je hebt een PB van me gekregen, met mijn mail adres.

Groetjes,

John
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

Gebruikersavatar
john
Berichten: 569
Lid geworden op: do apr 05, 2007 12:45 pm
Locatie: Geldrop

Berichtdoor john » do okt 25, 2007 1:00 pm

Inmiddels het internet afgespeurd, en...
via een amerikaan aan zijn potloodschetsen gekomen van een Kelly Springfield steamroller.
Ik ben deze nu aan het verschalen naar 1:6, en.... begonnen met de bouw.
Frame staat inmiddels bijna in elkaar, waterbak+kolenbak zijn af.
Vooras met walsrol is bijna klaar, dit geld ook voor de achterste stuur as.
Ik ben nu de naven aan het draaien voor de stuurrollen, daarna kan ik de achterkant verder af maken.

ik hoop binnenkort foto`s te kunnen posten.

John
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

Steamdriver
Berichten: 4
Lid geworden op: za sep 15, 2007 3:13 pm
Locatie: Hoogvliet

Berichtdoor Steamdriver » zo okt 28, 2007 8:33 pm

hoi john,

zo dus als ik het goed begrijp,ben je al een eind onderweg met de bouw!
kan je hem zaterdag naar de rijnhal rollen :lol:
ben benieuwd,zal wel apart zijn,zo'n model kom je niet veel tegen.
ik zie de plaatjes wel verschijnen,

gr jerry

Alex
Berichten: 304
Lid geworden op: za dec 10, 2005 12:25 am
Locatie: Westerkwartier prov.Groningen
Contacteer:

Berichtdoor Alex » ma okt 29, 2007 1:48 am

Zou een leuk idee zijn John, Mark en ik zijn er ook met beide walsen in aanbouw, Rode Paulien en Noessie ook in schaal 1:6. Ik ben benieuwd hoe zwaar jouw koffie pot wordt, ik zit inmiddels op 115 kg.
Groeten Alex

Gebruikersavatar
john
Berichten: 569
Lid geworden op: do apr 05, 2007 12:45 pm
Locatie: Geldrop

Berichtdoor john » ma okt 29, 2007 2:19 pm

Beste Alex,

ik kom zeker naar de Rijnhal, alleen of de koffiepot mee komt...
Ik heb namelijk nog geen "rollend chassis".
ze kan dus niet zelf rijden op dit moment.
Ik ben nu bezig met de stuurrollen, de naven zijn bijna af, daarna is de stuurbeugel aan de beurt (dat U vormige deel die de stuurrollen vast houd). Pas daarna kan ik aan de "goose neck" gaan beginnen.
Dit zijn de gekromde platen die vanaf het frame naar de stuurrollen lopen.
Omdat ik iets afwijk van de werkelijke maten vanwege de verkrijgbaarheid van het buis materiaal voor de wals rollen kan ik de "goos neck" pas maken als de vooras klaar is, de lagerblokken voor de vooras (moeten ook nog gemaakt worden) en de volledige stuur as klaar zijn.

Ik heb erg veel hulp van de in onder stoom geplubiceerde artikelen van Alex, met name op het gebied van de walsrol bouw.

Ik ga proberen vanavond wat foto`s te maken, en een beetje verder bouwEn natuurlijk.

Echt groot en zwaar wordt het walsje niet: lengte van frame eind tot en met stuurrollen, circa 75cm, breed circa 21cm.
Gewicht: geschat kom ik ongeveer 30 a 40 kilo.
Al met al wordt dit een vrij handzaam modelletje, niet te groot, niet te zwaar en moet zeker in staat zijn mij voort te trekken.
Ketel is ook niet zo hhel groot, 130mm rond, met een hoogte van circa 220mm
daar komt nog wel een rookkast + schoorsteen nog op.
Ik zal in Arnhem aan papierwerk meenemen wat ik heb, het is niet veel, ik moet heel veel zelf uitdenken en proberen uit te vogelen (zoals de stoommachine bijvoorbeeld + omkeerbeweging.

Ik kom als gast in Arnhem, dus ik denk niet dat ik het frame mee ga nemen, aangezien ik ook nog de benodigde inkopen moet doen daar.

Tot Zaterdag in ARNHEM !!
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

Alex
Berichten: 304
Lid geworden op: za dec 10, 2005 12:25 am
Locatie: Westerkwartier prov.Groningen
Contacteer:

Berichtdoor Alex » ma okt 29, 2007 9:51 pm

Je mag ook rustig wat losse delen laten zien . Mark zijn wals bestaat in Arnhem uit een voorwals, een achter wals en een ketel in onderdelen, en is dus ook geen rollend object. Voordeel is dat je hem dan nog op een marktkraam kan zetten, iets wat ik niet meer kan doen. De kraam zou inzakken onder het gewicht en een hernia heb ik al. Hier thuis gebruik ik een takel om de wals op de werkbank te zetten.
Leuk trouwens dat je iets aan mijn artikelen hebt, dat geeft een stimulans om nog even door te schrijven.
groeten Alex

Gebruikersavatar
Foks Peter
Berichten: 74
Lid geworden op: wo mar 16, 2005 9:57 pm
Locatie: Grootebroek
Contacteer:

tandemwals met verticale ketel, zgn koffiepot

Berichtdoor Foks Peter » di okt 30, 2007 6:25 pm

Hallo John,

Op deze site
http://www.stoomwalsenclub.nl/vraagenaa ... aanbod.htm
Word een Kelly Springfield (USA) nr 2499 tandemwals met verticale ketel, zgn koffiepot, te koop aangeboden.
Er staat een telefoonnummer bij voor Serieuze geïnteresseerden, bij deze heer kan je vast meer info krijgen of zelfs langs gaan voor het maken van een fotoserie.

Een idee......... :shock:

Groeten Peter Foks.

Gebruikersavatar
john
Berichten: 569
Lid geworden op: do apr 05, 2007 12:45 pm
Locatie: Geldrop

Berichtdoor john » wo okt 31, 2007 1:49 pm

Ik ken deze wals, ik heb al een foto van deze wals van het internet afgehaald.

De amerikaan van wie ik de schetsen heb gekregen is ook erg behulpzaam voor me, inmiddels heeft hij voor mij ook detail foto`s van de wals die hij in zijn achtertuin (?) heeft staan op zijn ftp site gezet.
En nadat ik een vraag had over de "Goose neck" heeft hij detail foto`s van zijn model op de site gezet.
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

Gebruikersavatar
john
Berichten: 569
Lid geworden op: do apr 05, 2007 12:45 pm
Locatie: Geldrop

Berichtdoor john » zo jan 13, 2008 2:06 pm

OK, zoals engie tijd geleden al beloofd, de eerste foto`s van de bouw van de Koffiepot stoomwals naar het voorbeeld van een Kelly Springfield tandem stoowals schaal 1:6.

De ketel is NIET de uiteindelijke ketel maar een tijdelijke welke al redelijk aan de maat voldoet.
foto 1:
Afbeelding

foto 2:

Afbeelding

foto 3:
detail opname van de vooras rol met remtrommel.
Afbeelding

Zodra ik meer heb zal ik dit zeker posten.
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

Alex
Berichten: 304
Lid geworden op: za dec 10, 2005 12:25 am
Locatie: Westerkwartier prov.Groningen
Contacteer:

Berichtdoor Alex » wo jan 23, 2008 12:55 am

Hoi John,
Je had het in een ander topic over de Marshall omkeer inrichting. Ik wist niet dat die bij walsen toegepast werd. Is dat soms een uitvinding van de gelijknamige fabrikant van stoomwalsen? Voor zover mij bekend wordt meestal de Stepherson gear toegepast.
groeten Alex

Gebruikersavatar
john
Berichten: 569
Lid geworden op: do apr 05, 2007 12:45 pm
Locatie: Geldrop

Berichtdoor john » wo jan 23, 2008 1:21 pm

Hoi Alex,

De meeste stoomwalsen zoals wij ze kennen zijn uitgevoerd met Stephenson scharen.
Het voordeel van Marshall is dat deze vrij snel omkeerbaar is, met relatief weinig kracht, tevens kan de machine vrij kort gebouwd worden.

Bij de Koffiepot is Stephenson zowiezo geen optie:
Het excentriek van cilinder 1 zit tussen de krukwangen van de cilinders in, er is gewoonweg geen plaats voor 2 excentrieken.
Punt 2 is dus dat de schuifstang van cilinder 1 precies tussen de cilinders uit komt.
Een Stephenson schaar past daar gewoon niet tussen.

Ik zal wel eens een foto van de machine plaatsen.
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

Alex
Berichten: 304
Lid geworden op: za dec 10, 2005 12:25 am
Locatie: Westerkwartier prov.Groningen
Contacteer:

Berichtdoor Alex » wo jan 23, 2008 7:42 pm

Hoi John
Ik heb zelf bij mijn Rode Paulien ook veel problemen gehad om vooral de scharen en schaarstangen een plekje te geven. Eigenlijk heb ik er nooit bij stil gestaan dat er op een wals iets anders zou zitten dan Stepherson, ik ben er gewoon vanuit gegaan dat de andere omkeer inrichtingen voor locomotieven of scheepsmachines gebruikt werden. Ik ben dan ook benieuwd naar je foto's.

Groeten Alex

Gebruikersavatar
john
Berichten: 569
Lid geworden op: do apr 05, 2007 12:45 pm
Locatie: Geldrop

Berichtdoor john » do jan 24, 2008 4:49 pm

tadaa,

een afbeelding van de machine van een originele Kelly Springfield wals.
Duidelijk is de marshall omkeerbeweging denk ik zo...

Afbeelding
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !


Terug naar “Stoomwalsen & Trekkers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron